Jump to content

Leie båt i Sverige / Danmark. Kan den brukes i Norge?

Magne_F

Recommended Posts

Hei. Er det noen som kjenner reglene rundt å leie båt i utlandet. Kan den da kjøres over grensen til Norge for en periode, eller kan man da får problemer fra tollvesenet? På forhånd takk

Med bosted i Norge, så kan nok det skape noe krøll hvis du blir stoppet med båt som er registrert i et annet land. Er ikke helt sikker, men da jeg har sett litt på dette og snakket med tollvesenet om vår båt (registrert i Storbritania), så var det klart at jeg, inklusiv venner, som er bosatt her borte kunne bruke den, men ingen som var bosatt i Norge kunne.... med mindre Norsk Toll, HK avgift og MVA var betalt...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Jeg ville sjekket dette meget nøye med tollvesenet og fått en skriftlig bekreftelse hvis det er OK å gjøre dette.

Med leiebil kan du ikke gjøre det hvis reglene ikke er endret.

Jeg mener at du har ca 4 uker oppholdstillatelse i Norge med båt leid i utlandet - dette er jo ikke din båt men en annens båt.

Dette er ikke riktig, dersom du bor i Norge må du betale moms og hk-avgift med en gang, ifølge din egen link:

"Midlertidig innførsel av lystfartøy

Personer som har fast oppholdssted i et annet land enn Norge kan innføre utenlandske fartøyer midlertidig toll- og avgiftsfritt. Fartøyet må være til personlig bruk i forbindelse med midlertidig opphold i Norge. Fartøyet kan bare benyttes av den som førte det til Norge eller av andre personer med oppholdssted i et annet land. Gjenutførselen må skje innen ett år etter innførselen."

Ikke noe om unntak for leiebåt her..

Med leiebil kan du ikke gjøre det hvis reglene ikke er endret.

Jeg sjekket med tollen på Svinesund ang. leiebil for en del år tilbake.

Hadde jeg leiekontrakt fra utleiefirmaet i Sverige var saken OK.

Om dette var tidsbegrenset vet jeg ikke.

Svaret er ganske enkelt NEI man kan ikke som norsk nordmann bosatt i Norge ta med seg en utenlandsk registrert båt eller bil og benytte denne her, ei heller om denne "bare" er leiet.

Tror flere enn meg kan se at hvis svaret var ja så ville det ikke være så veldig vanskelig å "konstruere" en gunstig situasjon for seg selv?

Til tvilere så er telefonnummeret til Tollvesenets infosenter 0 30 12

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Takker for svarene. Ringte Tollvesenet selv, og fikk som Mouche skriver et veldig klart NEI.

Jeg ser poenget om at dette er et smutthull som helt sikkert hadde blitt utnyttet av "uærlige" sjeler, men synes alikevell det er litt håpløst at dette ikke skal være mulig.

Men men. Jeg får holde meg i Sverige og Danmark i ferien, og så får jeg heller leie båt i Norge til neste år. :-)

Trodde Norge var med i EØS jeg?!. Dette er da vittelig et hinder for denne avtalen. Jeg kan ikke tenke meg at den Svenske/Danske tollen, har de samme DDR holdningene om innbyggerne der, hadde leid båt i Norge. :flag_sw::flag_da:

.... annerledels ... Sv og Der medlemmer av EU, og det er helt andre regler for dette mellom EU land.

SV hva er det? . Problemet er,at det sitter en haug med "flinke "byråkrater (og da tenker spesielt i Finsansdep.) som lager allverdens mulige tette skott for så kalte "smutthull". Politikerne har null kontroll på dette trollet i Norge. Det spiller ingen rolle hvem som sitter ved makta. Disse sitter og ekspederer og trenerer nå det måtte behage. 4 års stortingsperiode er som dugg for sola når det gjelder hvem som egentlig har makta.

De er en del av verden når vi vil være det, og ikke en del av verden når de ikke vil være det..Men sånn er det vel også for andre land i Europa, men de har ihverfall EU som avtaleverk. EØS er bare som westwern by. Masse ord men lite innhold :puke: Bare se på vannscooter forbudet... Ha ha minner meg om Kiev senderen i gamledager..phøy.

Jeg ser poenget om at dette er et smutthull som helt sikkert hadde blitt utnyttet av "uærlige" sjeler, men synes alikevell det er litt håpløst at dette ikke skal være mulig.

Et bedre ord for "uærlige" sjeler er "tilpassere av skatter og avgifter"! :wink: Å drive skattetilpasning er i utgangspunktet og etter mitt syn, hverken uærlig, kriminielt eller amoralsk, men mere en konsekvens av et system som har blitt så vanskelig at det også lager sine smutthull som (kun) de med tilgang til de rette ressurser vet/kan utnytte mens vi andre må betale hva det koster. Hvorfor gjøre det enkelt?

Politikerne har null kontroll på dette trollet i Norge.

Tja, et medlemsskap i EU hade vel "løst" dette problemet, men her valgte en del politikere å overlate avgjørelsen til folket så da får man faktisk som "folk", det være seg "båtfolk" eller "folk i båt" (visstnok et betydelig skille som enkelte her liker å presisere uten at jeg vil gi noen forklaring på forskjellene!) selv leve med noen av konsekvensene av de valg man gjort seg, etter mitt syn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

SV hva er det? .

sorry ...latskap !!! SV = Sverige, D = Danmark