Jump to content

Aluminiumsfolien løsner på isolasjon motorromsluker

mateco

Recommended Posts

Heisann!

Jeg har et lite problem med at aluminiumsfolien på lydisolasjonen på motorromslukene løsner og er pr idag fraværende totalt. Isolasjonen avgir skumplast støv og har en mistanke om at dette støvet kan medføre tette luftfiltre på motorene.

Så til det jeg lurer på: Er det mulig å lime på ny folie eller noe tilsvarende?

Har en tanke om å kjøpe Biltemas tynneste lyddempningsplate og lime de direkte på de gamle. Hva slags type lim må jeg da bruke? Finnes det kontaktlim på sprayboks som kan brukes?

Er det noen her inne som har gjort noe tilsvarende?

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

jeg ville byttet ut isolasjonen helt. Skrap bort det gamle og legg på ny.

Den med folie synes jeg er litt irriterende med at den kan løsne, men det finnes andre typer uten.

Biltema platene er selvklebende, synes det høres ut som en god idé. Det limet er veldig sterkt, men er du i tvil kan du jo bruke kontaktlim i tillegg. Biltema har også alutape som kan brukes til å dekke skjøtene.

Ja, limet er sterkt, men duger ikke på på de gamle platene, grunnet løse partikler og støv.Har selv gjort samme operasjon, men måtte i tillegg bruke kontaktlim på sprayboks. Alternativt kan du lime alufolie rett på eksisterende plater, også den med kontaktlim. Hos meg sitter alt godt fast enda. :yesnod:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Ja da har jeg fått fiksa problemet, og har i stor grad gjort som innleggene over beskriver.

Tynneste lydisoleringsplater, kontaktlim på sprayboks og aluminiumstape. Alt fra Biltema. I tillegg kjøpte jeg armert aluminiumstape for hjørner og overganger som er spesielt utsatt for berøringsslittasje ved åpning/lukking.

lukefor1.jpg

Bildet viser utgangspunktet. Støvet ble kostet av og rester av gammel folie fjernet. Deretter ble lydisolasjonsplatene tilpasset før hele greia ble nedsprayet med spraylimen.

luketter1.jpg

Her er den ene av mine totalt 6 plater ferdig-behandlet. Syntes limet virket svært sterkt og heftet med engang. Alle hjørner er forsterket med armert aluminiums tape.

Neste operasjon blir å rengjøre i motorrom for å fjerne støv og partikler

mvh

mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!