Jump to content

Mann overbord fra seilbåt


Lotus

Recommended Posts

Tenk om plotteren hadde hatt en "dødmannsknapp" tilsvarende dem man finner på småbåter. Så kunne man valgt å montere en sirene nede i salongen, samt kommunikasjon til autopilot som gav fullt rorutslag.[...]

Det finnes allerede, til og med utstyr som automatisk sender MOB-melding på VHF. På den annen side er dette sikkerhetsutstyr som må kjøpes, monteres og brukes - på lik linje med annet og langt viktigere sikkerhetsutstyr som sikkerhetsline, redningsvest, lys, gode klær og for den saks skyld en PLB.

 

Når det blåser og bøljer godt nok kan det være begrenset hjelp i at båten automatisk dreier bi.

Link to post

Automatikk som dreier båten bi, det fordrer jo at man ligger på kryss i utgangspunktet. Og at systemet vet hvilken halser man seiler, og at systemet vet hva som er optimal setting av rorutslag og hvor stramt storseilet skal være. Og at det ikke er andre båter eller land i nærheten. Og sikkert et par ting til jeg ikke har tenkt på. Har ikke særlig tro på at et slikt system vil fungere optimalt. Det vil tilogmed kunne gjøre vondt verre.

 

Da vil jeg heller ha et system som ruller inn alle seil og starter motoren. Så får vi bare håpe at spinnakeren ikke er oppe...

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Vi var 4 gutter på tur skagerak rund i den aktuelle perioden dvs. åpen havseilas Oslo-Mandal nonstop og så Mandal- Skagen og deretter hjem, vi fikk mob melding over VHF i forb. med denne hendelsen, det blåste 16-18 sek/m. under hele denne turen og sjøen var ikke under 3-5 mtr. under hele seilasen før vi kom mot Koster, ombord hos oss var konklusjonen enkel den natten vi fikk inn mob meldingen: FALL OVER BORD NÅ OG DU ER FERDIG. Vi som seilte er alle erfarene og båtvante men og finne en person som faller over bord i det været som rådet det mente ihverfall vi ombord hos oss som kun en teoretisk mulighet, for oss som seilte disse døgnene er det helt ubegripelig at noen kan finne på og bevege seg ut i cockpit eller på dekk uten bruk av redningsvester og sikkerhetsliner, i åpen sjø SKAL dette altid brukes i vår båt ihvertfall. Når det gjelder ansvar så er det skipperen som har ansvaret og bare han i forhold til om båt og utstyr er godt nok for den planlagte seilasen.

Link to post
Automatikk som dreier båten bi, det fordrer jo at man ligger på kryss i utgangspunktet. Og at systemet vet hvilken halser man seiler, og at systemet vet hva som er optimal setting av rorutslag og hvor stramt storseilet skal være. Og at det ikke er andre båter eller land i nærheten. Og sikkert et par ting til jeg ikke har tenkt på. Har ikke særlig tro på at et slikt system vil fungere optimalt. Det vil tilogmed kunne gjøre vondt verre.

 

Da vil jeg heller ha et system som ruller inn alle seil og starter motoren. Så får vi bare håpe at spinnakeren ikke er oppe...

 

Problemet med mye sikkerhetsutstyr er at man må ha eget oljeselskap for å ha råd til å kjøpe det. Løsningen min var ikke den beste man kan få for penger, men utnyttelse av ressurser man fra før av har i de fleste båter i dag.

 

-Vanlig med plotter med MOB knapp.

-Vanlig med autopilot

-Vanlig at disse kan kommunisere med Autopilot, og styre på "track" (2 ledningsstumper er ofte det folk mangler, pris 5 kroner)

-Vanlig at kartplotter har alarmutgang, og da kan man for 50 kroner kjøpe seg en buzzer som uler med 110dB nede i salongen. Denne kan også brukes som ankervakt/common gps alarm

-Vanlig å ha en bluetooth enhet, feks. en mobiltelefon i lomma.

 

 

Da gjenstår kun at plotteren har Bluetooth, og software som støtter mitt forslag til sikkerhets løsning. Seiler man spinnaker eller forholdene er såpass tøffe at man ikke ønsker å risikere en 360, kan man enkelt velge å heller ha 2 mann på vakt, og koble ut autopilot funksjonen i menyen. Om plotteren har bluetooth kan man også enklere legge til andre funksjoner via software oppgraderinger.

 

Bruk av en slik funksjon kan selvfølgelig være farlig dersom det gjøres på feil tidspunkt, men ved at man må slå på funksjonen hver gang plotteren slås på, samt logge på dem som skal være på vakt, gjøres feilen i såfall av kapteinen. For at det skal fungere må menyen være enkel, slik at endringer blir fulgt opp.

