Jump to content

GPS-signal til VHF

SUN960

Recommended Posts

Har en Geonav 6 kartplotter med intern gps-antenne. Har kjøpt ny VHF (M-Tech MT 500 DSC). For å få posisjonen inn på VHF'en trenger jeg gps-signal inn. Har prøvd å koble til autopilot-utgangen på Geonav, uten suksess.

Er det noen som har erfaring med dette? Noen som vet om det går / ikke går?

Takknemlig for alle seriøse svar.

Mvh. Stein Ivar Skogvoll.

steinivar.

Velkommen til Båtplassen.

Jeg har ikke greie på din GPS og muligheten for å hente signal derfra.

Selv har jeg en Magellan uten mulighet for tilkobling, så jeg ble nødt til å montere en aktiv GPS antenne til min ICOM 411. Enkel sak om det blir løsningen for deg.

Per Harld

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Klart det går på så nytt utstyr (uten at jeg kjenner ditt utstyr spesifikt). Generelt, sjekk manualene og koble de riktige NMEA-ut ledningene fra GPSen inn på NMEA-inn ledningene på VHFen. Deretter må du fortelle GPSen at den skal sende ut riktig NMEA-setning, og hvilken dette er står sikkert angitt i VHF-manualen (men ofte er det RMB og RMC som skal til). Du må vel også programmere inn MMSI-nummeret ditt i VHFen, så skal du være oppe og gå.

Du må vel også programmere inn MMSI-nummeret ditt i VHFen, så skal du være oppe og gå.

Ja, jeg har koblet min Midland New Neptune mot min Garmin gpsmap 178c, men fikk ikke noen posisjon inn på vhf'en.

Men så fikk jeg info om at man må programmere MMSI nummeret og det før den tar inn gps signalene!.

Litt kjipt, men får bare vente på mmsi nummeret når det kommer med tiden.

Nå er det i hvertfall koblet og klart.

Hørte på PAN-PAN meldingen i dag, fikk den klar og tydelig inn, så da virker nok antenna også.. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

MMSI nr programerte jeg inn når jeg holdt på sist, men husker faktisk ikke om jeg prøvde gps-mottagning etter jeg la in mmsi nr... Skal prøve igjen i morgen.

Har funnet en svensk brukermanual på nettet, som ser ut til å være mer utfyllende enn den norske som fulgte med.

Den svenske sier at følgende NMEA 0183 meningar kommer fra positionsgivaren: GLL, VTG, GGA, RMC, GSV, ZDA, RMA, GSA.

Til Autopiloten: (Og dette er så vidt jeg kan finne eneste utgang fra plotteren) APA, APB, XTE, RMB, BWC, GLL, VTG.

Også kommer det som gjør at jeg nå tror jeg må anskaffe en ekstern gps-antenne til plotteren: Om føljande meningar kommer inn från GPS:en kan de Ãven sendas : GGA, RMC, ZDA.

Manualen til VHF:en sier at navigatoren må gi ut NMEAsetningen: $GPRMC / GGA NMEA.

Mvh. Stein Ivar

På nettbaat.no ser jeg at "Geonav 6 Sunshine leveres både med og uten innbygd GPS". Om din kartplotter ikke har innebygd GPS antenne så vil den ikke vite hvor den er og kan da heller ikke sende ut noe signal til VHFen om posisjonen. Så, ja, i så fall må du kjøpe den eksterne GPS-antennen også.

Om den derimot har innebygget GPS mottaker, og du har koblet riktig, så må du altså be den sende RMC og GGA setningene til VHFen.

Har sett litt på manualene dine ( http://www.geonav.it/italiano/download/man...g6_cube_eng.pdf og http://www.safety-marine.co.uk/downloads/M...ual.pdf?did=323 ). Ser at den lilla ledningen på Pin 5 fra GPSen skal kobles til den brune på Pin 1 på VHFen, og tilsv. den hvite på Pin 6 på GPSen mot den røde på Pin 2 på VHFen .

Merk at mange plottere krever at NMEA (-) skal kobles sammen med samme negativ som strømforsyningen til selve plotteren. På Northstar/Navman er sågar disse to koblet sammen inne i strømpen selvom det altså stikker både strøm- og NMEA-jord ledninger ut av kabelenden.

Den svenske sier at følgende NMEA 0183 meningar kommer fra positionsgivaren: GLL, VTG, GGA, RMC, GSV, ZDA, RMA, GSA.

Til Autopiloten: (Og dette er så vidt jeg kan finne eneste utgang fra plotteren) APA, APB, XTE, RMB, BWC, GLL, VTG.

Også kommer det som gjør at jeg nå tror jeg må anskaffe en ekstern gps-antenne til plotteren: Om føljande meningar kommer inn från GPS:en kan de Ãven sendas : GGA, RMC, ZDA.

Her er jeg ikke enig i din konklusjon, dersom jeg ikke har misforstått. Du sier at blant annet RMC og GGA sendes til plotteren fra GPS'n, og at normalt sendes APA, APB, XTE, RMB, BWC, GLL, VTG ut på autopilotutgangen. Men, om følgende meninger kommer inn fra GPS'en kan de også sendes : GGA, RMC, ZDA.

