Sydvesten Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Nå har nok ikke jeg så flinke barn som sodne har... riktignok kan nok poden stoppe båten om det ikke er sjø og pappa fremdeles er ombord i båten.... men i liten kuling, mørkt og mye sjø og pappa faller overbord så er jeg ikke like sikker som sodne er i denne saken...Det kan tenkes at poden på 5 vil få panikk, hvilket også kan hende med andre av mannskpet.... Det er ikke alle som reagere likt på slike hendelser Jeg tror også at jeg ville fått problemer med å ta inn seil samtidig som jeg skulle holde øye med den som falt overbord i liten kuling i Skagerak, snu båten og deretter finne igjen personen og får så å plukke han opp.... med en oppgitt (signifikant) bølgehøye på rundt 3 meter.. men som sagt jeg er ikke så flink som de andre her på forumet. Men i ideel verden så er selvsagt alt mulig.... også at 5 årinigen stopper båten... Men jeg er enig ai MOB øvelser er viktig å gjennomføre... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SF Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 kjør en mob øvelse Viktig poeng som er fort gjort å glemme. Har stort forbedrignspotensiale her selv. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 nå er det vel slik at hvis man leier inn en selvstendig skipper ol . så er vel man i hvertfall moralsk ansvarlig for at de driver en trygg tjeneste. antar de store og seriøse i norge ikke ville leid inn en skipper de visste tøyde grenser ang sikkerhet. selv om han er aldri så ansvarlig for egen skjebne. ville og tro de fleste her inne vil være enig i at ved å leie hjelp til frakt av båt , så ville de fleste sikre seg at det ble gjort forsvarlig . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sahara Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Kanskje ikke god latin og kritisere forumdeltagere i mitt første innlegg her, men jeg reagerer litt på teoriteringen rundt denne hendelsen. Det tragiske faktum er at en mann har omkommet (høyst sannsynlig) og den gjenlevende er antageligvis sterkt traumatisert. Ellers er det en litt uforklarlig ting her: Det første jeg tenkte var at den gjenlevende ikke var båtkyndig siden han tilsynelatene ikke visste hvordan han brukte VHF (hvis de da i det hele tatt hadde VHF ombord). Men han brukte faktisk mann-over-bord funksjonen på GPSen. Men samtidig når han var innen mobildekning og ringte, så visste han ikke hvor han var. Sviktet elektronikken ombord? Den gjenlevende kritiseres også for å ikke forsøke å redde den nå avdøde. Men i sterk vind, i mørket, i høye bølger ville han vært ute av syne på sekunder. Og for alt vi vet så har han faktisk prøvd å se etter han uten hell. Uansett så tyder dessverre hendelen igjen på sviktende sjømannskap blant delivery mannskap. Det var jo en hendelse i vinter hvor en gjeng såkalt erfarne seilere måtte forlate Bavarian sin på vei til Norge pga. motorstopp. Den gangen var det mest en flau situasjon for de involverte, denne gangen er det dessverre dypt tragisk. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Uansett så tyder dessverre hendelen igjen på sviktende sjømannskap blant delivery mannskap. La oss ikke slå alle under en kam på grunn av to enkle hendelser. Resten blir spekulasjoner inntil vi får mere kjennskap til senariet. Fin start på ditt første innlegg og velkommen skal du være. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
alidal Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Resten blir spekulasjoner inntil vi får mere kjennskap til senariet. Er det noen her i denne saken som driver med noe annet da? Er vel ikke så veldig mange som har så mye fakta på bordet ennå? Sitér dette innlegget Link to post
Douro Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 (redigert) ...arbeidsgivers ansvar. Dette ansvaret er forsterket i den nye sjødyktighetsloven. På hvilke punkter? Jeg svarer med et sitat fra en faktaramme i Aftenposten: En ny skipssikkerhetslov trådte i kraft tidligere i år. Den avløste sjødyktighetsloven av 1903. En av de viktigste endringene i lovverket er at den nye loven har foretatt en forskyvning av plikter og ansvar fra skipsføreren til rederiet. Skipsføreren vil ha et selvstendig ansvar i forhold til rederiet innenfor områder som han har best forutsetning for å kontrollere - som lasting og ballasting, navigasjon, vakthold, informasjon til mannskap - men det er rederiets lovpålagte plikt å sørge for at forutsetningene for å utføre disse oppgavene er til stede. Brudd på rederiets og skipsførerens plikter når det gjelder den tekniske og operative sikkerheten om bord, straffes med bøter eller fengsel inntil to år. Redigert 24.Juni.2008 av