Jump to content

70hk Evinrude, ca 83-84, går ikke som den skal


Terkel

Recommended Posts

Hei dere...

 

Jeg har kjøpt en eldre Evinrude som kom rett fra service hos Bakken. Da jeg fikk den startet den med en gang, for deretter og stoppe også ikke starte igjen. Snakket da med forige eier som sa at den bensinen som fulgte med trolig var gammel! Jeg kjøpte nye tanker og ny bensin slange. Da fyret den etterhvert og gikk greit, den gikk litt lavt på tomgang og stoppet hvis jeg la den i gir uten og gi mye gass.. men den gikk ihvertfall!

så tok jeg den ut på tur den gikk fint hele veien. På hjemturen stoppet den plutselig, motoren er helt død. Etter noen sekunder fyrer den igjen, og jeg kan fint ruse den i fri. Men når jeg legger den i gir, så stopper den bare, og jeg måtte taues hjem!!! prøvde og fyre den under slepingen og da fyret den og jeg kunne legge den i gir, men forsøkte og gi gass og da bare drukner den.... noen som har tips????

Link to post

Andersm her på forumet hadde liknende problem, her var det en kombinasjon av 3 ting som var galt. Feil justering på fortenning, oppsvulmede pakninger i forgasser og feil på pluggene (helt nye plugger). Problemet med pluggene var mest ulogisk siden disse var ny, men som siste utvei ble disse skiftet og da fungerte motoren. Mitt råd er derfor: 1. sjekk fortenningen, 2: kjøp pakningssett til forgasserne, 3 skift til nye plugger.

I tilfellet til andersm så tror vi at det var den feile tenninga som tok rotta på de nye pluggene.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Andersm her på forumet hadde liknende problem, her var det en kombinasjon av 3 ting som var galt. Feil justering på fortenning, oppsvulmede pakninger i forgasser og feil på pluggene (helt nye plugger). Problemet med pluggene var mest ulogisk siden disse var ny, men som siste utvei ble disse skiftet og da fungerte motoren. Mitt råd er derfor: 1. sjekk fortenningen, 2: kjøp pakningssett til forgasserne, 3 skift til nye plugger.

I tilfellet til andersm så tror vi at det var den feile tenninga som tok rotta på de nye pluggene.

 

 

har akkurat skiftet plugger, men får sjekke de igjen! Men hvordan sjekker jeg fortenning?? må innrømme at jeg ikke er helt rå på gamle påhengere =)

Link to post

Det finnes en forbindelse mellom gassoverføringen og tenningsplata som sitter under svinghjulet. Den fungerer slik at når du gir gass så skal tenningstidspunktet forandres. På en rekke eldre motorer er denne festet med en settskru mellom to stag. Sjekk at denne fungerer, du skal kunne dra litt gass før den begynner å bevege seg.

Link to post

Har du sjekka forgasserne? Tapp de, gjør de reine og blås alle dyser rene og sjekk de for korrosjon/avleiringer.

Har du sjekka bensin pumpa? Din motor har vel ikke VRO. Ordinær bensin pumpe - enkel og pålitelig sak, men må levere rett trykk og tilstrekkelig mengde.

Har du sjekka tenninga? Har du gnist på alle 3? Gå over alle ledninger og koplinger.

Kompresjon på alle sylindrene?

Kjølinga?

 

Får du ok på alt dette så skal nok denne motoren gå.

Service på en motor er ikke noen garanti... og er forsåvidt heller ikke det det en gang var :smiley:

Redigert av barentz (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...