Jump to content

Midlertidig VHF-lisens over disk

Smurph

Recommended Posts

Jeg har tenkt å få tatt VHF-sertifikatet en stund, men aldri fått tid til å sette meg ned med pensumboka. Men så var jeg innom Watski-butikken i Bergen - Gillow og Telle, og så på en håndholdt VHF. Spurte om jeg måtte ha lisens for å kunne kjøpte den. Neida, sa den hyggelige mannen, og lisens kan jeg skaffe deg her og nå.

Det er visst et prøveprosjekt, men det er altså noen utvalgte båtsjapper i kongeriket som kan utstede en midlertidig lisens med tre måneders varighet. Bare å betale lisenskostnaden, så får du kallesignal og MMSI-nummer på stedet. Så har du tre måneder på deg til å få tatt sertifikatet. Passet meg utmerket, siden jeg uansett ikke ville klare å få tatt dette før ferien.

Men tenkte også jeg skulle si litt om radioen jeg kjøpte. Altså, jeg seiler mye alene. Og redningsvest har jeg jo alltid på meg, og sikkerhetsline når været er litt ruskete og jeg skal på dekk osv. Men uansett hvor forsiktig man er så kan man jo være uheldig og havne i vannet og se båten seile videre, eller henge etter sikkerhetslinen uten mulighet for å komme seg om bord igjen.

Så nå har jeg kjøpt meg en liten, vanntett VHF, Icom IC-M71. Den har IP68, som er høyeste IP-klasse, dvs at den skal være vanntett til 1,5 meter i minimum 30 minutter. Det er en kraftig, liten plugg på 6W sendeeffekt som har fått fast plass i stroppen på redningsvesten, og så er den sikret med med en snor og krok i tillegg.

Jeg håper at jeg aldri får bruk for den annet enn til koseprat, men hvis jeg skulle være så uheldig å gå over bord så har jeg nå en reell mulighet til å kunne få hjelp fra andre fartøyer og redningstjenesten så fort som overhodet mulig. I tillegg har jeg den store fordelen at jeg forhåpentligvis kan dirigere et fartøy mot meg hvis jeg skulle ligge der og plaske, siden det kan være forferdelig vanskelig å oppdage en person i vannet under selv de mest optimale forhold. :sailing:

Edited by storMy_Fana (see edit history)

Bundin er bátleysur maður

Dette hoeres jo veldig kjekt ut da jeg er i samme situasjon som deg, men har det ikke tidligere vaert slik at man ikke far lisens paa haandholdte VHF'er uten aa ha minst en stasjonaer fra foer?

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Nå har jeg uansett en fast stasjon i båten som fulgte med når jeg kjøpte den, men det var det ikke noe spørsmål om. Jeg måtte bare oppgi båtnavn, båtlengde og personalia og så var det i orden :cheers:

Hei.

Jeg må tilstå å ikke ha sertifikatet, men i fjor sommer brukte jeg radioen flere ganger, fant gummibåt flytende utenfor Kristiansand, hjalp til ved et tillfelle hvor annen båter var i vansker.

I disse tilfellene fikk jeg takk fra Kjømme radio og fra stavanger.

Så stiller jeg spørsmålet er det egentligt nødvendigt å ha sertifikatet, har man radio i båten SKAL man lytte for evt å hjelpe, men å bruke radioen til annet er liksom forbutt.

At det er en så krafig diskusjon om man trenger båtfører bevis eller ikke her på forumet er en sak, men VHF sertifikat er det ingen som stille spørsmål til.

Jeg har radio i båten og kommer helt sikkert til å bruke den i fremmtiden til det jeg har behov til.

Mvh

Catano

Edited by catano (see edit history)

Mvh

catano

har det ikke tidligere vaert slik at man ikke far lisens paa haandholdte VHF'er uten aa ha minst en stasjonaer fra foer?

Det er nå tillatt å ha håndholdt VHF som hovedapparat. Dette ble endret for noen år siden

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Det er nå tillatt å ha håndholdt VHF som hovedapparat. Dette ble endret for noen år siden

Hvilket apparat da? Det er vel ikke hvilken som helst håndholdt?

Må ikke den ha fast batteriforsyning, sendeeffekt på 25w og ekstern antenne?

Noen som vet?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Det å ha en radio til bruk i nødstilfeller er veldig bra.

Men husk på at rekkevidden på et håndapparat , 5W og lav antenne høyde ikke er det samme som en fastmontert på 25W og 15 m antenne høyde.

