Jump to content

Lyskastere


Vestlending

Recommended Posts


Vestlending:

Elektrisk eller manuell?

Stål eller plast?

med eller uten kuppel?

søkelys eller noen tusenmetre?


 

Skal du ha søkelys for å se stakene ville jeg valgt elektrisk lys  :seeya::wink::lol:

 

Men fra spøk til alvor, Jeg har selv gjennom flere år hatt en håndholdt lyskaster (ala tusenmeter) med ledning som kunne kobles til en kontakt på "dash`en".  Dette synes jeg har fungert utmerket de gangene jeg har hatt behov.  

 

I dag har jeg  kraftig lyskaster med akkumlatordrift, som på hver ladning lyser noe aldeles vanvittig i en halv times tid (lades på 12V).  Dette synes jeg fungerer enda bedre, for ved behov kan den tas med rundt hele båten, og nyttes til både det ene og det andre.   :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte for noen år siden en Jabsco lyskaster med fjernstyring som ble montert oppe i masten, dette fungerer veldig bra for oss.

Bakdelen er at den gir litt gjennskinn i dekket, så en ser best når en står oppe i luken, ellers er den

veldig grei når en skal i land i mørke, har i tillegg en håndholt lyskaster som brukes til arbeidslampe m/m

Link to post
Share on other sites

Vi har en slik sak som dette fra Jabsco:

Bilde

Den er forsåvidt grei, men som Brumle sier gi uheldig montering lett gjenskin i dekket. Har du muligheten for å montere gjennom hardtop over styreposisjon er det MYE lettere å ha kontroll med en manuell lyskaster som denne:

 

Bilde

 

Ville valgt en slik hvis jeg hadde mulighet!

 

Har du en mindre båt er det ikke så dumt å satse på noe oppladbart du kan holde i hånden.

 

Det ideele er vel sånne bauglys men de må jo være stress å montere. Hva med et par tusenmetre fra Biltema på pulpiten foran? Så kan man heller skifte når de blir for rustne? Ser at de nye Targaene har 5-7 rustfrie tusenmetre på taket.  :cool:

ikke det greieste å få i fleisen i et trangt sund.....

Link to post
Share on other sites

:crazy:Har selv en DHR-lyskaster som går igjennom styretaket.Samme kaster som baat-guru viser bilde av(siste).Kjekk sak når det er dårlig vær,med en ganske sentret stråle.Men ifølge kataloger er den temmelig dyr, to til tre store lakser.

I tillegg har jeg en fjernstyrt lyskaster under et ettermontert baugspyd som er til stor hjelp ved kaiplassen når det er mørkt.

En oppladbar håndholdt lyskaster er kanskje den mest fleksible lyskilden både til navigering og annenslags 'navigering'  :nono: ombord når det er mørkt, disse behøver ikke koste mere enn 3-4 små lakser.

Har selv prøvd en håndholdt lyskaster som var koplet til 12V på en MOB-båt om natten og den var utrolig effektiv. :santa:

Link to post
Share on other sites

Kjøper du en sånn Jabsco sak er det et par ting det kan være greit å være obs på:

 

For det første skal de vistnok ikke tåle snø og is særlig bra. KOmmer dette inn mellom reflektor og hus og fryser til kan ting sprekke. Har ikke opplevd dette selv, men snør båten helt ned kan det lønne seg å sette en avskåret plastkanne eller annet over lyskasteren som et deksel.

 

Ellers er det smart å snu lyskasteren rundt 180 grader når den ikke er i bruk slik at ikke salt sjøsprøyt kommer rett inn i maskineriet.

Link to post
Share on other sites

Har Jabsco kasteren på bildet. Den står montert på styrhus taket. Er grei å styre med en slik liten joystikk knapp, ulempen er som andre sier at den sprer lyset endel så du får gjennskinn fra dekket. Kan nok reduseres noe med å montere avskjerming a la et lanterne brett. I tillegg har jeg en gammel bil 1000m påmontert et håndtak. Fungerer ypperlig som håndholdt med 3-4 m lang ledning fra kontakt på dashbordet.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Har en type ala Jabsco, som selges hos Malfix. Denne betjenes trådløst og har 2 hastigheter. Det krever litt tilvenning, ser ikke bort fra at en manuell gjennomg taket er lettere å få føling med.

 

Min kunne jeg plassere på "targabøylen" slik at jeg slapp gjenskinn, som jeg har vært plaget med på tidligere båter. Gir helt suverent lys. Dreier nesten 400 grader, samt lyser i veldig skarp vinkel opp og ned.

 

Fordelen med trådløs betjening er at du kan skru på lyset opptil 50m fra båten. Fint når du skal ombord og har hendene fulle av tomme colabokser :cool: eller du står på dekk og lurer på hvor lettmatrosen tok veien.

 

Ulempen er pris (NOK 3.200) og at man blir litt leken med bruken når man sitter i land og kompenserer for væsketapet i løpet av en varm sommerdag.

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hei

Skrudde nylig av en manuell lyskaster da jeg var lei av å skalle. Monterte en frjernstyrt som omtalt lenger oppe, og er godt fornøyd. Mye ute på natta, og er blitt vant med fjernstyringen.

På ei vanlig snekke ville jeg i første omgang skaffet meg en eller to oppladbare lyskastere fra Hafnor eller Biltema til ca 300 kr. Bra lys for å se staker og uunnværlig hvis en ligger med motorproblemer og lite strøm..

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tips!

Kan godt tenkte meg at det blir vondt å styre med en slik joystick. En kolega snakket om at det var umulig "å finne" strålen med et slikt opplegg. Nå er det jo mange som har det så det må jo fungere bedre enn som så men jeg liker KISS filosofien ganske så bra så det blir nok en manuell sak gjennom hardtopen.

 

Prisene er drøye så jeg begynner nok med en oppladbar lykt. Er jeg heldig blir jeg fornøyd, hvis ikke får det fly lakser neste høst!

 

Kanskje  :santa: kommer med en liten sak i år?

Link to post
Share on other sites

Jeg har montert en liten lyskaster type Golight som jeg kjøpte på tilbud hos Maritim (2.500,). Den har fjernkontroll, noe som gjør den mulig å betjene fra cockpit, flybrigde, dekk, og fra land........For meg er en skikkelig lyskaster en viktig del av sikkerhetsutstyret som VHF, drivanker osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...