Douro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Det lokale politiet uttrykker også en viss skepsis til mannskapets planlegging og kompetanse: http://www1.nrk.no/nett-tv/distrikt/sorlandet/verdi/62804 Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Sjøtummel Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Om den lille forskjellen mellom å være arbeidsgiver og oppdragsgiver... Og den er bitteliten. En skipper tar på seg et oppdrag. Kall det gjerne et oppdrag med visse fallskjermer/goder om du vil. Men en skipper/kaptein er en selvstendig/suveren person i det øyeblikket han/hun går ombord. Deretter har rederiet (oppdragsgiver) lite å si, annet en å komme med sine ønsker med hensyn til drift av skipet. Jeg tror du misforstår meg, dessverre. Å bli leiet inn som transportskipper for å seile en fritidsbåt fra A til B så har man ikke akkurat fått fast hyre i et rederi. Transportskipperen er innleid for et enkeltstående oppdrag og kan ikke vente verken pensjon, sykeforsikring eller bedriftshelsetjeneste. Det fritar ikke selvsagt ikke båteier for å være ansvarlig for båtens sjødyktighet, og for å sjekke at den innleide transportskipper har papirene i orden. Det første jeg tenkte var at den gjenlevende ikke var båtkyndig siden han tilsynelatene ikke visste hvordan han brukte VHF (hvis de da i det hele tatt hadde VHF ombord). Men han brukte faktisk mann-over-bord funksjonen på GPSen. Men samtidig når han var innen mobildekning og ringte, så visste han ikke hvor han var. Sviktet elektronikken ombord? Den gjenlevende kritiseres også for å ikke forsøke å redde den nå avdøde. Men i sterk vind, i mørket, i høye bølger ville han vært ute av syne på sekunder. Og for alt vi vet så har han faktisk prøvd å se etter han uten hell. På en moderne kartplotter er det gjerne en tydelig MOB-knapp, og det er relativt enkelt å trykke på en enkelt knapp uten at du forstår instrumentet for øvrig. (Dette er en av grunnene til at jeg er tilhenger av å ha VHF med DSC.) Det er relativt lett å sette motoren i fri, men det kan være veldig vanskelig å manøvrere båten rundt. En revnet genoa i fri dressur, og antagelig både seil og tauverk i vannet gjør det ikke lettere. Hva som virket eller ikke virket ombord vet vel ingen i dette forumet. Det er mulig vi får vite det etter hvert. Det kan godt hende at sikkerhetsliner ikke var montert, men lå klare under dekk. Det kan for den saks skyld hende at skipperen hadde en PLB i beltet som han ikke fikk aktivert. Det blir bare dumt å spekulere. Likevel kan en slik ulykke være et godt utgangspunkt for å diskutere sikkerhet. Bare husk på å vise respekt for de som er rammet av den faktiske hendelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Men en skipper/kaptein er en selvstendig/suveren person i det øyeblikket han/hun går ombord. Suvereniteten overvinner rederiet (oppdragsgiver). Jeg tror du misforstår meg, dessverre. Både ja og nei på et generelt grunnlag . Det er likevel suvereniteten til skipper som er avgjørende. På tross av regelverket som det henviser til i innlegg. Dette gjør det enklere for skipper til å trumfe gjennom sine ønsker om utbedring før avgang. Dersom oppdragsgiver påberoper seg at dette er bagateller som skipper ønsker seg og at han/hun overdriver situasjonen/sikkerheten. Skal jo bare en kort tur over nordsjøen, sommerstid. Skipper kommer i et dilemma fordi han vet best (burde vite) hva som må til for at han skal føle seg trygg på at turen skal gå bra. Han trenger dette oppdraget for å fylle opp sin konto. Oppdragsgiver har allerede betalt i dyre dommer og begynner å nå bunnen av konto, så han ønsker ikke flere unødvendige utgifter. Utbedringene er noe han har planlagt over tid når båten er vel i havn i Norge. En skippers dilemma... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
SF Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Det ser dessverre ut som dette ender som en ny drukningsulykke. Søket avsluttet Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
hifo Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 jeg synes egentlig det er for tidlig å slutte å lete. javel mulig mannen er død. kmen tenk for en lettelse for de etterlatte å ha en grav å gå til. hvis jeg eller en av mine hadde lidd samme skjebne hadde jeg ikke sluttet å lete. og de bruker hva den andre har sagt som en del av begrunnelsen for avslutningen. han er da ett menneske han og og kan ta feil ang flyteutstyr,. når også mannen påståes å være i sjokk , ville det være en grunn til å fortsette sålenge de kan , med mindre det dukker opp nye viktigere oppdrag. min mening. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Oteren Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Enig i det hifo. Letemannskapene har også et enormt leteområdet: Leteområdet er grovt beskrevet i en rett linje mellom Grimstad i Norge og Skagen helt nord i Danmark. jfr artikkel i Fævennen. Sitér dette innlegget Link to post
