Sylvester Startet 22.Juni.2008 Del på Facebook Startet 22.Juni.2008 Er det mulig å skifte talgpakning på aksling, mens båten er på vannet, eller blir det full vann inntregning? Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
roaldbj Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Jeg hadde tidligere en talgpakning levert fra Sleipner Motor. Denne bestod av tre radiale pakninger og kunne erstattes med helt nye mens båten lå på vannet uten vanninntregning. Har desverre ikke noe bilde som viser operasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 22.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Dette er Volvo 41 motorer, hvor aksling og pakkboks kommer fra vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
roaldbj Svart 22.Juni.2008 Del på Facebook Svart 22.Juni.2008 Jer er litt usikker når det gjelder Fairline. Legg ut bilder - da får du bedre svar. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 23.Juni.2008 Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 Jeg antar at problemet ditt er utslitte pakninger slik at du har skrudd ansatsen helt inn. I så fall behøver du ikke ta ut de gamle pakningrestene. Skru ut ansatsen og legg inn en ring til eller to og skru lett til. IKKE for mye, denne pakningen er vannsmurt og SKAL drypplekke. Sitér dette innlegget Link to post
Sylvester Svart 23.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2008 (redigert) Var nede å sjekket i går, har litt igjen å stramme på, så jeg prøver å stramme litt først, og ser om det er nok for å stoppe dryppingen, drypper ca. en dråpe pr. sek. Så tar jeg heller å skifter talgpakning neste gang jeg skal på land, for sikkerhets skyld. Redigert 23.Juni.2008 av Sylvester (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
mateco Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 (redigert) I går satte jeg inn to nye paknings ringer på Babord hylse. Før jeg satte inn de nye; var det ikke mere å teite på samt at det lekket inn vann hele tiden (Lensepumpa startet hvert 6 minutt)! Satte inn grafitt pakning istedet for ordinær talg! (Tåler mere friksjonsvarme, men er litt dyrere!) Min fremgangsmåte: - Ha riktige kvadratiske mål på paknings-lissen før du starter. - Mål akslingens diameter og finn noe med tilsvarende diameter som du kan lage pakningsringen rundt. Hos meg var den ca. 45 mm, og valget falt på en rund pepperbøsse som jeg fant i byssa som målte samme diameter. - Bruk en hammer og bank lett på den ene siden av den kvadratiske paknings-lissen. Dette vil gjøre ringen lettere å montere. - Skråskjær enden og legg den rundt akslinge, eller noe med tilsvarende mål (pepperbøsse ), og skråskjær kuttflaten slik at skjøtene presser mot hverandre når ringen er ferdig tilskåret. - Bruk fint smergelpapir og slip vekk saltavleiringer på akslingen som ofte dannes nær "tersj-ringen" når hylsen lekker. - Skru løs "ters-ringen" og tre den opp langs akslingen. Monter så den nye ringen og ters den inn i hylsen. - Gjenta med enda en pakningsring hvis der er plass. Husk å monter ringene forskjellig med hensyn til skjøtepunkt. - Teit forsiktig !! Aksling skal la seg rotere for hånd!! - Totalt vanninntregning under operasjonen: ca. 5-10 liter. (Viktig å ha ny pakningsring for hånden FØR en løser på "tersj-ringen". Hylsen er nå pottetett !!! Lykke til for dere som ønsker å gjøre det samme!!!! mvh mateco Redigert 8.Juli.2008 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
roaldbj Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 Flott beskrivelse mateco. Jeg visste ikke at det var mulig å utføre denne operasjonen mens man lå på sjøen. Det hadde vært et ekstra pluss dersom du hadde noen bilder av operasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 8.Juli.2008 Del på Facebook Svart 8.Juli.2008 (redigert) Det hadde vært et ekstra pluss dersom du hadde noen bilder av operasjonen. Vel.... Dette var beskrivelsen på selve skifte av pakningen! Jeg hadde desverre en del "mask" før jeg kunne gjøre denne operasjonen: Måtte først tømme og fjerne VV spreder, deretter fjerne platen denne stod på. I tillegg så var jeg så uheldig å knekke nippel for kjølvevannet på selve hylsa. Måtte kjøre på Biltema og kjøpe utrekkersett for å fjerne gammelt gjengeparti som stod igjen nede i hylsa, samt ny nippel, etc. Tanken var å dokumentere med masse flotte bilder, men som beskrevet, saken er ikke alltid like selvfølgelig som den kan se ut i utgangspunktet. Beklager mangelen på bilder !!! Men jeg kan jo alltids komme tilbake litt senere med bilde av selve hylsa slik den er i dag, etc. Får se hva jeg før til mvh mateco Redigert 8.Juli.2008 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sylvester Svart 10.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 I går satte jeg inn to nye paknings ringer på Babord hylse. Før jeg satte inn de nye; var det ikke mere å teite på samt at det lekket inn vann hele tiden (Lensepumpa startet hvert 6 minutt)! Satte inn grafitt pakning istedet for ordinær talg! (Tåler mere friksjonsvarme, men er litt dyrere!) mvh mateco Hvor stor avstand var det mellom hylse og klemmring, når det ikke var mer å teite på ? Har du Volvo motor, da er det kanskje samme hylse og aksling som hos meg. Tok du ut den gamle pakningen? Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
