Guest Sparky Startet 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2004 Noen som jobber med denne 'problematikken'?? mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Vet ikke men det er i allefall planlagt. Tillatelse/klartegn er gitt fra miljøvern departementet! Håper virkelig dette kommer i gang. Så kan man ta seg en kanaltur til Mjøsa og Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 Det er ikke planlakt å åpne vannveien fra Mjøsa og ut til Oslofjorden. Miljøvernavdelingen i Akershus fylke fikk utarbeidet en raport på denne saken for noen år siden. Kortversonen av den sier at det vil bli fryktelig dyrt å få laget sluseanlegg. I dag kan vi som har båt på Mjøsa reise nedover Vorma sør for Minnesund. Derfra kan vi sluse ned Svanfossen. Vi kommer så inn i Glomma og kan reise ned til Rånafoss. Der er det desverre stopp. Men vi har da kommet til Sørum kommune. Etter Rånåfoss så er det 5 fosser som må forsjeres før en når Fredrikstad, de er Bingfoss, Mørkefoss, Fossumfoss, Vamma og til slutt Sarpefossen. Rapporten foreslår at tømmerbiler som har ledig kapasitet om sommeren kan benyttes til å frakte båtene fra fjorden og opp til foreks oppstrøms Rånåfoss. Kunne kanskje ha vært aktuelt å kontaktet skogeierforeninene for å fått utgreid dette videre. Jeg har igjennom min jobb kontakter inn i mot disse miljøene og kan ta kontakt med de for å undersjøke muligheten for noe slikt. Frå Rånåfoss og til Lillehammer er det ca 20 "landmil" så det er en bra tur. Og når en kommer ut i Mjøsa så møter en følelsen av en stor sjø. Videre så er det en masse fine havner og fasiliteter som en kan besøke langs Mjøsa. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Guest Sparky Svart 28.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2004 >Det er ikke planlakt å åpne vannveien fra Mjøsa og ut til Oslofjorden. Miljøvernavdelingen i >Akershus fylke fikk utarbeidet en raport på denne saken for noen år siden. Kortversonen av >den sier at det vil bli fryktelig dyrt å få laget sluseanlegg. Da har de sikkert tenkt på inntekter langs vannveien, det kunne bli en forlenget 'kyststripe' > I dag kan vi som har båt på Mjøsa reise nedover Vorma sør for Minnesund. Derfra kan vi >sluse ned Svanfossen. Vi kommer så inn i Glomma og kan reise ned til Rånafoss. Der kan jeg stå og vinke til deg, da jeg bor litt høyere oppe på Auli. > Der er det desverre stopp. Men vi har da kommet til Sørum kommune. Etter Rånåfoss så er >det 5 fosser som må forsjeres før en når Fredrikstad, de er Bingfoss, Mørkefoss, Fossumfoss, >Vamma og til slutt Sarpefossen. Kanskje engasjere dynamitt Harry....then we take Berlin!! >Rapporten foreslår at tømmerbiler som har ledig kapasitet om sommeren kan benyttes til å >frakte båtene fra fjorden og opp til foreks oppstrøms Rånåfoss. Kunne kanskje ha vært >aktuelt å kontaktet skogeierforeninene for å fått utgreid dette videre. Jeg har igjennom min >jobb kontakter inn i mot disse miljøene og kan ta kontakt med de for å undersjøke >muligheten for noe slikt. Det ville gjort susen. Men det spørs om prisene kan konkurrere med sluseprisene ellers i land og utland? >Frå Rånåfoss og til Lillehammer er det ca 20 "landmil" så det er en bra tur. Og når en >kommer ut i Mjøsa så møter en følelsen av en stor sjø. Videre så er det en masse fine >havner og fasiliteter som en kan besøke langs Mjøsa. Noen venner har seilbåt på Mjøsa (ved Raufoss) og håper på en tur med de til sommer'n. Blir spennende å se resultater av din henvendelser. Si ifra hvis du trenger noe hjelp. Vet du forresten minimum dypgående og høyde over vannet det er oppover fra Rånåsfoss til Lillehammer? mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
GunnaØ Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Noen som har mer info her? Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 5.April.2018 Link til dette innlegget Svart 5.April.2018 Sitat Ser jeg svarte på dette i 2004. Ingen ting er endert siden den gang. Havner å besøke er blitt flere å bedre. Lei lastebiltransport og sett ut båten i Vorma i Sundet i Eidsvoll Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.