Jump to content

Hvordan dimensjonere motorromsventilasjon?

Kodvaag

Recommended Posts

Jeg har en Joda 7500 snekke med Yanmar 4LH-HTE turdodiesel med intercooler.

Denne har 3,5 liters slagvolum.

Maks turtall er 3300 rpm. (ved 24,8 knop)

Ønsker å montere en vifte som forsyner motorrommet med friskluft.

Motorrommer er pr. dd. usiolert, og uten gummilister mellom dørkplatene.

Ser for meg at når jeg isolerer, så blir det tettere, og vanskeligere for motoren å få nok (kald) innsugsluft.

For å vite hvor mye luft som brukes, stemmer dette?

Luftforbruket pr min. (det som blir sugd inn i turboen)

3,5 liter x 3300 rpm = 11500 liter pr min / (delt på) 4 siden det er en 4 takter = 2887 liter luft i minuttet

Stemmer det at motoren min bruker så mye luft pr minutt?

Dette tilsier at jeg kan benytte en slik vifte:

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1311...upkey=009002020

VENTILASJONSVIFTE 12V 75 MM 4241-12

Ventilasjonsvifte for montering hvor som helst på slangen. Leveres med festebrakett og slangestuss i begge ender.

Kapasitet: 5 m³/min

Slangestuss: 75 mm

Spenning: 12 volt

Noen genier som kan bekrefte eller fortelle meg hvordan jeg heller burde gjøre det?

Bør jeg koble vifta på egen bryter eller relestyrt fra dynamoens utgang for ladelampe, slik at når den lader så blåser vifta?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Nå skal ikke regne på volumer, men det er anbefalt et gitt areal på forbrenningsluft og motorromsventilasjon for motorer.. både Steyr og Volvo opererer med samme omtrent samme verdier som tommelfingerregler...

Areal på slanger for forbrenningluft regnes ut på følgende måte, arealet kommer ut i cm^2: A=1,9 x Effekt i kW

Samme terminologi bruker for ventilasjon av motorommet og her er formelen A=1,65 x Effekt i kW

Disse to kan en fint kombineres ved beregning og da blir det 3,55 x Effekt i kW (som ivaretar både ventilasjon og forbrenningsluft)

Har en da eksemelvis 100kW (ca 134hk) så blir arealt på luftslanger og ventiler som følger: 355cm^2 eller en slange på ca. 210mm i diameter,normalt så må en fordele dette over flere slanger. Ser vi på 75mm slanger så har de et areal på 44cm^2 og da trenger en 8 slike slanger om en har en diesel på rundt 130-135hk..

Det er meget viktig at motoren ikke får pusteproblemer samt at det er rikelig med ventilasjonsmuligheter for motoren slik at motorrommet ikke blir overopphetet.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har man en 100kw motor bruker denne ca 5-6kg luft pr kwh. Dette gir da 5-600kg luft pr time. I liter per min blir dette 550kg/1.23kg/m^3 * 100l/m^3 = 11000liter luft pr min. Dette er bare til forbrenning! Om motoren yter 300kw med en virkningsgrad på 37% er innfyrt effekt 270kw!

Om man sier ca 3% av dette er strålevarme blir det 8kw som må vekk! For at temperatur stigning ikke skal overstige 10grader må det kjøles med :

masseflow =8KJ/s/(10K*1,05KJ/kg K)=0.76kg/s = 37100l/min- Om man halverer krav til temperatur stigning blir flow halvparten 18000l/min!

Man kan montere en vifte som gir 20 000l/min og la motoren forbrenne halvparten og la resten gå ut av motor rommet. Om motoren suger gjennom kassen selv uten vifte vil temperaturstigning bli ca 35grader Har man 25grader luft temperatur vil motoren få 60graders luft inn på turboen! Da lider den!

• 4 months later...

Fant et bilde fra renoveringen.

Her vises den originale motorromsventilasjonen.

Den er nok designet for å mate en 33 hk Yanmar, nå må den holde en 140 hk Yanmar med luft.

Sier seg selv at det blir noe snaut.

I følge ovenstående innlegg må den ha 11.000 liter luft i minuttet!?

Nå som båten er vinterklargjort, og står hjemme på gårdsplassen, har jeg tenkt å ta ut byssa, og legge ned mer luft til motorrommet.

For å få ned 11.000 liter luft, hvor mange/tykke ventilasjonsslanger trenger jeg egentlig? 8 som Sydvesten skriver?

Noen som vet om hvor de selger større syrefaste luftinntak?

IMG_3616.jpg

Edited by Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

• 2 weeks later...

Nå har jeg bestillt ventilrister og bokser nok til at jeg vil få 6 stk 3" slanger utenfra og direkte inn i motorrommet.

Ingen vifter, får bare plassere ventilristene sånn at fartsvinden hjelper luften inn... (Ikke le, to forskjellige kompiser har mista capsene sine i sommer med denne båten) :lol:

Tenker å legge en på styrbord side, samme plass som den eksisterende, men hvor skal jeg legge luftinntak nummer tre tro?

Rett foran det "andre"?

Nede i den "brune stripa" på skroget? (som skal bli blå)

Gode plasseringstips mottaes med takk.

Kjedelig å få båten på sjøen til våren 2009, og oppdage at jeg ikke klarer å løfte opp motorlokket på fullt pådrag, pga undertrykk.