Jump to content

Hvor mange amp. på 24 volts dynamo til 2 x 180 Ah batterier?

Suggen (i sundet)

Recommended Posts

Er det noen som vet hvor stor 24volts dynamo jeg bør ha til 2X 180 amp. batterier i serie?

Batteriene blir brukt til start/baugtrust og ankervinsj.

Har i dag en på 55 amp. og inbiller meg at det er lite, men har fått forklart at når det gjelder 24 volt så blir det regnet på annen måte (55 amp. X 2) stemmer dette?

Edited by M/Y LUCIELLE (see edit history)

Hvis man har 2x180Ah paralellkoblet (12V anlegg )vil 55A lading fordele seg med halvparten til vært batteri. Når de er seriekoblet vil det bli 55A lading på vært batteri. Med andre ord så må du ha dobbelt så mange A lading med 12V som med 24V.

Hvor stor dynamo som behøves så har strømforbruk og gangtid for lading betydning. Hvis du etter endt båttur har fulladede batterier er dynamo stor nok. Om du en sjelden gang må bruke ekstra lader er det neppe noe grunn til å få større dynamo.

Selv har jeg dynamo på 50A på 12V og batterier på 280Ah og klarer meg med det.

Strøm i båt er gjerne problematisk, men problemet ligger gjerne i at man bruker mer strøm enn man får.

Har man 2 stk 12V 180Ah batterier i serie, blir det fortsatt bare 180Ah.

En 55A dynamo til lading av 180Ah batteribank er ikke bare nok, det er rikelig.

Jeg påstod i et innlegg for noen dager siden at det ikke finnes noe som heter for mye lading ombord i en båt. Nei, det gjør det normalt ikke. Vanlige åpne bly/syre batterier kan fint lades med en ladestrøm som kalles C/3. C er batterikapasiteten i amperetimer. 3-tallet er timer.

180 amperetimer delt på 3 timer. Timer under og over streken går i null. 180 delt på 3 er 60. Benevnelsen som blir igjen er ampere.

Svaret blir da 60A. 60A er da det de fleste batterifabrikanter anbefaler som maks anbefalt ladestrøm for åpne bly/syre batterier. Siden du har 55A dynamo, blir svaret at dette slett ikke er for lite.

Har du en annen type batterier? Gel-batterier bør lades med C/4 - C/5. AGM-batterier kan gjerne lades med C/2. En meget omfattende test av Optima AGM, viste at C/1 ladestrøm var enda bedre for batteriet. Her ladet man de gule Optima 50Ah med 50A ladestrøm til spenningen var over 15V. Det viser hvor bra AGM-batterier egentlig er. Enorm evne til å avgi strøm uten særlig spenningsfall og enorm evne til å motta strøm uten at spenningen blir for høy. Beste batterivalg som finnes - hvis en ser bort fra den myyyye høyere prisen.

Så fremt du ikke har noen meget sultne AGM-batterier, eller har tanker om å utvide batteribanken din kraftig i nærmeste fremtid, er det derfor liten vits i å bytte dynamoen din.

Har man 2 stk 12V 180Ah batterier i serie, blir det fortsatt bare 180Ah.

Det er riktig at det fortsatt bare er 180Ah, men med to batterier i serie og 24V vil alt utstyr som er tilkoblet trekke bare halvparten så mange A som ved 12V. Dermed vil man kunne drive samme utstyr like lenge som med 360Ah på 12V.

Har 24 V anlegg ombord. 55 W dynamo. Batteribank 430 ampere. Ingen problemer med dårlig lading.

Ikke for å pirke men det er en del medlemmer her på forumet som blir litt forvirra av alt rotet med benevnelser som stadig går igjen. Du mener helt sikkert 55A dynamo og batteribank 430Ah.

