Jump to content

Bildene av rorstamme som brakk på Sunfasten


Enzo

Recommended Posts

Viggo, hva mener du om dette???

 

Det ser ut som det er bunnstoff på gamelt brudd og det nye er i center på rorstammen?

 

Halvparten av rorlagerhylsa har delt seg horisontalt??? Ser så vidt i silikon lagre, som er igjen.

 

Enzo, kan du beskrive dette bedre? Hva du kan se om dette?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

De mørke feltene ser slik jeg kan forstå det ut som de har vært i vann , akkurat som akslingen har vært delt og bare har hengt på det midtre stykket , altså der hullet/fibrene er.

Syntes det så veldig rart ut og skal ta meg en ny tur ned og finstudere det.

Så for meg ihverfall ut som om dette ikke har vært en hel aksling som er brekt rett av i det ytre skallet , er det en slags skjøt der ?

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hva jeg skal mene. Jeg har altså make båt som den avbildede. Rorstammen er orginalt i karbon. Det er i utgangspunktet veldig sterkt. Men rorstamme i syrefast flekser litt mer og kan dermed være mindre utsatt for brudd (?). Jeg har planer om å ringe Sverre Petlund som er skipper på Pangea og spørre hva som gikk galt. Det er ikke morsomt å se slike bilder. Min båt er seilt 20 000nm i følge loggen. 4500 av disse er mellom mars og mai i år (tur fra kroatia). Siden den fremdeles er hel tror jeg den tåler litt.

 

Vi har dradd på ferie i dag. Stiv kuling i ryggen og gjorde over 10 knop med bare et klossrevet storseil oppe. Satser på en skagen/bohuslän/sørlandet runde. Med ror...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge blir dere på ferie ?

 

Jeg skal dra og studere den båten litt nærmere i morgen om jeg får tid

Det må du gjøre. Spør og grav litt hvis du ser noen som jobber på den... Jeg tror ikke den forulykkede båten var seilt like mye som min og heller ikke i et like rikholdig spekter av værforhold. Roret har nok ikke vært 100% da de startet den regattaen. Egentlig litt betryggende å kjøpe en bruktbåt som som har vært på havet før.

 

Vi skal være tilbake i bergen ca 23 juli.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Vis man bytter rorlager på den type rorstamme bør man bytte begge og bruke orginal deler og følge anvisninger fra verft. Flere båter som har hatt rorhavari med den type rorstamme har fått byttet kun nedre lager og den har vært lagd etter mål på grunn av dårlig økonomi eller båteier har vært litt "Skrue".

Link to post
Share on other sites

For å bruke kjent retorikk fra andre sammenhenger, så er det merkelig at roret bare detter rett av slik som det ser ut til å ha gjort på denne båten......

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vis man bytter rorlager på den type rorstamme bør man bytte begge og bruke orginal deler og følge anvisninger fra verft. Flere båter som har hatt rorhavari med den type rorstamme har fått byttet kun nedre lager og den har vært lagd etter mål på grunn av dårlig økonomi eller båteier har vært litt "Skrue".

 

Nedre lagret, er dette et lager med plastkule som du presser inn vertikalt og vrir 90 grader nedenfra. For å bytte lager?

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

For å bruke kjent retorikk fra andre sammenhenger, så er det merkelig at roret bare detter rett av slik som det ser ut til å ha gjort på denne båten......

 

Rorhavari er langt vanligere enn kjølhavari. Rorhavari skjer av og til, mens det er uhyre sjelden at kjølen ramler av, unntatt når det gjelder enkelte båtmerker...

 

:lol::lol: (kunne ikke dy meg)

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer,

 

Onsdag løyer det, så da blir det greit og komme seg rundt Lista. Ser det ut som, på gribfilene? Gleder meg til å få se båten din, vist du stikker innom.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer,

 

Onsdag løyer det, så da blir det greit og komme seg rundt Lista. Ser det ut som, på gribfilene? Gleder meg til å få se båten din, vist du stikker innom.

Klart jeg stikker innom (hvis roret henger fast, da). Skal jo treffe Mooswine òg. Vi er litt forsinket og befinner oss etter dagens etappe i Kopervik. Dette fordi vi måtte kjøpe en viktig skrue som låser fast spilene i storseilet. Båten gjør 9 jevne knop på fokkeslør i 20 knops vind..

 

Vi satser på egersund i morgen og mandal på torsdag.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Roret ramlet ikke av, rorstammen knakk vel heller?

Ikke vet jeg hva som hendte, men jeg har bare "lært" litt om hvordan dette hender av en krabat som tittelere seg som den som uttaler seg på vegne av ekspertene her på forumet (sannsynligvis er det vranglære siden denne krabaten etter mitt syn ikke innehar noen særlig kompetanse om seilbåter).... og da ramler det bare av uansett hva som er hendelsforløpet eller årsaken. Så jeg brukte bare samme retorikk her... :wink:

 

Men siden jeg defintivt ikke er noen ekspert på området så kan jeg strekke meg til at roret ramlet av fordi rorstammen knakk...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...