 

Man kan også dersom man har AIS ombord legge inn en funksjon der man må kvittere for skip innen feks 1 nautisk mil, ellers går sirenen nede i salongen, samt at dersom ingen har betjent noen av knappene på plotteren på 15 min, kommer først en behagelig tone, deretter sirenen i salongen. Alt selvfølgelig i form av funksjoner som kan justeres eller ikke benyttes. Poenget mitt er bare at alt ligger til rette for at flere funksjoner kan inn i utstyr uten at prisen dermed må særlig opp.

Link to post

Flott og oppklarende innlegg Bavaria 40, det er greit med slik innlegge fra noen virkelig vet hva de snakker om.. og ikke alle disse synsere som mener det er tilnæremet plankekjøring og plukke opp en persoen faller over bord i slikt vær.. Ja noen sogar hevder at femårinegn omtrent kan gjøre dette...

 

Tydelig at det er mange sofaseilere her som tror dette er rett frem....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Man kan selvfølgelig tenke seg mye fancy elektronikk og automatikk som teoretisk sett kan hjelpe, men det vil være kostbart og følsomt for strømbrudd og andre tekniske problemer. Når det gjelder fall over bord, så er det jo en enkel, lavteknologisk, billig løsning: sikkerhetsline. Selv har jeg tro på enkel, robust teknologi og godt sjømannskap. Ingen fancy elektronikk kan erstatte det. I verste fall gir det falskt trygghet og tar fokus vekk fra de enkle, grunnleggende tingene.

 

Og veldig interessant fra Bavaria 40, her. Man har stillt spørsmål til hvorfor livbøyen ikke er kastet ut. Den overlevende var under dekk og hørte et dunk, når han stakk hodet opp var han alene. Sannsynligvis så han aldri noenting til den nå avdøde. Lite poeng i å kaste livbøye på måfå. Men vi får tro han iallefall gjorde et forsøk på å snu båten og lete. Selv om det antaglivis var sjanseløst.

Link to post

Mann overbord er vel en av de tingene som trekker opp statistikken endel på seilbåter. Selve båten flyter, men seileren er vekk. Godt sjømannskap er ikke godt nok ser det ut til, ettersom statistikken hvert år viser til slike ulykker.

 

På 70 og 80 tallet hadde folk kart og kompass. Og selvfølgelig godt sjømannskap.

 

I 2008 kan man ved å investere noen hundrelapper mer enn hva som er omtrent standard:

 

-Få beskjed i det øyeblikket personen treffer vannet (mister kommunikasjon med bluetooth pga. kortsluttet telefon)

-Varsle eventuelle andre ombord. (via buzzer i salongen)

-Gi beskjed til autopilot om å gå mot mob punkt/fullt rorutslag.

 

Utviklingen i denne retningen går seint. Alt er funnet opp som trengs i et sikkerhets system, men ingen leverer pakka. Om 10 år tror jeg dagens elektronikk er steinalder (med mindre vi alle er tilbake til steinalderen igjen)

 

 

Mulighetene til å supplere godt sjømannskap og rett sikkerhetsutstyr med dagens elektronikk er ikke nødvendigvis dyrt. Men det er etterspørselen som bestemmer. Hvis en plotterleverandør begynner å levere slikt utstyr, koster det dem lite eller ingenting. For 100 år siden seilte båtene på land langs sørlandskysten, fordi de trodde de så fyret ved skagen. Den tid er heldigvis forbi.

Link to post

Jeg hadde nok ikke kastet noe livbøye "hesteskobøye" på måfå.... ville gjerne nok ventet til jeg så personen.... når man snur, leter og muligens ser personen så er det litt dumt om man har alt har kastet bøyen på sjøen på måfå.... Er klar over at mange ikke er enig i dette resonementet, men det får stå sin prøve..

 

Er like greit å rette opp det man ser er feil før kverulantene kaster seg over innlegget :lol:

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

:lol: ehh ser du ikke hva jeg skriver? (hvis man ikke skal snu og lete da.) betydelsen av den setningen trodde jeg var klar for de fleste her inne.

her har mannen drevet \kjørt vidre uten å kaste bøyen . hadde han kastet bøyen selv om den forulykkede er en km unna er det hvertfall en sjangs for at han finner den da han SANNSYNLIGVIS svømmer etter båten såfremt han er svømmedyktig.

trist sak dette.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Jeg må ærlig si at jeg ikke skjønner spørsmålet... "hvis man skal snu og lete".... Jeg er opplært til at man skal gjøre alt for å berge liv og det skal være særdeles ille om man ikke vender båten for å lete etter en person faller i sjøen... Da skal det være så ille at man setter eget liv og helse på spill... hvilket det nok ikke var den aktuelle natten etter hva jeg kan lese av de som var ute og seilte denne natten...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Det er helt klart at en SKAL hivet ut en livbøye uannsett. vedkomende som ligger i sjøen har da en sjanse til å finne denne.