Da mangler det bare noe standard-henvisning om å sjekke ladesluttspenningen og (!!),

så er vi ferdig med det. :smiley:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Takker alle for svar, på 12v.siden har jeg i dag kjøpt en Bosch 120 A dynamo og tenkte jeg skulle handle inn 3 X 180Ah batterier til forbruksbatterier.

Håper den dynamoen gjør jobben også.

Båten har lagt på land i snart tre år så batteribanken var long gone.

Noen som vet hvor man får gode batterier til en grei pris? Biltema?

Et bra innlegg av Lotus som jeg ser har endret bitte litt på meningen om maksimal ladestrøm. :smiley:

Jeg vinkler disse behovene litt annerledes, for jeg begynner alltid med begynnelsen.

Det vil si at jeg fokuserer på følgende:

1. Hvor mye strøm bruker båten din pr. døgn?

2. Hvor mange døgn skal båten klare seg uten ladning?

3. Hvor kort ladetid ønsker du med motor og landstrømlader?

4. Hvor mye strøm skal vi tillate å bruke i båten samtidig som du lader batteriene?

5. Er det spesielle brukerforhold å ta hensyn til?

Det siste spørsmålet kan være om man for eks. periodisk ikke har tilgang på landstrøm fordi man oppholder seg i uthavn uten tilgang på strøm, seiler regatta og ikke kan starte motor osv.

Da er man inne på noe vesentlig, for det er bare du som kan beskrive behovet og så blir det opp til den som designer anlegget til å levere resultatet. (Så monterer jeg ofte en monitor som kan fortelle meg om du har holdt din del av avtalen og ikke brukt mer strøm enn du oppga). :smiley:

Hvis man da setter opp en standard og justerer denne med en gjensidig forståelse av hvordan den anlegget skal brukes, så får man et godt anlegg. Det er først etter at disse forholdene er avklart man kan begynne på de praktiske tingene og vurdere komponentenes egenskaper. Kan vi benytte standard batterier eller må man velge spesielle batterier på grunn av plassmange etc.

Selv om dette hører komplisert ut er utgangspunktet mitt ganske enkelt.

1. Forbruksbatteriets kapasitet skal være fire ganger båtens energiforbruk.

2. Dynamoens kapasitet skal være mellom 25 og 40 % av forbruksbatteriets kapasitet.

3. Laderens kapasitet skal være mellom 10 og 30 % av forbruksbatteriets kapasitet.

Håper dette var til hjelp selv om det ikke gir noe direkte svar på ditt spørsmål.

Nei, jeg har ikke endret bitte lite grann på meningen om maksimal ladestrøm, men kanskje du har gjort det etter å ha lest innlegget mitt? Når du ser hvilke strømmer man kan lade batteribanken med, så kan du vel til slutt være enig i at det ikke er noe som heter for mye ladestrøm i båt? Liten sjanse for å kunne overlade noe som helst både her og hos den jevne båteiers batteribank, synes du ikke?

For øvrig er tallene hentet rett ut fra batteriprodusentenes generelle anbefalinger.

Og når du appå til går lenger enn meg og sier at dynamoen kan være inntil 40% av forbruksbatteriets kapasitet, dvs C/2.5, har du lagt lista en gang for alle: Det er ikke noe som heter for mye ladestrøm i båt! :smiley:

Edited by Lotus (see edit history)

Spørsmålet mitt blir vel kanskje av typen "hvor tung er en sten"

Man kan vel egentlig aldri få nok strøm ombord, men vi har vel ikke det helt store forbruket.

1. Forbruket på 12volt er ca. 2 stk. toaletter

1 stk. dusj

1 stk. tv (lite i bruk, stort sett barne tv)

litt belysning (går mest på stearin)

litt laptop (båtplassenoppdatering)

pentrypumper

stereo/radio.

Til oppvarming har jeg danskebysser og komfyr/kjøleskap går på gass.