heim Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Når det gjelder skipsførers ansvar er dette grundig behandlet i norsk rett. Den gang gjaldt det et fartøy som het Scandinavian Star, hvis noen husker det. Kort oppsummert må man kunne si at kapteinen lot seg presse til å gå fra kai med et skip som ikke var sjødyktig. Resultatet var en katastrofe. Fjorårets lovendring drar nok ansvaret mer over på rederiet, men fremdeles ligger dette fast: Skipsfører må vurdere om skipet er sjødyktig, og ta ansvar i det øyeblikk man kaster loss. Rent rettslig er forholdet det samme om det gjelder en stor cruiseferge eller en 35 fots seilbåt. Så kan man saktens mene litt om moralen i dette. Blant annet er det en viss forskjell på om man en gang i livet kjøper en båt og får noen til å seile den hjem, eller om dette er noe man gjør rutinemessig i næring. I så fall bør man forvente at man har nettopp det - rutiner. Og hvis det stadig ender med forferdelse - eller nesten forferdelse - så bør man kanskje gjøre noe med rutinene. Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Jeg tror også at jeg ville fått problemer med å ta inn seil samtidig som jeg skulle holde øye med den som falt overbord i liten kuling i Skagerak, snu båten og deretter finne igjen personen og får så å plukke han opp.... med en oppgitt (signifikant) bølgehøye på rundt 3 meter.. men som sagt jeg er ikke så flink som de andre her på forumet. Ungane mine e kje flinkare enn andres trur eg, men å visa poden at viss pappa dette på sjøen så drar du i denna eller vrir denna ska gå, iallefallnnår dei e i skole alder. Du tar ikkje inn seil, du hive redningsbøya (fortrinnsvis ei med lys og nødsender) deretter legge du bi. Tren på detta så blir du flink. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Sydvesten Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 (redigert) Tja, vet ikke hva jeg skal si til slike perfekte tanker... i den sjøen vi snakker om i denne saken så tror jeg at det er sannsnylig at strømmen eller vinden vil kunne påvirke båten med en hastighet som er noe større enn det i allefall jeg er i stand til å svømme i en signifikant bøgehøyde på 3 meter selv om en legge båten bi.. Men jeg er klar over at jeg ikke er en like flink svømmer du åpenbart må være i slik sjø vi snakker om her..... man kan jo håpe man ikke er skadet om en faller over bord slik at man er i stand til orientere seg og finne rett retning umiddelbart før man legger på svøm etter båten som driver av sted... Jeg er nok mere praktisk orientert i en slik sak og ikke så mye teoretisk, så jeg tror fortsatt at ikke alle tenker like rasjonelt som du og dine barn gjør i en slik situasjon som vi snakker om i denne saken.. Redigert 25.Juni.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Alfa Romeo Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Iflg denne artikkelen var oppdragsgiver et nederlandsk meglerfirma: http://www.fvn.no/nyheter/ostre/article594014.ece Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 (redigert) Tja, vet ikke hva jeg skal ösv osv. enig. flatt vann kan de fleste mestre i en nød situasjon. værre blir det i større bølgehøyder. Redigert 25.Juni.2008 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Douro Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Tja, vet ikke hva jeg skal si til slike perfekte tanker... i den sjøen vi snakker om i denne saken så tror jeg at det er sannsnylig at strømmen eller vinden vil kunne påvirke båten med en hastighet som er noe større enn det i allefall jeg er i stand til å svømme i en signifikant bøgehøyde på 3 meter selv om en legge båten bi.. Men jeg er klar over at jeg ikke er en like flink svømmer du åpenbart må være i slik sjø vi snakker om her..... man kan jo håpe man ikke er skadet om en faller over bord slik at man er i stand til orientere seg og finne rett retning umiddelbart før man legger på svøm etter båten som driver av sted... Jeg er nok mere praktisk orientert i en slik sak og ikke så mye teoretisk, så jeg tror fortsatt at ikke alle tenker like rasjonelt som du og dine barn gjør i en slik situasjon som vi snakker om i denne saken.. Jeg tror jeg vil avstå fra å kommentere det sedvanlige ordgyteriet av spydigheter som Sydvesten svært så ofte klarer å øse ut over hans meddebattanter her. Og heller begrense meg til å kommentere en liten nautisk misforståelse innledningsvis i hans siste innlegg i dag: