Jump to content

Dreneringskrue på Evinrude forgasser.


Terkel

Recommended Posts

er det sånn at den skal sitte noe vanvittig hardt?? prøvde og skru den ut med en litt liten liten trekker, men da var den ikke til og rikke på, må prøve med en litt større trekker i morgen.

kan sitte bra ja, viktig å bruke så stor trekker som mulig, løsner som regel med et smell ( pass knokene :lol: ).

 

PÅ noen modeller er det også mulighet for å bruke en fast nøkkel, gir mye bedre moment .

 

Arne Kjetil

Link to post

høres ut som om jeg trenger en større trekker i morgen da.. =) tror jeg desverre har kjøpt litt katta i sekken med denne motoren gitt.. iflge selger kom den rett ifra service og gikk som en klokke... Men tror forige selger har prøvd og starte den med gammel bensin som det kan være vann i. Jeg byttet plugger og fikk den til og gå, men ikke helt strøkent på tomgang... men etter litt kjøring gikk den etterhvert bra! for så plutselig samme kvelden og bli skikkelig kranglete.. den fyrer på første forsøk, men dør når den får belastning.

Link to post
Jupp den har vært på service, men jeg fikk bare se en kvittering derfra på at det var betalt, ikke hva som var gjort! Men jeg vet at den har vært forøkt startet med bensin som er 1-2 år gammel, tror også det kan ha vært vann i Bensinslangen.

 

Hvis det er eneste problem så er løsningen enkel .

 

  • Drener tank
  • Tøm slange
  • Tøm eventuelle bensin filtre
  • Tøm bensinpumpe
  • Tøm forgassere
  • NY fersk bensin på tanken ( eventuelt på en annen tank ) HUSK eventuell olje
  • Koble til slangen og pump inn den nye bensinen
  • Løsne drenerings skruen på forgasserne, ( en om gangen ) start med den nederste, pump en > to ganger på belgen...skru igjen drenering skruen.... ta neste forgasser.
  • Pump opp trykk
  • Start motor

 

Rengjør pluggene før start, i tilfelle fukt rester ...

 

I samme slengen kan du se over om alle stag/overføringer ser ut til bevege seg fritt og slik de skal + at forgasser spjeldet åpner 100% .

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Er bare litt usikker på om det er det eneste som er feil ! det har som sagt virket med varierende resultat! jeg har kjøpt nye tanker og ny bensinslange til motor, som desverre har vært litt plaget av falsk luft.... men men den så ut til og virke bra med de nye tankene og slangen. Tok den så ut på prøve tur og den virket fin! da jeg skulle fyre opp for og sette kursen hjemover gikk den fint i to min.. deretter bare tull desverre! den startet og gikk, men kvelte seg når jeg la den i gir og belatet den... Den kvelden ble je slept hjem =) Når jeg prøvde og starte den i går, så starter de fint, men vil ha litt gass for at den skal gå! den vil heller hverken gå på fult eller spesielt lenge i fri.. da dør den bare!

Link to post

Første du skal gjøre er å få tatt en kompresjons test, for å utelukke mekaniske problemer...

 

Så kommer det store valget.....kjøpe manual å gjøre jobben selv, eller sette den på verksted....

 

Jeg ville tatt av forgasserne, renset disse godt, sjekket flottør nivå, sett etter slitasje på blande dyse....eventuelt spandert på et forgasserkit ( overhalings sett for forgassere, inneholder pakninger, O-ringer, tettinger og ny flottør ventil ( innholdet kan variere ifra modell til modell ))

 

Etter at forgasserne var monter igjen... gjort samme jobben med bensinpumpa.

 

Tilslutt sett over tenninga, nye plugger, målt over tennings delene ( stator, trigger, coiler ), justert max fortenning og basis tenning.

Og justert alle stag etter manualens spec ( når forgasseren starter å åpne, når den er på max + synkronisere alle 3 forgassere.

 

Da det var gjort....justerer inn grunn justeringa på forgasserne ( blande dyse ca 1,5 > 2 omdreininger ut ifra bunn ), startet motoren, kjørt den varm, startet den siste finjusteringen av forgasserne....

 

Alt dette står greit forklart i de fleste verksteds manualer som dekker disse motorene .

 

 

Lykke til

Arne Kjetil

Link to post

ringte til bakken motor i dag, og spurte om de husket båten, noe de gjorde! Mekanikeren fortalte at det var litt dårlig komp i motoren, spesielt i sylinder nr 2...

Ringte forige eier nå og de fortalte at de ikke hadde fått beskjed om dette av bakken, og han virket ikke spesielt int i og ta motoren i retur (kjøpte den for en uke siden).

Link to post
ringte til bakken motor i dag, og spurte om de husket båten, noe de gjorde! Mekanikeren fortalte at det var litt dårlig komp i motoren, spesielt i sylinder nr 2...

Ringte forige eier nå og de fortalte at de ikke hadde fått beskjed om dette av bakken, og han virket ikke spesielt int i og ta motoren i retur (kjøpte den for en uke siden).

 

Hei, syntes du burde konfrontere selgeren med uttalelser fra mekanikeren hos Bakken Motor. Merkelig hvis ikke selgeren har fått beskjed om dårlig komp i motoren. Jeg ville forlangt annulering av kjøpet med disse opplysninger fra Bakken Motor. :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...