Lotus Startet 24.Juni.2008 Del på Facebook Startet 24.Juni.2008 Utenfor kysten av Aust-Agder letes det nå etter en hollender som falt overbord fra en Bavaria. Dette skjedde rett etter midnatt, men siden man ikke hadde VHF ombord, ble Hovedredningssentralen ikke varslet før i morges da båten kom inn til kysten og mobilen fikk dekning. Vi får håpe det går bra, men her mistet man mange viktige timer. http://www.nettavisen.no/innenriks/article2021596.ece Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Nederlandsk båt som har seilt til Norge = Langtur. Vet ikke hvor de er, og har ikke VHF? Jada, spekulasjoner, men er det ikke det vi driver med her inne? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Sydvesten Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Trist sak for de involverte.... håper det går bra og at de finner den savnede Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
HaHa Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Nederlandsk båt som har seilt til Norge = Langtur. Vet ikke hvor de er, og har ikke VHF? Jada, spekulasjoner, men er det ikke det vi driver med her inne? Det står at båten skulle leveres kjøper i Oslo. Men burde ikke et ordentlig transport-mannskap i det minste hatt med seg en bærbar VHF (eller to)? Håper det ender godt. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Med det været vi har her og en vanntemperatur på 10 grader og tiden siden mannen gikk overbord ser det stygt ut. Sitér dette innlegget Link to post
halo Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Her er det berre å ta lærdom ! Det første eg monterte på den nye seglbåten var sikkerhetsliner ( deretter AIS mottakar ). Var med ein kamerat og segla ein seglbåt frå Stavanger og gjennom Kaledonienkanalen ( Loch Ness osv ). Vi hadde skikkleg disiplin på dette med bruk av sikringsutstyr. Han hadde sikkerhetsbånd i botnen av cokpit også. Slik at vi hadde som regel at vi "klikka oss på" før vi gikk ut i cockpiten. Så hadde vi tre kroksliner så vi klikka oss på bånda som låg etter dekket, før vi kopla oss frå cockpitbåndet. ( Vi hadde 6-8 m med bølger og 43 knop med vind på det meste. Då sende han meg på fordekket for å skifte segl, men det er ei anna historie ) Med familien med på tur, står eg ofte til rors om natta, medan familien søv, typisk Kr.sand - Danmark. Då bruker eg linene sjølv om det er flatt vatn og vi går for motor. Brukar ofte autopilot, ramlar eg over bord då, merkar ikkje fruen noko før båten treff Skagensrev. Vurderer å kjøpe LifeTag også slik at eg kan jusere ned bruken av liner i rolege farvatn. Vel, det var mine tankar rundt det eg vel å kalle unødvendige ulykker.... -- halo Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 hvorfor hadde de ikke plukket ham opp? kan da ikke være en umulighet det hvis man vet hvor mannen er da. eller er bavarian så umulig å komme opp på? eller så er det en forferdelig sak for de innvolverte. grusomt også for de som er\var med mannen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Herman Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 hvorfor hadde de ikke plukket ham opp? kan da ikke være en umulighet det hvis man vet hvor mannen er da. "Fall over bord er strengt forbudt. Overtredelse straffes med døden". Det er ikke uvanlig å se tilsvarende skilt ombord i langturseilere. Det kan være svært vanskelig å manøvrere båten inntil en person som ligger i vannet. Husk også at dette skjedde klokka 1 om natten. Det er lyse netter nå, men det er nå likevel litt mørkt om natten. Dessuten, kanskje skipperen var alene på vakt, de var jo bare to stk ombord. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
SF Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 (redigert) Meget lei sak får håpe at alt ender bra. Det står at båten skulle leveres kjøper i Oslo. Men burde ikke et ordentlig transport-mannskap i det minste hatt med seg en bærbar VHF (eller to)? Klarer ikke dy meg og må stille spørsmålet. Er det Lunde Båt som organiserer disse transportene? Mener å ha friskt i minne en annen Bavaria som var på vei til norsk kunde som ble forlatt i nordsjøen med motorstopp og endte opp i fjæra i Danmark. Også her ble det vell stilt spørsmål ved om mannskap hadde det nødvendige utstyr og kompetanse som skulle til for å gå over nordsjøen. Redigert 24.Juni.2008 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Nyste Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Meget lei sak får håpe at alt ender bra. Klarer ikke dy meg og må stille spørsmålet. Er det Lunde Båt som organiserer disse transportene? Og om så var....? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 (redigert) Klarer ikke dy meg og må stille spørsmålet. Er det Lunde Båt som organiserer disse transportene? Det er vel sannsynlig at dette er bruktbåt som kan være kjøpt via Njaa Yacht utenfor Stavanger... Redigert 24.Juni.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Og om så var....? da hadde de bedrevet slett sikkerhets kontroll av innleid arbeid. noe ala telenor saken . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Og om så var....? Dersom det var...........så burde de ta en kraftig gjennomgang av egne rutiner og prosedyrer for engasjering av mannskap for overfarten. Både med tanke på kompetanse på personell og krav til sikkerhets utstyr om bord. Når du går fra Holland til Norge med en mobiltelefon som eneste kommunikasjonshjelpemiddel som vitner vell ikke det om nødvendig kompetanse Men tolker Sydvestens innlegg som at det ikke er forhandler som organiserer disse...eller?? