Dalton Startet 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2008 Heisann! Fikk meg en liten oljedusj i dag. Skrudde ut peilepinnen mens motoren gikk, og der var det trykk, gitt. Antar det skyldes slitte stempelringer. Noen som vet hvilke kostnader og hvor mye arbeid dette medfører? Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
reppratøren Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 gjorde akkurat de samme med min sabb i går,spruta litt olje.men æ har akkurat bytta stempelringa på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Smaapala Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 Dette vil jeg tro skyldes at veivhusventilen står i posisjon for å opparbeide trykk i veivehuset for å utføre oljeskift. Lenge siden jeg har sett en Sabb nå men tror at på venstre side er en messing ventil med en bøyle som kan dreis rundt å låse en tapp som skal være løs ved normal gange. Sikkert noen på Båtplassen som kan finne bilde av den. Kanskje dere har instruksjonsbok Hilsen Smaapala Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 En ensylindret motor vil nødvendigvis puste litt i veivhuset, så det trenger ikke være noe galt pga dette. Men sjekk at veivhusventilasjonen fungerer, slik at du er sikker på at motoren får puste slik den skal... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Smaapala Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 (redigert) Fant instruksjonsboka her på båtplassen og der står ventilen beskrevet som autmatisk oljetømmesystem. (side 13 og 14) Ventilen kalles for avtappingshendelen. Prinsppet er å stenge for utlufting fra veivhuset slik at overtrykket tvinger oljen ut gjennom slangen som er festet øverst ved sveivfestet. http://www.sabb.no/CDA/ZonePg.aspx?parentzone=4&zone=19 Hilsen Smaapala Redigert 21.Juni.2008 av Smaapala (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 På G-modellen (10hk) vil det alltid sprute olje når du skur ut peilepinnen mens motoren går. - Den har jo PLASKESMØRING! Dessuten vil - som index har påpekt - en 1-sylindra motor alltid ha litt overtrykk i veivhuset når stempelet er på vei ned og undertrykk når stempelet er på vei opp - det er ren fysikk! Snøfteventilen, nederst til venstre i billede: For å utjevne dette under- / overtrykket, så sitter det en liten "snøfteventil" nederst i startpallen, med hull ned til veivhuset. Ta opp startpallen (bakerste delen bare) og gjør rent setet til ventilen (vask med diesel) - kanskje den ventilen er full av "gørr" eller har satt seg fast - da vil trykket øke. Tror jeg.... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Dalton Svart 22.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2008 Snøfteventil!? Treffende navn Walter. Takk for godt svar, skal sjekke den snarest. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.