Jump to content

"Ombygging" til selftail-vinsjer


loffern

Recommended Posts

Jeg går ut fra at det er disse du sikter til. Jeg har brukt disse, og har gode erfaringer, de virker slik produsenten påstår. Her er en link til brukererfaringer med dette produktet.

 

Synes imidlertid prisen var ganske stiv, men det virker jo som om det meste av båtutstyr koster dobbelt så mye i Norge som det gjør i USA.

Link to post
Share on other sites

Jeg seilte en båt som hadde slike i Færdern. Skipperen roste de opp i skyene, men jeg syns de var mest i veien. De fungerer bare i lite vind, dvs du kan ikke stole på at de holder. Da må du gjøre en vurdering hver gang du vinsjer inn genoaen om du skal bruke de, eller vinsje på gamlemåten

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg tok skipperens ord for at de ikke vil holde hvis det blåser mye. Da tok jeg det for gitt at de ikke holdt under vinsjing også. Dessuten, hvis jeg først skal bruke en selvskjøtende vil jeg at den kan brukes til å låse skjøtet også.

 

Forøvrig er nok min oppfatning farget av at jeg aldri helt har skjønt poenget med sjølhalende vinsjer. Jeg liker å ha den ene hånden på sargen (samtidig som den holder skjøtet) mens jeg sveiver med den andre. Liker å ha et fast punkt å holde imot med. Hoveddelen av seilet tar jeg uansett inn uten å bruke vinsjen i det hele tatt. Vinsjing er primært for den siste finjusteringen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...