Og RMC og GGA er jo nettopp det du trenger, og disse kommer jo fra GPS'n.

Så da må det vel være mulig å velge disse til å sendes ut på autopilotutgangen? På min plotter, Interphase har jeg meny for hvilke setninger jeg vil sende ut.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

.Hei ulven....har samme utstyret som deg...midland new neptun & 178C.....ringer du Telenor maritim radio får du opplyst MSSI nummeret,evt sendt på mail....litt kjappare :o) tok 3 dager fra brev sendt til eg fekk opplyst MSSI nummeret. Kvar kobla du den kvite ledninga fra GPS`n din ??? (port 2 data IN) ....når den grønne fra GPS`n (port 2 data out) er kobla på VHF + inn funkar alt fint på radioen.....VHF - går jo til jordingskabelen på GPS`n...... og ein får opp posisjon og klokka i VHF radioens display.......

Det eg har spurt maritim om,der eg kjøpte radioen, er kva VHF radioens "output" ledning er for noko.....og ikkje fått noe sjikkelig svar,for denne skal koblast på GPS`ns kvite ledning, altså GPS`ns inn port (port 2 data in) og sikre at DSC oppkall på radioen vises på gps kartet (posisjonen)

Håpar du deler opplysningane med slike amatørkoblarar som meg dersom du veit dette,eller får vite det... :o)

Har ikkje kobla den kvite nokon plass,og kanskje den ikkje skal koblast....for viss eg har skjønt rigtig,så vil alle DSC oppkall,eller meldingar visast automatisk på plottarar med DSC.....at nødoppkall vil visast på kartet slik at ein ser plassen og kan yte asistanse..... men er min GPS kobla opp mot VHF radioens "output" kan eg bruke plottaren som ei telefonbok,og alle oppkall til meg vil vissast i loggen,eg kan sjå på kartet kvar dei som kallar på meg er, og eg kan lagre dei som kontakter med MSSI nummer....dette ifølge Garmins 178C brukarhåndbok.....så det store kokar da ned til...: kva er Midland new neptun sin "output" port????

...unskyld at eg hoppa litt på sia av hovedinnlegget her.....

Edited by NEPTUN-LE6621 (see edit history)

**Båtfolk**

-Vassendgutane-

Om den derimot har innebygget GPS mottaker, og du har koblet riktig, så må du altså be den sende RMC og GGA setningene til VHFen

Den har innebygget GPS mottaker, men jeg finner ingen mulighet, hverken i meny eller manual, til å be den sende ut RMC eller GGA.

Ser at den lilla ledningen på Pin 5 fra GPSen skal kobles til den brune på Pin 1 på VHFen, og tilsv. den hvite på Pin 6 på GPSen mot den røde på Pin 2 på VHFen .

Jeg har forsøkt å koble lilla fra GPS mot brun på VHF og hvit fra GPS mot rød på VHF. VHF:en fant ingen gps-signaler.

Merk at mange plottere krever at NMEA (-) skal kobles sammen med samme negativ som strømforsyningen til selve plotteren. På Northstar/Navman er sågar disse to koblet sammen inne i strømpen selvom det altså stikker både strøm- og NMEA-jord ledninger ut av kabelenden.

Helt sikker på at det ikke er en NMEA-port med RS-232 som forsøkes å kobles til en NMEA-port med RS-422 her?

Du må vel også programmere inn MMSI-nummeret ditt i VHFen, så skal du være oppe og gå.

MMSI-nummeret er programert inn. Det hjalp ingenting. Tror faktisk ikke at dette går ann å få til uten ekstern gps-antenne. :headbang: Skal forhøre meg med forhandleren....

Mvh. Stein Ivar Skogvoll

• 1 month later...

Endelig er den bestillte datakabelen i hus, så nå kan jeg koble kartplotteren til VHF.

Opplysninger fra Eagle Intellimap 642c iGPS:

Du bruker de fire ledningene som vist på tegningen for å sende ut eller

motta NMEA 0183 data.

For å sende ut data bruker du den gule ledningen og skjermen.

For å motta bruker du den oransje ledningen og skjermen.

Kartplotter | Oransje ( motta )…………….. > NMEA sender

Kartplotter | Skjerm ( jord ) ……………… > .Jord

Kartplotter | Gul ( sende )…………………. > NMEA motta

Kartplotter | Skjerm ( jord ) ………………. > Jord

kopi_av_vhfgps_ledninger_2.jpg

De tre ledningene til venstre på bildet er fra kartplotteren.

De to ledningene til høyre på bildet kommer fra VHF.

Spørsmål:

Skal den gule fra plotteren kobles sammen med gul ( + ) fra VHF og

den sorte fra plotteren kobles, sammen med den grønne ( - ) fra VHF,

til jord ( samme jord som på plotteren ? ) ?