2. Hvor mange utedøgn? Lengst mulig :fishing::cheers::drink::diving:

3. Hvor lang ladetid ?Kortest mulig :smiley:

Hvis jeg har forstått dere riktig så er 120A dynamo i minste laget for 3 X 180 Ah batterier i og med at jeg burde ha fra 25- 40 % av batteribankens kapasitet.

120A dynamo for 3 x 180Ah batterier er helt greit etter min menig. Det er Ole Petter som mener at den skal være minimum 25% av forbruksbatteribankens kapasitet. Selv har jeg under denne grensen. For egen del mener jeg at ned mot 10% er en passende nedre grense, da man skal kunne lade med en strøm som er stor nok til å gi gassing og omrøring av syra en stund før batteribanken faktisk er full. Men som alt annet her i verden: Er det tid til å vente tiden det tar å få ladet opp? Er svaret fortsatt ja? Ok, no problem.

Ok, da er det jo ikke noe verre enn prøve å se om det vil fungere for oss.

Har et 3,5 kw vannkjølt honda aggregat i kjeller`n også, men prøver å ikke bruke det så mye da det går på bensin og det utvikler mye varme.

Burde vel kanskje nevnt i mitt innlegg # 5 at jeg også har 220 V anlegg inkludert lader ombord. I de farvann jeg normalt ferdes er det også tilgang å få koblet seg til landstrøm ved behov.

120A dynamo for 3 x 180Ah batterier er helt greit etter min menig. Det er Ole Petter som mener at den skal være minimum 25% av forbruksbatteribankens kapasitet.

En liten misforståelse.

Jeg mener ikke at dynamoens kapasitet må være minimum 25% av batteribankens kapasitet. Det er et utgangspunk for å raskest mulig kunne beskrive noen egenskaper i anlegget. Kundene skjønner da mye bedre hvordan tingene henger sammen, og så justerer vi etter behov.

Det jeg oppnår med denne fremgangsmåten, er at båteieren uansett kapasiteter forstår hvor lang tid det tar å lade batteriene. Når anlegget da virker optimalt er dette ene og alene på grunn av at kunden har designet anlegget selv, og skjønner hvordan det skal brukes.

Hvis de velger 10 % og jeg etter et år måler en CEF på 70 %, så sier ikke Ha Ha hva var det jeg sa, men de plukker fort opp årsaken til problemet. De har veket fra det vi ble enige om og skjønner at dynamoen ikke klarte å lade opp batteriene til 80 % på tre timer bare for å gi et eksempel.

Nei, jeg har ikke endret bitte lite grann på meningen om maksimal ladestrøm, men kanskje du har gjort det etter å ha lest innlegget mitt? :

Jeg skal ikke kverulere for mye om dette med maksimal ladestrøm, men kan opplyse om at batteriprodusentene har data på blyplatene som benyttes i de forskjellige batteriene de produserer.

Der står det vitterlig data for maksimal ladestrøm i forhold til den batterikapasiteten banken bygges til. Dataene for strømbegrensningen oppgis med referanse til DOD (Grad av utladning). (Det et finnes også batterityper som ikke krever strømbegrenset ladning bare så det er nevnt).

De platene som benyttes i Sønnak nautilus batteriene skal lades med maksimalt 20 % av kapasiteten ved DOD 80%.

Strømbegrensningen opphører ved DOD 50 %.

I praksis så er ikke dette noe stort problem, for de fleste som dyputlader batteriene har også dårlig ladning. Problemet er når man dyputlader disse batteriene og lader dem fort opp igjen. Normalt vil ikke dette være noe problem hvis man lader batteriene temperaturkompensert. Problemet som da gjenstår, er at man må ha litt flaks for å fange opp temperaturen i akkurat det batteriet som utvikler feilen først.

Følger man med og måler strømmen som går gjennom hvert batteri i en batteribank, så kan man fange opp avvikene når denne tendensen oppstår.

Jeg skal ikke mase om dette mer, og så får hver enkelt vurdere om det er noe i det jeg sier neste gang det oppstår slappe Sønnak batterier.