Men uansett hvor forsiktig man er så kan man jo være uheldig og havne i vannet og se båten seile videre, eller henge etter sikkerhetslinen uten mulighet for å komme seg om bord igjen.

En håndholdt radio vil i dette tilfelle gi deg en kjempe fordel, men det fordrer at det er andre båter i nærheten. Ta gjerne med deg en GPS så kan du også oppgi din posisjon.

Jeg har allerede en fastmontert VHF i båten, så dette er kun et personlig supplement. Dessuten er det en rimelig stor grad av nyttetrafikk og landinstallasjoner som lytter på kanal 16 i det området som jeg ferdes mest i alene, nemlig strekningen Bergen - Gulen.

Men selvfølgelig - uansett hvor gode systemer an bygger rundt seg, så kan man aldri fjerne risikoen helt. I så fall burde man vel bli hjemme, men så er det jo der de fleste ulykker skjer :wink: Jeg er egentlig ganske kynisk på dette - sikkerhet for meg handler om å redusere risiko og øke sannsynligheten for at man skal klare seg når ulykken er ute, samtidig som det må være et fornuftig forhold mellom pris og brukervennlighet på de systemene man bruker. Systemer som skal benyttes i en krisesituasjon må være enkle - Keep It Simple, Stupid. Jeg kan selvfølgelig henge på meg både nødbluss og GPS i tillegg til radioen når jeg seiler alene, men da begynner det å bli mye "dingel-dangel" som jeg fort blir lei av å gå rundt med, og sannsynligheten er stor for at det ganske snart blir værende igjen nede i kabinen. Så da prioriterer jeg å ha på meg den ene gjenstanden som jeg mener vil gi meg størst nytteverdi hvis ulykken skulle være ute, nemlig VHFen. I tillegg har jeg gjerne en kombinert lommelykt/strobe i lommen. Denne bruker jeg da også som kartlampe når jeg seiler om natten, og siden den har en nytteeffekt også under seilasen så blir det til at jeg stort sett har den på meg. I tillegg er den vanntett til 100 meter, så jeg kan også bruke den når jeg dykker :diving:

Med tanke på nødbluss, så husker jeg forøvrig i hine hårde dager i Marinen, at marinejegeraspirantene alltid svømte rundt med et lite, kombinert nødbluss festet til vesten. Det var røyksignal i den ene enden til bruk i dagslys, og bluss på den andre enden. Dette var et lite rør, omtrent på størrelse med en slik kombinert lykt/strobe som jeg har beskrevet ovenfor. Spurte i Watski-butikken om dette, men de visste ikke hvor man kunne få tak i noe slikt. Noen som vet? Dette blusset kan man ha permanent tapet til veststroppen, og jeg skulle gjerne ha kjøpt noen slike. Men så er det visst blitt problemer med frakt av alt pyroteknisk - løp og kjøp nå, for dette kommer til å bli dyrt fremover... :sad:

snufs, maritim i arendal hadde ikke hørt om dette..

Er det noen på sørlandet tro som er med på denne ordningen?

Sende mail til tts.lisensavdelingen@telenor.com etter å ha snakka med Seatronic i Moss og fekk dette til svar frå Lisensavdelinga i Telenor:

Hei

Takk for henvendelsen.

Du må sende inn et søknadsskjema, så vil du få en midlertidig konsesjon i 3 måneder.

Skjemaet finner du på vår hjemmeside www.maritimradio.no. Det ligger "under" Lisensavdelingen.

Med vennlig hilsen/Best regards

for Telenor

Mari Bjerke

Radio Licencing Department

Tel: +47 22 77 43 64

Fax: +47 22 42 70 72

email: mari.bjerke@telenor.com

Ein kan med andre ord fikse dette sjølv. Butikken du handlar hos treng tydlegvis ikkje å vere med på noko "ordning" av noko slag..

Hvilket apparat da? Det er vel ikke hvilken som helst håndholdt?

Må ikke den ha fast batteriforsyning, sendeeffekt på 25w og ekstern antenne?

Noen som vet?

Jeg har nettopp fått konsesjon på en "RAYMARINE RAY 101E VHF LYSTBÅTKANAL" som eneste stasjon ombord.

Den har hverken ekstern antenne eller høy effekt på 25w. Lading via konsoll med kopling til 12volt uttak.

VHF'en har alle internasjonale kanaler pluss L1,2,3.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)