 

I Kat 2. skal det være minimum 2 st livbøyer med blinkende lys og med drivanker.Og en Danbuoy, og en Rescuesling med lang line 40m.

 

Og masse personlig utstyr som flyter, blinker, skyte opp i været og snakke i med (VHF bærbar vanntett).

 

Jeg fant selv en Danboye drivende samme tidsrom i et annet område med samme vindstyrke og nesten like mye sjø.Fant ut hvem som hadde mistet den, i en brottsjø over båten. Dette blinkene så en godt, lang vei, fra båten. Og mener at en som ligger i sjøen, kan se dette blinke også på en vis distanse.

 

Jeg anbefaler ALLE å gå sikkerhetskurset i regi av NSF og ISAF. Der lærer en hvordan en skal forholde seg i visse situasjoner, når en har havnet oppi det.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post

klart enig i at man skal snu og lete. ikke prøv å vri det til noe annet . men i dette tilfellet er det vel ting som tyder på at det ikke er gjort \var mulig. etter det jeg har lest om saken. det er selvsagt ikke det vi diskuterer nå . men heller hvis man skal forlate åtstedet \ulykkesstedet bør man kaste bøyen på vannet for i det minste gi mannen en siste mulighet.

og det kan vel også være umulig å snu og lete etter folk uten og sette seg selv og mannskapet i akutt livsfare. i spesielle tilfeller.

hadde jeg vært alene i en båt hvor den andre falt over bord. hadde jeg selvsagt risikert livet for å berge ham. men hadde jeg hatt hele familien med meg , måtte det vært ganske sannsynlig at det ikke skulle sette deres liv i overhengende livsfare.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Når det tragiske først har skjedd, bør vi andre lære av dette.

 

En sikkerhetspakke til båt og personlig utstyr koster fra kr 60 000,- og oppover for Kat 2. farvann. Dette er verdt pengene.

 

Det er alltid lurt når en seiler alene eller 2 mann, også med fult mannskap. Ha alltid på "Historie" på Trackingen på PC,en eller kartplotteren. Da har en mulighet til å regne ut og zoome ned området til minimum leteareal.

 

Og er en alene, kan andre finne båten din og lete tilbake på "Historie" på Kartplotteren eller PC,en.

 

Det behøver ikke være fare for dem som er igjen i båten, så lenge den flyter og ikke tar inn vann.

 

Det bør også vær minimum 2 mann som er godt sjøvante i seiling i Kat.2 farvann

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Seiler man spinnaker eller forholdene er såpass tøffe at man ikke ønsker å risikere en 360, kan man enkelt velge å heller ha 2 mann på vakt, og koble ut autopilot funksjonen i menyen.

 

Bruk av en slik funksjon kan selvfølgelig være farlig dersom det gjøres på feil tidspunkt, men ved at man må slå på funksjonen hver gang plotteren slås på, samt logge på dem som skal være på vakt, gjøres feilen i såfall av kapteinen. For at det skal fungere må menyen være enkel, slik at endringer blir fulgt opp.

Tror du på dette selv? Hver gang det heises en spinnaker, eller spris en bom og hver gang det er vaktskifte må noen gå inn på plotteren og endre en innstilling. Hvor mange mobiltelefoner tåler å ligge i en lomme på seiljakka mer enn noen timer i godvær? Hvor lett er det å glemme å ta med seg telefonen til en hver tid? Er det pent vær ligger den kanskje igjen på benken. Og med tanke på hvor stabilt blåtann kommuniserer med PCen min ville jeg forventet stadige falske alarmer.

 

Dette handler ikke om annet enn at det er forbudt å falle overbord. Det er livsfarlig, og selv i pent vær er sjansen for å omkomme stor, uansett hvor mange sikkerhetssystemer du har.

 

Til slutt. Jeg ligger nede og sover, plutselig går det en alarm og jeg står loddrett i køya. Fremdeles langt inni drømmeland tumler jeg ut på dekk, og det første som skjer er at jeg får bommen i huet?

 

KISS. Bruk sikkerhetsline! Skal du på fordekk om natta purrer du frivakten. Så enkelt som det.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Tenk om plotteren hadde hatt en "dødmannsknapp" tilsvarende dem man finner på småbåter. .

 

Ikke akkurat plotter, men NKE sin autopilot har en slik funksjon. Bygget rundt fjernkontrollen som rorgjengeren har i ei snor rundt halsen. Faller han overbord, så går alarmen og båten styrer opp i vindøyet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...