(Det finnes i dag spenningsregulatorer som også kan strømbegrense den strømstyrte fasen av ladningen for å unngå skader på batteriene). :smiley:

Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan si at din anbefaling for dynamo i utgangspunktet skal ligge mellom 25 og 40% av batteribankens Ah-kapasitet for "å beskrive noen egenskaper i anleggene". Velger man da 40%, kræsjer jo det med alt du tidligere har sagt om maksimal ladestrøm for betydelig nedtappede batterier. Hva er det jeg ikke klarer å se her?

Du forstår sannsynligvis ikke dette av to grunner:

1. Du vil ikke forstå.

2. Du har ikke noen erfaring med å designe elektriske anlegg og samtidig ta ansvaret for at det skal virke.

Det er over hodet ikke noe problem å montere en dynamo med en kapasitet på 40 % eller mer av batterikapasiteten selv med slike batterier du har. Men da må også brukeren forholde seg til batterifabrikantens krav til maksimal ladestrøm. Det vil si at man ikke kan dyputlade batteriene til et område hvor batteriet selv ikke lenger klare å strømbegrense det strømstyrte ladeforløpet.

Husk at det er forskjell på et nytt batteri og et brukt batteri, og at grunnlaget for lang levetid ligger i hvor godt systemet ble designet i utgangspunktet.

Hvis det er en nødvendighet at dynamoen også har kapasitet til å drive tyngre forbrukere samtidig som batteriene skal lades fort, så øker jo også faren for at batteriene kan lades feil. Siden det er et par år til vi har regulatorer som kan skille mellom ladestrøm og forbruksstrøm på en grei måte, så bør man i slike anlegg benytte batterier som takler slike forhold bedre eller rett og slett overdimensjonere batteribanken.

Du har hatt din del av batteriproblemer, så jeg skjønner ikke hvorfor du anbefaler andre å kopiere opplegget ditt.

Jeg har også laget dårlige ladesystemer men anbefaler ingen å gjøre de samme feilene som jeg gjorde.

OK. Så da kan du endelig godta det jeg har sagt hele tiden: Det er ikke noe som heter for mye lading i båt!!

Det er ikke det at jeg ikke vil forstå Ole Petter. Problemet er at du justerer dine påstander underveis når jeg påpeker at det du sier er feil eller mangelfullt. For så vidt er dette egentlig ikke noe problem. Da kommer jo de riktige tingene frem etter hvert.

Nå kan jo folk lese sjæl og vurdere om de synes det du skriver er vanskelig eller om det bare er jeg som er litt treg og ikke klarer å forstå.

Fint at du nå sier at "det er over hode ikke noe problem" med en stor dynamo og en liten batteribank. Denne innrømmelsen satt imidlertid usannsynlig langt inne. Og hadde ikke jeg motsagt deg igjen og igjen på dette feltet, så hadde du aldri kommet med innrømmelser over hode.

Forøvrig sier du at jeg har et dårlig ladeopplegg. Det tror jeg du får utdype. En 80 A Hitachi dynamo påkoblet en intelligent Sterling PDAR regulator. 3 x 115Ah forbruksbank og et 75Ah batteri til start. Og 2 enkle hovedbrytere. Normalt velger jeg også å starte fra den batteribanken som kan gi meg et par tusen ampere i startstrøm, da jeg liker å ha rikelig med strømtilgang samtidig som jeg ikke gidder å vri på en hovedbryter hvis jeg ikke må. I tillegg har jeg et battmeter som forteller absolutt alt jeg trenger å vite om strøm, lading, utlading og forbruk. Det er alltid rom for forbedringer, men enklere oppkoblig og mer oversiktlig er det vel neppe mulig å få det.

Det eneste problemet jeg har hatt er at det ene Nautilus Freeline-batteriet hadde en produksjonsfeil, men nevnte ladesystem blir vel ikke dårlig av den grunn? Er det da dynamo, regulator eller batterier jeg bør bytte for å få et ladesystem som er akseptabelt i dine øyne?

