Jump to content

Mann overbord fra seilbåt


Lotus

Recommended Posts

Hva ville være ett fornuftig nivå å legge seg på for å forhindre/håndtere en MOB?

 

Har fundert litt rundt dette, og med mitt begrensede operasjonsområde har jeg lagt meg på:

 

-Jackstays og krok i sittebrønnen.

-Rekke rundt hele båten.

-Leider som kan felles ned fra sjøen.

-Bøye med lys.

-Bøye med danbuoy.

-Lifesling.

 

Overkill?

Link to post

Jeg registrerer at det skrives mye om ansvarsforhold i denne tråden, og at det synses mye. Og for å synse litt selv ut i fra informasjon i media, kommer det ikke helt klart frem om båten var i norsk eie da den mistet en mann over bord, bare at båten var hollandsk, men på vei til Norge til norsk kjøper. Men var båten allerede solgt til en nordmann, eller skulle den selges når den kom til Norge? Nederlandske lover kan også gjelde om fartøyet ikke var kjøpt av nordmannen på ulykkestidspunktet. Det er likevel grunn til å tro at båten var solgt til norsk eier da et meglerfirma var involvert.

 

Om båten skal brukes utenfor næringsvirksomhet i Norge, kommer ikke Lov om skipssikkerhet(skipssikkerhetsloven) til anvendelse da fartøyet(ca. 35 fot) er under 24 meter.

 

LOV 2007-02-16 nr 09: Lov om skipssikkerhet (skipssikkerhetsloven).

 

Kapittel 1. Innledende bestemmelser

 

§ 2. Lovens saklige virkeområde

 

Loven får anvendelse for norske og utenlandske skip. For skip under 24 meter største lengde som brukes utenfor næringsvirksomhet, gjelder loven likevel ikke.

 

Unntak:

 

§ 2. Lovens saklige virkeområde

 

Kongen kan gi forskrift om at loven i tillegg til skip som nevnt i første ledd, også skal gjelde for:

 

a) boreplattformer og andre flyttbare innretninger for undersøkelse etter, utnyttelse, lagring eller transport av undersjøiske naturforekomster samt flyttbare innretninger til hjelp for slik virksomhet,

b) flytekran, mudderapparat og lignende flytende innretninger,

c) skip som nevnt i første ledd annet punktum hvor noen har sitt arbeid om bord.

 

Kongen kan også gi forskrift om at loven helt eller delvis ikke skal gjelde for:

 

a) skip under 24 meter største lengde,

b) skip som kan føre inntil tolv passasjerer,

c) spesialskip,

d) skip som utelukkende benyttes på elver og innsjøer,

e) skip som er vernet,

f) skip som tilhører Forsvaret eller som benyttes i dets tjeneste,

g) andre statlige skip som brukes utenfor næringsvirksomhet,

h) utenlandske skip.

 

Kongen kan for skip som nevnt i tredje ledd, gi særlige regler om sikkerhetsstyring, sikkerhet, miljø, sikkerhets- og terrorberedskap og tilsyn samt forvaltningstiltak og administrative sanksjoner som fraviker reglene i loven her.

 

Her beskrives det geografiske virkeområdet til skipssikkerhetsloven:

 

§ 3. Lovens geografiske virkeområde

 

Loven gjelder for norske skip uansett hvor de befinner seg.

 

Med de begrensninger som følger av folkeretten, gjelder loven for utenlandske skip:

 

a) i Norges territorialfarvann, herunder ved Svalbard og Jan Mayen,

b) i Norges økonomiske sone,

c) på norsk kontinentalsokkel.

 

Kongen kan gi forskrift om lovens anvendelse på utenlandske skip også utenfor områdene nevnt i annet ledd, så langt folkeretten tillater det.

 

Om man tar utgangspunkt i at båten ikke skal brukes til næringsvirksomhet, kommer Lov om fritids- og småbåter til anvendelse. Her følger noen sentrale punkter fra den som kan være relevante:

 

Lov om fritids- og småbåter.