Jeg har forsøkt å koble lilla fra GPS mot brun på VHF og hvit fra GPS mot rød på VHF. VHF:en fant ingen gps-signaler.

Dette er da antakelig data ut fra GPS-en til data inn på VHF, og data inn til GPS-en til data ut fra VHF. Men det mangler fra "common"/0 e.l. på GPS-en til 0 på VHF-en.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

• 1 year later...

Hei!

Har en Magellan 315 GPS og en Icom 411 VHF som jeg ønsker å kople sammen for å få VHF-en til å sende posisjon ved nødoppkall. Noen som har gjort dette før med akkurat disse enhetene? Et koplingsskjema hadde vært topp!

Icom-en har en fono hunkontakt som NMEA-signalet skal kopes til. Hvordan får man signalet ut av 315 GPS-en? Frittstående med div. ledninger - eller må signalet gå via en PC?

Og hva med strømforsyning til GPS-en? Den går jo i utgangspunktet på batterier, men det bør være muligheter for direkte tilkopling til båtens strøm hvis den skal være påslått hele tida når båten er i bruk. Men GPS-en går ikke på 12V...

Har sett bilder av båtinteriører der nettopp disse to enhetene er fastmontert, så det finnes trolig en løsning...:-)

Takknemlig for tips!

Mvh. Landegode

Jeg kjenner ikke Magellanen din, men Icom M411 kjenner jeg godt. Phono-kontakten er ikke til GPS, den er for å koble til en ekstern høyttaler.

Det er den lille svarte ledningsstumpen som kommer ut til høyre (sett bakfra) for phonokontakten som er GPS-kobling. Innerlederen er NMEA (+) og ytterlederen er NMEA (-). Hvis du har bruksanvisningen, så ser du ledningen er merket nr 3 på tegningen på side 44.

søk på google er en grei ting, når man ikke har den aktuelle modellen sjøl.

denne sida fant jeg bl a denne teksten:

Pinout: If you look at the back of the unit's contacts and number them from left to right as 1,2,3,4 then:

315 Contacts Other connections

1 = Data in (pin 3 on DB-9) yellow wire.

2 = Regulated 3.86vdc, red wire.

3 = Ground (pin 5 on DB-9) and ground on cigarette-lighter plug, black wire.

4 = Data out (pin 2 on DB-9) orange wire.

Så den orange ledningen skal til radioens data inn/NMEA+, og den svarte ledningen skal til radioens "common"/NMEA-. Se ÅtteGlass sin beskrivelse.

Hvordan du får 3,86 V et eller annet sted fra til den røde og null fra 3,86-V-strømkilden til den svarte finner du antakelig ut av.

315 er en ti år gammel modell, ser det ut til. Rart om den ikke hadde en kontakt å plugge driftsspenning til på; den sammenlikningsmodellen fra 1999, Garmin GPS 12 hadde en slik mulighet (jeg hadde ikke en slik; jeg hadde GPS 45XL eller 48 den gangen)

Edited by 'Salt' - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Takker for nyttige tips! :wink: Har vært og kikket i båten igjen. Har fått strøm til Magellan 315 GPS-en etter å ha pusset korrosjon av sigarett-tennerkontakten og andre kontakter på GPS-ledningen. Og sjekket VHF-en som er en Icom 421 - ikke 411 som jeg trodde. NMEA-signalet skal inn på en fono hunkontakt på VHF-en, mens ekstern høyttaler skal koples til en minijack hun.

Når jeg får splittet kabelen fra GPS-en er det mye som tyder på at dette skal fungere :lol: Prøver å få fatt i en ekstra ledning med 9-pins D-kontakt han fra en eller annen kassert PC slik at jeg slipper å kappe den 9-pins hunkontakten som sitter på GPS-ledningen.

Mvh Landegode.

Når jeg får splittet kabelen fra GPS-en er det mye som tyder på at dette skal fungere :lol: Prøver å få fatt i en ekstra ledning med 9-pins D-kontakt han fra en eller annen kassert PC slik at jeg slipper å kappe den 9-pins hunkontakten som sitter på GPS-ledningen.

Flere kilder for D9-kontakter av begge kjønn; jeg vet jo ikke hvor du holder til, men Permo selger og sender slikt så du kan lodde kabel sjøl (standardiserte plasseringer for data inn, data ut, og common/Ground). Ellers er det å kappe kabler løs fra gamle PC-mus, eller se hos Biltema eller Clas Ohlson som har seriekabler.

Løst!

Da fungerer en gammel Magellan 315 GPS utmerket som posisjonsgiver for en Icom IC-M421 VHF.

Fikk en musikk- /radioforretning til å lage en ledning med 9-pins HAN D-kontakt i ene enden og phono han i andre enden. Koplet slik 'Salt'-JanP og ÅtteGlass anbefalte.

Koplet det hele sammen med den originale sigarett-tenner- / seriell-kabelen som fulgte GPS-en.

Da GPS-en hadde stabilisert seg etter et lite minutt dukket posisjon og klokkeslett vakkert opp i displayet på VHF-en!

Takk for god hjelp!

Mvh Landegode