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Blue_Dragon Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Ingen av disse to hendelsene har etter det jeg kjenner til ingenting med Lunde Båt og gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Nyste Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 da hadde de bedrevet slett sikkerhets kontroll av innleid arbeid. noe ala telenor saken . Dersom det var...........så burde de ta en kraftig gjennomgang av egne rutiner og prosedyrer for engasjering av mannskap for overfarten. Både med tanke på kompetanse på personell og krav til sikkerhets utstyr om bord. Når du går fra Holland til Norge med en mobiltelefon som eneste kommunikasjonshjelpemiddel som vitner vell ikke det om nødvendig kompetanse Da så. Jeg trodde i min enfoldighet at det var skipperen som hadde ansvar for et skips sjødyktighet. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Ingen av disse to hendelsene har etter det jeg kjenner til ingenting med Lunde Båt og gjøre. Men det er alltid slik at noen ønsker at de hadde noe med dette, slik at Lunde Båt kunne fått en ripe i lakken.... Det virker i allefall slik på meg når man ser på insinueringen som kommer frem i denne tråden.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Da så. Jeg trodde i min enfoldighet at det var skipperen som hadde ansvar for et skips sjødyktighet. Det er nok ikke alle som er klar over dette, det ser en jo tydelig her i denne tråden Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SF Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Ikke fra min side sydvesten, hadde stilt samme spørsmål om det var en annen forhandler. Jeg oppfattet at dette begge var nye båter som var på vei til norsk kunde men åpner selvsagt for at jeg kan ha forstått feil. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Sjøtummel Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Det er ikke så meningsfullt å spekulere i hvem som har organisert hva og hvorfor nå. Med 10-11 grader i vannet, litt varmere mot Danmark, så får vi bare håpe han har hatt overlevelsesdrakt eller annen god utrustning. Ved nattseiling kan det være en idé å ha nødblink og refleks på vest eller klær, men det er minimal hjelp dersom du er den eneste på vakt. Jeg regner livlinen som mitt viktigste sikkerhetsutstyr om natten (og i mange tilfeller om dagen også). Den har vætr god å ha før, og den kommer sikert til nytte flere ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Det er interessant å lese artikkelen i Dagbladet. Først står det at båten først kom inn i dekningsområde for mobiltelefon om morgenen, og at ulykken skjedde 50 km fra land. Og så står det at det er uvisst hvorfor det ikke ble meldt fra før. Vet journalisten hva en mobiltelefon er? Signalene bærer maksimalt 33 km, i praksis endel mindre, og antennen står jo ikke i vannkanten heller. Men det er jo også mulig at det VAR VHF ombord, men at gjennværende mannskap var så sjokka at han ikke tenkte på å bruke det. Det var jo en sånn situasjon utenfor sørlandet for noen år siden, hvor en mann falt i sjøen, men ble hengende etter båten i sikkerhetslina. Kona ombord greide ikke å få han ombord, og istedenfor å benytte VHFen i båten ringte hun til sin søster i Sverige(!) som igjen kontaktet norske myndigheter. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
jo_no Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 (redigert) Kan også lese om dette i lokalpressen..... Redigert 24.Juni.2008 av jo_no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 skipperen som hadde ansvar for et skips sjødyktighet. Det er nok ikke alle som er klar over dette, det ser en jo tydelig her i denne tråden Sydvesten, du jobber så vidt jeg har skjønt i oljeindustrien. Da har du vel fått med deg at selv om alle arbeidere er ansvarlig for sin egen sikkerhet stilles det strenge krav til prosedyrer og regelverk hos arbeidsgiveren. Hvis noen skader seg er det arbeidsgiver som får svi, selv om den ansatte har opptrådt i strid med interne rutiner. HVIS det var et firma som hadde leid disse til å frakte denne båten ville det absolutt vært viktig at de gikk gjennom sine rutiner for slike transporter. Enig? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Honduras Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Hørte på radioen (så ta det med en klype salt) at det blåste liten storm i området, og at vedkommende som datt overbord ikke hadde redningsvest... Hvis det stemmer er det vel ingen redningsaksjon i øyeblikket, men ett søk.... Tragiske greier. Vi får håpe at noen lærer ett og annet her.. Personlig har jeg filla greie på seilbåt, men såpass vet jeg at jeg hadde ikke stått til rors alene langt utpå i liten storm uten full overlevelsesdrakt. Hjelper ikke med redningsvest når du fryser i hjel på 15 minutter... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
SF Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Hørte på radioen (så ta det med en klype salt) at det blåste liten storm i området, og at vedkommende som datt overbord ikke hadde redningsvest... Det samme bekreftes desverre i Agderposten som vist til i innlegg over. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Nyste Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Sydvesten, du jobber så vidt jeg har skjønt i oljeindustrien. Da har du vel fått med deg at selv om alle arbeidere er ansvarlig for sin egen sikkerhet stilles det strenge krav til prosedyrer og regelverk hos arbeidsgiveren. Hvis noen skader seg er det arbeidsgiver som får svi, selv om den ansatte har opptrådt i strid med interne rutiner. HVIS det var et firma som hadde leid disse til å frakte denne båten ville det absolutt vært viktig at de gikk gjennom sine rutiner for slike transporter. Enig? Så drar vi ut på viddene igjen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.