logget av Svart 27.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2008 PS: Jeg vet ikke hvor du har klippet dette fra, Ole Petter. Det er ingen referanse. Nå viser andre tester at man ved å øke ladestrømmen ytterligere faktisk øker batteriets levetid. Slik var det med de gule Optima 50Ah batteriene som ble ladet med 50A fra de var 100% tomme. Burde da ikke bly/syre batterier, med unntak av gel, generelt tjene på å lade med en høy ladestrøm? Langt over den ladestrømmen vi normalt klarer i en båt? Har du synspunkter på det? Referansen er navnet på forfatteren. Beklageligvis er mye av lærebøker en vare man kjøper, og da i papirformat. Jeg har skrevet dette av etter en bok som omhandler dette temaet. Når det gjelder Gul Optima, så er dette et Gult optima. Jeg har aldri benyttet denne batteritypen selv og kan ikke uttale meg om annet at det skal være et batteri med spesielle egenskaper. Jeg liker ikke å referere til kilder som kan være tvilsomme på lik linje med det vi to lirer utav oss her på båtplassen. Det finne imidlertid flere som har erfart mye lenger levetid med et annet laderegime på disse batteriene enn fabrikanten oppgir. Hvis du leter litt på nettet, så vil du sikkert finne flere entusiaster innen elektrisk bil som får vesentlig lenger levetid på denne batteritypen med å lade dem individuelt med 6 ampere. (Det benyttes vel ofte en spenning på 72 volt i disse bilene). Ja jeg har mer enn synspunkter. I mange år har jeg overvåket ladeeffektivitetsfaktoren over tid. Det man ikke skal glemme Lotus, er at hvis man lager et laderegime som tilsynelatende virker bra og kanskje bedre enn forventet i seks måneder, så er ikke dette det samme som om at det virker optimalt over tid. Hvis man oppnår forventet ladeeffektivitetsfaktor fra dag en, så har man truffet perfekt med hensyn til laderegime og batteriets gassespnning. Du kan tro hva du vil, men jeg repparerer ganske ofte de feilene som du gir den perfekte oppskriften på for å generere kort levetid på batterier i fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.