Jump to content

Carniti løpsmotor, erfaringer?

drevet

Recommended Posts

Er det noen som har kjenskap til carniti utenbords motorer?

Har en carniti 66hk fra ca 1970 som er fabrikkstrimmet til ca88 hk ,motoren har stått urørt i ca35 år

Grunnen til det er at undervanshuset ble knust under et løp så det jeg lurer på om noen kan ha eller hørt om noen som har et slikt hus

Motoren ble prøvestartet i dag og den gikk med en gang

Noen bilder ?? vet ikke mye om disse motorene, men du kan sikkert få mye mere info over hos Boat Racing Facts forum .

Er undervannshuset helt knust ?? hadde kanskje vært mulig å modifisert noe annet til å passe ( Konig, Mercury Speedmaster, Mercury Quicky ) , hvis det da ikke allerede var brukt noe slikt, ikke sikkert de lage girhuset selv ?

Ligger en bilde av en Super speedmaster her, du hadde klart den med en vanlig Speedmaster ( tåler opp til 100 hk, Super modellen tåler 170 > 180 hk )

OBS dette er rene racing kasser, ikke alle har fri og/eller revers .

Uansett tro jeg du må være forberedt på litt kreativ tanke gang.....Italienske racing deler ifra tidlig 70 tall, ikke for hvermannsen .... men dog spennende .

Arne Kjetil

• 4 years later...
  • 5 years later...

Jeg har en 65 hk Carniti fra 1970-tallet stående delvis i deler, men med helt undervannshus. Broren min som hadde motoren før meg, kjørte den på billig lavoktan bensin, såkalt "traktorbensin", og det gikk fint. Da jeg overtok motoren som tenåring en gang siste halvdel av 1970-tallet og spurte etter "traktorbensin" på en lokal bensinstasjon, fikk jeg råd om å bare blande ut vanlig lavoktan bensin med parafin, så skulle jeg få tilsvarende produkt. Dette var nok ikke noe godt råd. Jeg har senere blitt fortalt at denne blandingen blir altfor tørr i en totakter, selv om jeg selvfølgelig også tilsatte totaktsolje. Motoren gikk imidlertid som en kule – en stund – så skar den seg. Faren min som var motorkyndig, fikk reparert noe, men motoren ble aldri ferdig reparert og montert sammen igjen. Husker jeg ikke feil, hadde vi veivakselen inne for bytting av lager, noe som var litt komplisert siden "skinkene" var sveist til akslingen. Så vidt jeg husker stoppet det opp på at vi ikke fikk tak i stempler. Siden har motoren stått delvis demontert i kjelleren hjemme hos foreldrene mine med motordelene liggende i en trekasse. Jeg husker jeg til og med hadde fått tak i original el.starter til motoren, men siden motoren skar seg, ble heller ikke den montert, men den skal ligge i delekassa. I tillegg til vanlig propell for vannskikjøring (15"?), hadde jeg også en bronsepropell med høy stigning (18"?). Denne gjorde båten treg i starten, men du verden for en toppfart! Kanskje det går an å lage én motor av din og min hvis du fortsatt har din?

IMG_1795.JPG

IMG_1797.JPG

IMG_1799.JPG

Jeg tror ikke det er store sjansene for å få svar fra trådstarter, innlegget hans (det eneste) er 10 år gammelt, og sist gang han leste forumet var for 2 år siden!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.