 

Kapittel 1. Innledende bestemmelser

 

§ 1. Definisjoner

 

I loven her menes med:

 

1. småbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann, og som har en største lengde på inntil 15 meter;

2. fritidsbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann med en største lengde på inntil 24 meter, og som brukes utenfor næringsvirksomhet.

 

Kapittel 3. Krav til fritidsbåter og utrustningen av dem

 

§ 20. Kapitlets virkeområde

 

Kapitlet her gjelder fritidsbåter.

 

Kongen kan gi forskrift om i hvilken utstrekning loven og forskrifter gitt i medhold av loven skal få anvendelse på utenlandske fritidsbåter i Norges territorialfarvann, herunder ved Svalbard og Jan Mayen, i Norges økonomiske sone og på norsk kontinentalsokkel, med de begrensninger som følger av folkeretten.

 

§ 22. Beskyttelse av sikkerheten og helsen til personer om bord

 

På enhver fritidsbåt skal det finnes slikt utstyr og slike innretninger, samt være truffet slike forholdsregler, som er nødvendig for å beskytte sikkerheten og helsen til personer om bord. Det skal særlig sørges for at fare for brann og eksplosjon forebygges, og at tekniske innretninger og utstyr om bord på fartøyet er konstruert, oppstilt og forsynt med verneinnretninger slik at personer om bord er vernet mot skade på liv og helse.

 

Kongen kan gi nærmere forskrifter om de krav som stilles i første ledd.

 

§ 23. Utstyr

 

Alle fritidsbåter skal under seilas være utstyrt med egnet rednings- og flyteutstyr til alle om bord.

 

Kongen kan gi forskrifter om rednings- og flyteutstyr og om krav til annet utstyr, herunder om:

 

1. kommunikasjonsutstyr;

2. brannslokningsutstyr;

3. annet sikkerhetsutstyr.

 

§ 26b. Krav til fører av fritidsbåt

 

Kongen kan gi forskrift om at fører av fritidsbåt må oppfylle krav til minstealder, helsetilstand, opplæring og andre kvalifikasjoner. Forskriften fastsetter bestemmelser om kontroll med at kravene oppfylles og om gebyr.

 

§ 27. Båteiers og båtførers ansvar

 

Båteier og båtfører er ansvarlig for å overholde bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven, for så vidt ikke annet følger av den enkelte bestemmelse eller sammenhengen.

 

§ 28. Straff

 

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av kapitlet her, straffes med bøter.

 

Kapittel 4. Krav til eiere og førere av småbåter

 

§ 29. Kapitlets saklige virkeområde

 

Kapitlet her gjelder eiere og førere av småbåter.

 

§ 30. Kapitlets stedlige virkeområde

 

Kapitlet her gjelder bare føring eller forsøk på føring av småbåt innenfor rikets grenser.

 

Forskrifter gitt i medhold av § 31 gjelder på Svalbard og Jan Mayen bare når det er uttrykkelig bestemt i forskriftene.

 

§ 31. Kvalifikasjonskrav m.m.

 

Bestemmelsen i § 26 b gjelder tilsvarende for småbåter.

 

§ 32. Generell skikkethet

 

Ingen som på grunn av sin tilstand må anses uskikket til det, må føre eller forsøke å føre en småbåt. Dette gjelder uansett om tilstanden skyldes påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, sykdom, tretthet eller andre omstendigheter.

 

§ 35. Bruk av småbåt

 

Eieren av en småbåt plikter å forvisse seg om at den som han eller hun lar bruke båten, fyller vilkårene for å føre den. Det samme gjelder for den som har rådigheten over båten på eierens vegne.

 

§ 37. Straff

 

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av kapitlet her, straffes med bøter eller fengsel inntil ett år. Overtredelse er forseelse.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...