BEG Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 (redigert) Ligger svært sjelden på svai. Men prøvde en gang å slippe ankeret akter ut, men ikke mer enn at det nådde bunnen + litt til. Da subber ankeret uten å sette seg fast. Syntes det bremset opp bevegelsene noe. Mvh. BEG Redigert 24.Juni.2008 av BEG (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Jawik Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Blir vel en del støy av dette ankeret når det subber borti stein o.l. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
sailorboy Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Har selv en båt som oppfører seg som en "laks oppover en elv" når det kun brukes ankerline i bauen i sterk vind. Noen kaller dette "fishtailing" eller pendling. Min løsning på dette problemet er å legge båten litt på skrå i vinden ved hjelp av et tau fra ankerlinen foran til båtens akterende. Dette tauet må festes til ankerlinen minst en båtlengde fra båten. Tauet ledes så akterover og vinkelen mot vinden kan justeres ved å stramme eller slakke dette tauet. Kan være problem å få festet et tau på en blyline som en ikke vil lage knekk på. Da kan en sjekke følgende knute triks som fjellklatrere bruker: Prusik Knot På en kjetting er det enkelt å koble inn en sjakkel. En vil kunne få en fin balanse med riktig vinkel mot vinden. Belastningen på ankeret vil være høyere enn om en lå rett mot vinden, men det vil være en konstant last. Dersom en pendler så vil lasten på ankeret variere mye og topp belastningen kan bli mye høyere enn ved en metode som beskrevet. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Arild Iversen Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Et lite trekantet seil huket inn på akterstaget, skjøtet inn mot masta fungerer ihvertfall på min båt. Tror også at vindfanget i rullegenoaen forsterker pendelbevegelsen. Lå sammen med et engelsk par på langtur i Nordland for noen år siden (møtte de flere plasser nordover), og de ankret konsekvent opp og lå på svai. Støtteseilet i akterstaget var like obligatorisk som ankerkule og ankerlanterne. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Sett fast dreggtauet midt på båten så ligger dere med siden mot været, da ligger båten fint med jevnt trykk. Dere kan også sette tauet fast omtrent midt mellom midtskips og baugen, da blir dere liggenede litt på skrått opp mot vinden. Har gjort dette selv og synes det fungerer utmerket, den ubahagelige pendlingen var helt borte, kun litt drifting igjen. Her må man prøve seg litt fram. Litt må man akseptere eller kan det vel ikke kalles å ligge på "svai" Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Jeg funderer fremdeles litt på hvordan jeg skal få sydd støtteseil på motorbåten. Under vises et dårlig bilde av masta og bommen. Jeg tenker meg å feste overkant av støttespeil i bommen og nedkanten på dekk. Forkanten av seilet fester jeg i anordning jeg har montert i masta. Forutsatt at jeg kan benytte dette: Hvor stort bør støtteseilet være. Aller best: hva bør lengdene på sidene i trekanten på seilet være. Hvilket stoff bør størtteseilet lages i ? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Sett fast dreggtauet midt på båten så ligger dere med siden mot været, da ligger båten fint med jevnt trykk. Det vil jo da bli veldig mye press på ankeret, så det vil jeg ikke anbefale. Det er dessuten sannsylig at man får bølger inn fra siden og båten vil muligens rulle. Noe av vitsen med å ligge på svai er jo at båten alltid retter seg inn i forhold til vindretingein og ikke blir liggende med vind fra siden (som det jo ofte gjør når man legger seg med tau til land) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.