Lotus og Ole Petter og dere andre, det høres ut som dere har god greie på lading/dynamo/batterier og hele spektret så det er veldig greit å få så utfyllende svar som i denne tråden (selv om dere er litt uenige innimellom) :smiley: hjertelig takk.

Bare et lite spørsmål til :blush: Jeg har fått tilbud om Varta 115 Ah batterier til 890,- pr. stk.

Er det noen ulemper/fordeler å bygge opp en batteribank med flere mindre batterier (bortsett fra kabling da) enn å bruke færre men større batterier

Fordelen er f.eks lettere plassering samt at ryggen din sikkert setter pris på litt mindre vekt. Ulemper? Flere batterier å vedlikeholde og sjekke syrevekt på. Flere batterier gir større mulighet for at et batteri lager trøbbel. Jeg hadde problemer med et av mine 115Ah batterier. Dermed fikk hele batteribanken problemer. På den annen side er ikke sjansen for problemer spesielt stor, og med den gode prisen er det jo egentlig ikke så mye å lure på.

Premature aging 2. Charging too rapidly and not fully charged.

Batteries can be quickly charged and will absorb a high charge current until the gassing voltage is reached. While charging with such high current might work well a few times, this will actually shorten the service life of most batteries substantially.

(The exception: spiral-cell and some other AGM batteries).

This is due to accelerated loss of cohesion of the active material, which results in shedding. Generally it is recommended to keep the charging current down to at most C/5, in other words a fifth or 20 % of the rated capacity.

Hvis noen lurer på hvem forfatteren av denne teksten er, så er dette en kar som har skrevet om det meste innen ladning av batterier i båt.

Han heter Reinout Vader og eier Victron energy som ikke akkurat er en lilleput i bransjen.

De platene som benyttes i Sønnak nautilus batteriene skal lades med maksimalt 20 % av kapasiteten ved DOD 80%.

Strømbegrensningen opphører ved DOD 50 %.

I praksis så er ikke dette noe stort problem, for de fleste som dyputlader batteriene har også dårlig ladning. Problemet er når man dyputlader disse batteriene og lader dem fort opp igjen. Normalt vil ikke dette være noe problem hvis man lader batteriene temperaturkompensert. Problemet som da gjenstår, er at man må ha litt flaks for å fange opp temperaturen i akkurat det batteriet som utvikler feilen først.

Jeg leser da vitterlig: Normalt vil dette ikke være noe problem.

Men nå er det altså C/5 som gjelder? Eller gjelder det bare til du sier noe annet?

Forøvrig svarte du ikke på hva som var feil med anlegget mitt:

Du har hatt din del av batteriproblemer, så jeg skjønner ikke hvorfor du anbefaler andre å kopiere opplegget ditt.

Jeg har også laget dårlige ladesystemer men anbefaler ingen å gjøre de samme feilene som jeg gjorde.

Det kan jo være greit å få greie på slik at jeg kan rette det etter råd fra en ekspert:

Du forstår sannsynligvis ikke dette av to grunner:

1. Du vil ikke forstå.

2. Du har ikke noen erfaring med å designe elektriske anlegg og samtidig ta ansvaret for at det skal virke.

PS:

Jeg vet ikke hvor du har klippet dette fra, Ole Petter. Det er ingen referanse.

Her er en som har referanse:

Maximum charging current for lead acid batteries (Blue Sky Energy - store på laderegulering)

Nå viser andre tester at man ved å øke ladestrømmen ytterligere faktisk øker batteriets levetid.

Slik var det med de gule Optima 50Ah batteriene som ble ladet med 50A fra de var 100% tomme.

Burde da ikke bly/syre batterier, med unntak av gel, generelt tjene på å lade med en høy ladestrøm?

Langt over den ladestrømmen vi normalt klarer i en båt?

Har du synspunkter på det?