Jump to content

Lensepumpe får vann tilbake?


LM 605

Recommended Posts

Har en Askeladden 605 som det kommer inn litt regnvann i bunnen av båten etter sterk nedbør o.l. Det er ikke snakk om store mengder,men har studert på hvor det kommer inn. Har kikket og lyttet med lykt og hørsel, mens en annen har spylt med vannslange i alle retninger. Bak fenderlist er jo et kjent sted,ellers sett andre plasser som kan være aktuelle, men ikke funnet noe. Nå er det montert en manuell og en aut. el. lensepumpe orginalt i fra Askeladden etter forskriftene.Det jeg la merke til når det ble spylt utenifra, og passerte utløpet (som ligger ti cm. under fenderlista )i fra den elektriske pumpa var at vannet kom lett inn i stussen, og randt ned igjennom stigeslangen og ut igjen av pumpa.Der er vel ingen tilbakeslagsventil eller noen svanehals på stigeslangen. Så derfor lurer jeg faktisk på om vannet kan komme inn den veien ,f.eks ved båtvask eller skikkelig vannrett regnvær. Er det andre som har opplevd noe likt som dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd flere ganger at inntregning av regnvann kan være svært vanskelig å lokalisere. Ferskvann har svært små molekyler og trenger inn nærmest over alt hvor det er ørsmå åpninger. Etter å ha jobbet med denne problematikken i flere båter er det beste rådet mitt å være ombord mens det regner. Jeg har flere ganger blitt overrasket over vanninntregningsstedene. Dersom du skal simulere regn med vannslange, må du la vannet komme ovenfra. Det er i alle fall slik store båtprodusenter sjekker tettheten i overbygg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...