roaldbj Svart 10.Juli.2008 Del på Facebook Svart 10.Juli.2008 Du må i alle fall ikke dirke ut de gamle talgpakningene når du ligger på vannet - da kan vanninntregningen bli ganske omfattende. Regina III har det gode svaret. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Hvor stor avstand var det mellom hylse og klemmring, når det ikke var mer å teite på ?Har du Volvo motor, da er det kanskje samme hylse og aksling som hos meg. Tok du ut den gamle pakningen? Hei Sylvester! I utgangspunktet var der ikke mere å teite på klemringen og avstanden mellom ringen og hylsa var derfor null. Motor: VP TAMD 60C, aksling diameter ca. 45mm. De gamle pakningene var borte !! Kunne i allefall ikke se noen rester av de! Antagelig skrudd seg ut under gange! mvh mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sylvester Svart 11.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 takk for svar Sitér dette innlegget Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche Link to post
index Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Hylsen er nå pottetett !!! Hvis dette stemmer må du snarest slakke litt på glanden! Slike tetninger SKAL lekke en dråpe eller to i minuttet under drift, hvis ikke får den ikke nok kjøling! Dette vil føre til varmgang og skade på tetning og kanskje også akslingen. Så slakk litt på den, til du ser en dråpe vann nå og da! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
svaberget Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Dumt spørsmål, men gjelder slik "drypping" (vannkjøling) også på eldre snekkeakslinger med fettkopp? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Slike tetninger SKAL lekke en dråpe eller to i minuttet under drift, hvis ikke får den ikke nok kjøling! Dette vil føre til varmgang og skade på tetning og kanskje også akslingen. Hei. Er du sikker på dette. Dette er ikke en talgpakning, men en grafitt pakning. Jeg har samme type og den tåler mer varme, har mindre friksjon og skal skal tette mye mer eller helt. Mer om pakningene finnes her. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 (redigert) Har sakset denne fra Sleipner: Mine hylser er noe tilsvarende. Legg merke til at her er ordinære talgpakninger utskiftet med teflonfibrede pakninger. Disse har en helt annen driftskarakteristikk enn ordinære talgpakninger. Det samme gjelder grafittpakninger. Hos meg vil jeg forsøke å gå med grafittpakningene for å høste erfaringer. Begynner de å lekke så får jeg etterteite. Gummiopplagring får tilført kjølevann fra motor som forsvinner ut bak i gummiopplagringens kjøleslisser. (PS: Se momentet beskrevet nedenfor!) Men hvor ble det av de gamle talgpakningene? Er de fliset opp og blokkerer kjøleslissene i gummiopplagringen eller er restene skrudd ut og forsvunnet helt? Hvis de blokkerer kjøleslissene i gummiopplagringen så kan jeg få varmgang i hylsa!! Når skuta er på vannet så er eneste mulighet å kontrollere hylsa for evt. varmgang! Etter gange får jeg sjekke ved å stikke hånda ned å føle utvendig på BB hylsa for deretter å sammenligne med den andre på SB side!! Som Skipper Worse en gang beskrev: "Den som har lever får se!" mvh mateco Redigert 12.Juli.2008 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
roaldbj Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Pakkbokser er et gjennomgående tema for de som har båt med rett aksling. Jeg har vannkjølte pakkboksen fra Vetus, jfr bildet under. Jeg har siden april 2006 ikke hatt en eneste vanndråpe som har lekket ut fra Vetus pakkboksen. For de som er interessert i å se mer på oppbygging av Vetus pakkboksen er det en brukbar lenke her (jeg har 50 mm aksel) : http://www.vetus.nl/digcat/DIGCAT_2007_DEE/pages/146.html Her er en skisse av Vetus sin vannsmurte pakkboks - legg merke til gummiringen med dobble gummilepper som skal hindre vanninntregning. Disse kan teites med en umbracko skrue, men det har ikke vært nødvendig hos oss hittil. Slik ser pakkboksen ut når akslingen er trukket ut. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Den fra Vetus ser svært bra ut. Har den noen begrensninger med rpm for propellakslingen? Nå skal jeg først bruke grafittpakningen jeg har og se om den er tett uten varmgang over tid. Hvis den begynner å lekke er Vetus absolutt et alternativ. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.