Jump to content

Solcellepanel i liten seilbåt, noen gode råd?

bjornak

Recommended Posts

Lurer på å invistere i solcellepanel i en 24 fot seilbåt, det skal kun drive en kjøleboks, lanterner og lys (3 lamper).

Batteriet jeg bruker i dag er et 64 Ah, men har bare landstrøm for opplading.

Noen gode råd om hvor stort panel jeg trenger?

Du bør finne ut hvor mye strøm du bruker for å finne ut hvor mye du trenger å lade. Hvis kjøleboksen trekker 1A 24 t/døgn og lanterner og lys trekker 1A hver i 2 t/døgn trenger du å lade 24 + 10 Ah hver dag. Om sommeren kan du regne med å lade 12 timer / dag. Da trenger du å lade 3A i 12 timer - så jeg ville tro at et 50w panel hvertfall hjelper deg et godt stykke på vei.

PS et 50w panel lader ikke 50w his det er overskyet eller hvis det ligger fastmontert horisontalt.....

Jeg ville kjøpt det absolutt største og dyreste panelet du får plass til på båten.

Så får du den strømmen du får. Det er aldri feil å ha for mye strøm, og et stort panel gir alltid mer enn ett lite under like forhold.

Er økonomien skral, tenk på om du heller vi satse på 2 mindre paneler. Kjøpe ett med en gang, og legge til ett ekstra neste år . Noen paneler har mulighet for paralellkobling av fler panel på samme kabelstokken.

Uansett er kabling av et sånt panel en smal sak.

Kjøp iallefall en regulator som takler mer enn ett lite panel. Så du ikke ønsker utvide om et halvt år, og står der med en regulator der kapasiteten er sprengt.

Jeg ville også vurdert å legge noen kroner i et ekstra 100Ah batteri.

Du får fine, billige batterier på Biltema. Husk at strømmen du kan få fatt i på en gjestehavn, gjerne er mange ganger så billig som den du kan produsere selv. En stor 220V lader er et must, minst 10-15A ladestrøm

Suzuki

No boat needed..

Hvis jeg bruker to batterier og serikobler disse, vil da begge motta lading, eller blir først det ene ladet?

Seriekobler du to 12 volt batterier trenger du 24 volt ladestrøm. Jeg ville nok parallellkoblet batteriene. Hvordan hvert batteri mottar lading kommer an på "helsetilstanden" til hvert batteri (forutsatt at det er to like batterier du parallellkobler).