Jump to content

Trykk i veivhus på Sabb type G

Dalton

Recommended Posts

Heisann! Fikk meg en liten oljedusj i dag. Skrudde ut peilepinnen mens motoren gikk, og der var det trykk, gitt. Antar det skyldes slitte stempelringer. Noen som vet hvilke kostnader og hvor mye arbeid dette medfører?

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Dette vil jeg tro skyldes at veivhusventilen står i posisjon for å opparbeide trykk i veivehuset for å utføre oljeskift. Lenge siden jeg har sett en Sabb nå men tror at på venstre side er en messing ventil med en bøyle som kan dreis rundt å låse en tapp som skal være løs ved normal gange.

Sikkert noen på Båtplassen som kan finne bilde av den.

Kanskje dere har instruksjonsbok

Hilsen Smaapala

En ensylindret motor vil nødvendigvis puste litt i veivhuset, så det trenger ikke være noe galt pga dette. Men sjekk at veivhusventilasjonen fungerer, slik at du er sikker på at motoren får puste slik den skal...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Fant instruksjonsboka her på båtplassen og der står ventilen beskrevet som autmatisk oljetømmesystem. (side 13 og 14) Ventilen kalles for avtappingshendelen. Prinsppet er å stenge for utlufting fra veivhuset slik at overtrykket tvinger oljen ut gjennom slangen som er festet øverst ved sveivfestet.

http://www.sabb.no/CDA/ZonePg.aspx?parentzone=4&zone=19

Hilsen Smaapala

Edited by Smaapala (see edit history)

På G-modellen (10hk) vil det alltid sprute olje når du skur ut peilepinnen mens motoren går. - Den har jo PLASKESMØRING!

Dessuten vil - som index har påpekt - en 1-sylindra motor alltid ha litt overtrykk i veivhuset når stempelet er på vei ned og undertrykk når stempelet er på vei opp - det er ren fysikk!

Snøfteventilen, nederst til venstre i billede:

tallerkenventil_05.jpg

For å utjevne dette under- / overtrykket, så sitter det en liten "snøfteventil" nederst i startpallen, med hull ned til veivhuset. Ta opp startpallen (bakerste delen bare) og gjør rent setet til ventilen (vask med diesel) - kanskje den ventilen er full av "gørr" eller har satt seg fast - da vil trykket øke.

Tror jeg....

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Snøfteventil!? :lol: Treffende navn Walter. Takk for godt svar, skal sjekke den snarest.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616