Jump to content

VHF'en som ikke ville ta inn signaler


Guest Sparky

Recommended Posts

Guest Sparky

:puke:

 

Etter 4 monteringsforsøk av vhf og antenne ifjor og deretter kalling på Tjøme radio kanal 2 og 16 med intet annet enn støy som svar ble ny antenne forsøkt i år med samme resultat.

 

En kjapp mobiltelefon til Tjøme radio som opplyste at kanal 79 passet best for Kambobukta.

 

VIOLA. :cheers:

 

Ja,ja en gammel plan i båten viste overhodet ikke denne kanalen i det hele tatt.

 

En påminnelse om å holde utstyr m/tilbehør up to date.

 

jan

Link to post
Share on other sites

Her passer det også å minne om at hele VHF-tjenesten for Sør-Norge legges om i disse dager.

 

Farsund radio sine kanaler overføres til Tjøme. Bergens overføres til Rogaland og Ørlandets til Florø radio.

 

Dette er derfor en ypperlig anledning til å gå inn på www.maritimradio.no og klikke seg frem til den siden hvor man kan få tilsendt en helt oppdatert kanalplan. Den kommer i posten i løpet av noen dager; hendig A5-format, solid papir og med lim på baksiden slik at den lett kan festes på skottet ved siden av VHF'en.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Her passer det også å minne om at hele VHF-tjenesten for Sør-Norge legges om i disse dager.

 

Farsund radio sine kanaler overføres til Tjøme. Bergens overføres til Rogaland og Ørlandets til Florø radio.

 

Dette er derfor en ypperlig anledning til å gå inn på www.maritimradio.no og klikke seg frem til den siden hvor man kan få tilsendt en helt oppdatert kanalplan. Den kommer i posten i løpet av noen dager; hendig A5-format, solid papir og med lim på baksiden slik at den lett kan festes på skottet ved siden av VHF'en.

 

mvh

Poseidon

Den siden finner jeg ikke. Hvor klikker jeg?

Link to post
Share on other sites

Den siden finner jeg ikke. Hvor klikker jeg?

Gå inn på http://www.maritimradio.no/

Velg Bokhandel på web under Radioinpskesjonen. Der finner du et alternativ som heter Brosjyrehjørent hvor du kan bestille enkelteksemplarer av kanalplaner og nødprosedyrer.

 

Du finner også kanalplaner i .pdf-format for nedlasting, for Sør-Norge se http://www.maritimradio.no/kystradio/pdf/vhfs.pdf (Nord-Norge finnes også). Jeg ser imidlertid at disse ikke er oppdatert med nedleggelsen av kystradiostasjonene på annet hvis enn at det er angitt hvilke som skal legges ned.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Gå inn på http://www.maritimradio.no/

Velg Bokhandel på web under Radioinpskesjonen. Der finner du et alternativ som heter Brosjyrehjørent hvor du kan bestille enkelteksemplarer av kanalplaner og nødprosedyrer.

 

Du finner også kanalplaner i .pdf-format for nedlasting, for Sør-Norge se http://www.maritimradio.no/kystradio/pdf/vhfs.pdf (Nord-Norge finnes også). Jeg ser imidlertid at disse ikke er oppdatert med nedleggelsen av kystradiostasjonene på annet hvis enn at det er angitt hvilke som skal legges ned.

Herved bestilt. Kanalplanen ombord er både gammel og krøllete. Nå skal den klistres opp en ny :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Skal ikke en VHF innstallasjon og godkjennes og testes av autorisert personell?

Jo, men det overlater alle forretninger jeg var i kontakt med i fjor til deg selv.

Dessuten; alle med gyldig VHF brukertillatelse får tilsendt oppdatert kanalplan hvert år.

Noen her som sparer 3-400 kroner i året på å ikke være registrert?

Link to post
Share on other sites

Jo, men det overlater alle forretninger jeg var i kontakt med i fjor til deg selv.

Dessuten; alle med gyldig VHF brukertillatelse får tilsendt oppdatert kanalplan hvert år.

Noen her som sparer 3-400 kroner i året på å ikke være registrert?

Når det gjelder montasjen så er den etter hvert blitt så enkel at skipsradiokontrollen tar relativt lett på lystbåtflåten. De konsentrerer seg om kommersielle fartøyer og spesielt de som har radiosikkerhetssertifikat.