Vinden og bølgene kan selvsagt påvirke båten og den svømmende Sydvesten på forskjellig vis, slik at utfordringen med å ta seg om bord blir større. Men det kan ikke strømmen gjøre. Strømmen vil virke likt både på båten og på Sydvesten. Man kan tenke på strømmen som en lastebil som kjører med et badekar på lasteplanet. Dersom Sydvesten forsøker å svømme mot en båt oppe i badekaret, vil det være like vanskelig/lett, uavhengig om lastebilen står stille, eller om den kjører med 2 eller 4 knop den ene eller andre vegen. Strømmen kan selvsagt medføre at bølgemønsteret blir annerledes, men det er en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 (redigert) Jeg svarer med et sitat fra en faktaramme i Aftenposten: En ny skipssikkerhetslov trådte i kraft tidligere i år. Den avløste sjødyktighetsloven av 1903. En av de viktigste endringene i lovverket er at den nye loven har foretatt en forskyvning av plikter og ansvar fra skipsføreren til rederiet. Skipsføreren vil ha et selvstendig ansvar i forhold til rederiet innenfor områder som han har best forutsetning for å kontrollere - som lasting og ballasting, navigasjon, vakthold, informasjon til mannskap - men det er rederiets lovpålagte plikt å sørge for at forutsetningene for å utføre disse oppgavene er til stede. Brudd på rederiets og skipsførerens plikter når det gjelder den tekniske og operative sikkerheten om bord, straffes med bøter eller fengsel inntil to år. Og den gjelder for skip av den typen det her er snakk om? Redigert 25.Juni.2008 av Nyste (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Og med dette mener du at en 5 åring kan legge båten bi i dette været/bølger. Det var det Sydvesten kommenterte. Teori/praksis er 2 forskjellige ting, og det virker for meg en del som ikke har opplevet dette været på sjøen. Alene i dette været vende båten og sette seilføring i henhold til dette. I tilegg holde utkikk etter mann over bord. Bøyetrening i lett vær er noe helt annet. Forøvrik mistet jeg jolla i frisk bris, snu og innhente denne og få tak i denne var en prøvelse. Bølgehøyde 1m. 4 ombord. Skal selvfølgelig skrives at dette var nærme land Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
hifo Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 douro. husk at sydvesten altid går mot strømmen. og da er det f.... meg ikke lett å ta ingjen noe som flyter med.:-) spøøøk Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sjøtummel Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Strømmen kan selvsagt medføre at bølgemønsteret blir annerledes, men det er en annen sak. Min erfaring er at det er ganske er merkbart om tre meter bølger går med eller motstrøms, ja. Teori/praksis er 2 forskjellige ting, og det virker for meg en del som ikke har opplevet dette været på sjøen. Alene i dette været vende båten og sette seilføring i henhold til dette.I tilegg holde utkikk etter mann over bord. Bøyetrening i lett vær er noe helt annet. Og, mediene melder at mannskapet var inder dekk da skipperen falt over bord. Da vet han at MOB-posisjonen du registrerer er helt feil, og riggen i fri dressur er det dumt å konsentrere seg om annet enn å få sikret det som sikres kan. Et annet spørsmål er om båtens motor var kraftig nok til å gå opp mot vinden. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Tenk om plotteren hadde hatt en "dødmannsknapp" tilsvarende dem man finner på småbåter. Så kunne man valgt å montere en sirene nede i salongen, samt kommunikasjon til autopilot som gav fullt rorutslag. Jeg synest produsenter av slikt utstyr har mye å lære av mobiltelefon produsentene. Man må skape behov, selv om mange sikkert vil synest at det er unaturlig i begynnelsen. Med Bluetooth kunne de kanskje latt plotteren kommunisere med bluetooth enheter som "logges på" plotteren. Alle har jo snart en mobiltelefon som kan brukes som mottaker. Dermed har man rekkevidde i hele cockpit, og ved behov kan man strekke en antenne ned til kartbordet. Kombinert med refleks, hesteskobøye, sikkerhetsline, lyskaster, og personlig vanntett lommelykt ville ikke slikt utstyr nødvendigvis vært spesielt dyrt. Man kunne valgt forskjellige settinger ved frafall av et bluetooth signal, alt fra kun MOB og sirene, til også fullt rorutslag. Sirenen nede i cockpit kan også brukes som GPS ankervakt når man slitne kommer frem, og skal sove på svai. Løsner ankeret, får man høre en 110db vekkerklokke lenge før man havner i fjæra. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Det er vel sannsynlig at dette er bruktbåt som kan være kjøpt via Njaa Yacht utenfor Stavanger... båten skal til oslo ifølge avisen . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.