Jump to content

Turteller Volvo Penta aqad 41 "bunner" periodevis.


Per Harald

Recommended Posts

Heisan BP brukere.

 

Jeg forsøker dette eminente forum nok en gang.

Original turteller til VP aqad 41 89 mod. har fått litt "raptus". Ved to anledninger i det siste har den umiddelbart ved start slått helt over og bunnet. Og der står den. En gang slo jeg av og startet på nytt så var den OK. Siste gangen gikk ikke dette og den ble stående i bunn helt hjem. I går skulle jeg måle/feilsøke, men da virket den så klart helt upåklagelig. Til tross for flere start og stopp forsøk. Har noen en idè om hva dette kan forårsakes av.

 

Per Harald

Edited by Per Harald (see edit history)

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post

Med stor sannsynlighet får turtelleren din signal fra dynamoen via en terminal som er merket med W. Dette signalet har en spenning på ca 50 % av ladespenningen både målt i likestrøm og vekselstrøm. Frekvensen målt i Hz varierer fra ca 200 Hz på tomgang og kanskje opp til 1200 Hz på marsjfart. (Frekvensen avhenger av utvekslingen mellom dynamo og motor samt antall poler i dynamoens rotor).

 

Frekvensen eller signalet turtelleren din får fra dynamoen avhenger av dynamoens turtall.

Det første man gjør når man har en slik feil og ikke har noe annet enn et ”billig” multimeter til rådighet er å måle spenningen mellom W og B+ eller B-.

 

Måler man ingen spenning i området 5 til 7,5 volt så er dynamoen død eller sliter med å ladingen, og turtelleren får ingen signal.

 

Når turtelleren fusker som i ditt tilfelle, så kan dette skyldes slakk viftereim. Når du starter motoren og batteriene er fulle så belastes ikke dynamoen, og den slakke viftereimen klarer da å dra dynamoen rundt.

 

Hvis batteriene er tomme og dynamoen belastes, så slurer dynamoen og turtall / spenning blir for lav.

 

Årsaken til at man da opplever at turtelleren virker med en gang motoren startes men faller ut når du begynner å kjøre, er at dynamoen ikke belastes særlig på tomgang og følger derfor med rundt. Men med en gang du gir gass så øker også dynamoens ladestrømmen helt til den begynner å slure. Turtelleren begynner da å fuske og kan falle helt ut.

 

Noen ganger vil du oppleve at når du slakker av på gassen, så kommer turtelleren tilbake fordi belastningen avtar.

 

Du kan selvfølgelig ha andre systemfeil, men sjekk først strammingen på viftereimen og ladingen først.

Lykke til

Edited by Ole Petter (see edit history)
Link to post

Ole Petter

 

Takk for svar.

 

Det er to mnd. siden total service av Framnes Maritime og reimene er stramme. Jeg har Sterling Pro Split, som fungerer helt perfekt, og voltmeter som viser konstant god lading på alle turtall til enhver tid.

 

Turtelleren kobler ikke ut, den står på fullt turtall (bunner) så fort tenningen slåes på, og etter at motoren er startet. Ønsker flere forslag.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...