 

At alle med gyldig VHF "brukertillatelse"  -  jeg regner med at du mener konsesjon  -  skulle få tilsendt oppdatert kanalplan hvert år; det ligger sikkert noen år tilbake, nå må man stort sett sørge for å holde seg ajour selv. (Jeg får riktignok tilsendt en del materiell som kanalplaner og nye brosjyrer, men det er siden jeg driver VHF-kurs).

 

At noen skulle ønske å spare 3-400 kroner i året på å ha ulovlig VHF, nei det kan jeg aldri tenke meg  :headbang:  Men jeg har ofte deltagere på mine kurs som synes tiden er inne til å skaffe seg VHF-sertifkat og søke konsesjon   -   heldigvis!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dessuten; alle med gyldig VHF brukertillatelse får tilsendt oppdatert kanalplan hvert år.

 

Hvem sender ut den da?Har tilgode å få noe annet enn regning på konsesjon fra Televerket til dags dato.Det er vakuum i postkassa når det gjelder noe som helst annet fra dem.

Link to post
Share on other sites

Guest Sparky

Jeg skrev ut bildet av kanalplanen via pc - inn i et lamineringsark og vips:

Dokument som tåler vann.

 

mvh jan

 

Når det gjelder montasjen så er den etter hvert blitt så enkel at skipsradiokontrollen tar relativt lett på lystbåtflåten. De konsentrerer seg om kommersielle fartøyer og spesielt de som har radiosikkerhetssertifikat.

 

At alle med gyldig VHF "brukertillatelse"  -  jeg regner med at du mener konsesjon  -  skulle få tilsendt oppdatert kanalplan hvert år; det ligger sikkert noen år tilbake, nå må man stort sett sørge for å holde seg ajour selv. (Jeg får riktignok tilsendt en del materiell som kanalplaner og nye brosjyrer, men det er siden jeg driver VHF-kurs).

 

At noen skulle ønske å spare 3-400 kroner i året på å ha ulovlig VHF, nei det kan jeg aldri tenke meg  :confused:  Men jeg har ofte deltagere på mine kurs som synes tiden er inne til å skaffe seg VHF-sertifkat og søke konsesjon   -   heldigvis!

 

mvh

Poseidon

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Kanalplanerna ligger oxo som sig bör i vårat  dokumentarkiv med link til maritimradio,

så att så länge dom ikke endrer adressen så finns alltid den akuella planen i vårat

arkiv oxo  :confused:

 

her finns planen för Sverige!

 

http://www.stockholmradio.com/source.php/16880

 

og her för Danmark

 

http://download.tdconline.dk/pub/tdc/priva...ik/vhf-kort.gif

 

kansje något att stoppe in i arkivet oxo  :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Kanalplanerna ligger oxo som sig bör i vårat  dokumentarkiv med link til maritimradio,

så att så länge dom ikke endrer adressen så finns alltid den akuella planen i vårat

arkiv oxo  :confused:

Ja, men det er ikke den aller nyeste Gunga Din.

 

For på den nye har skjedd relativt store endringer ved at både Farsund, Bergen og Ørlandet er nedlagt. Dermed har de gjenværende: Tjøme, Rogaland og Florø fått et langt større område og svært mange nye kanaler å holder orden på.

 

mvh

Poseidon

 

PS

Kom med en mailadresse, så sender jeg den nyeste som vedlegg, slik at du kan legge den ut.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Jeg bestilte også en "ny" fra Telenor, den kom i posten igår   -   men viste seg å være "halvgammel", dvs både Farsund, Bergen og Ørlandet er fortsatt "operative".

 

mvh

Poseidon

 

Fikk snabbt svar på mailen att kanalplanen var på veg !

 

 

Det jag tenkte lite på det er 'Nödprosedyren' som ligger i vårat dokumentarkiv,

den borde vare i 'word-format' el likn ikke pdf ! og helst i A5-format för att plaste in

eller stoppe i en plastlomme!

 

då kan man gå in o 'spesialdesigne' en som passer til just din båt

 

med ditt båtnavn, callsign

hur man steller just din VHF på kanal 16

var GPS'n sitter og hur 'posisjonen' leses av

 

det er ju en fördel om alla ombord kan få iveg ett nödmedelande!  :cheers:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...