Polarn Startet 24.Juni.2008 Del på Facebook Startet 24.Juni.2008 Hei, jeg er nytt medlem her. Tenkte jeg skulle høre med dere skippere. Jeg har en VP MD21B i en Polar 770 som jeg nylig har kjøpt. For hver gang jeg tar ut båten går tempnåla høyere og høyere. Den har ikke gått varm ennå. Jeg har byttet impeller og sjekket sjøvansfilteret. Motoren bruker ikke olje eller glykol. Det kommer heller ikke ut olje/diesel ut av eksosen når jeg startet den. Hva gjør jeg videre nå?? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
dante Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Rense varmeveksler og oljekjøler. Du kan demontere disse og benytte 30% saltsyre i 10 minutter - da kan du speile deg i røra etterpå. Alternativt, uten å skru, kan du kjøre systemrens - litt mindre arbeid, skal vissnok fungere bra det også - ulempen er at du ikke får en visuell inpeksjon på samme måte. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 ok, det var tanken min også. Problemet blir at jeg kjenner denne motoren svært lite da jeg bare har hatt mindre båter tidligere med to sylindra motorer. Varmeveksleren sitter foran motoren og er det runde røret vil jeg tro? Er det bare å demontere å rense, trenger jeg nye pakninger når jeg skrur av? Oljekjøleren er den som sitter på venstreside, bare å følge rørene antar jeg. Samme her, er det bare å demontere rense og montere igjen. Kan jeg bruke pakningssement? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
dante Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Begynne som du sier - å følge røret. Følg dette fra impellerpumpa og bakover til oljekjøler - her vil du sikkert finne masse gummirester fra diverse impellere - gjøre denne ren - deretter går du videre... er ikke tilhenger av pakningssement.. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 ok, da skal jeg teste det. kjøper pakninger først. Hva med termostaten, hvor sitter den? Sitter det en insats i varmevekseler som man kan ta ut? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
dante Svart 24.Juni.2008 Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Gå inn på "Dokumentarkivet" her, det skal ligge en manual på motoren din her... litt dårlig kvalitet men funker sikkert... Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 24.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2008 Takk for svar, fant verksted boka til MD21A, sikkert noe forskjell, men funker sikkert denne. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Spirit Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Hei Har hatt samme motor i flere båter og problemet er som regel kjøler eller eksoskrøk. Har også hatt noen med defekt toppakning, men da vil du merke at det er overtrykk på motor eller kjølevæske. Sjekk om kjøleren som står på har gummipakning mellom innløp og utløp på kjøleren. Hvis det er tilfelle så kan denne også bli defekt. Spirit Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Har ikke harr problem med overtrykk, kjøleren sier du, mener du oljekjøleren? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Spirit Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 (redigert) Hei Jeg mener unormalt overtrykk på kjølevannsystemet. (hvis du har direktekjøling med sjøvann uten egen kjølevannskrets kan du ikke se det) Det med gummipakning er for varmeveksleren hvis det er ferskvannskjøling. Når det gjelder motoren så kan du ta av påfyllingslokket og legge det løst på, blåser det av har du for høyt trykk i motoren. (indikerer gjennomslag men må være trent for å se det) Spirit Redigert 26.Juni.2008 av Spirit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Har egen kjølevannskrets ja. Skal prøve det med påfyllingslokket. Tenkte jeg skulle teste systemrens før en evt demontering Har du tester det noen gang? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Håp Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Hvilken girkasse har du? Hadde en 21B med MS3 kasse. Da motoren gikk varm et års tid etter den var kjøpt, spylte og pirket jeg 2 hele og en halv anode ut av kjølekanalen på kassa. Det hjalp skal jeg si deg! Oljekjøleren har også lett for å tettes. Disse to tingene er lettest å å begynne med, og ligger også først i saltvannskretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Enig, tanken slo meg da jeg fant pluggene på kassa, åssen kasse jeg har må jeg nestesn sjekke ut. Skal ikke på båte før til lørdag, så jeg får ikke sjekket ut før da. Har merket meg at det noe jæv.... med maneter i fjorden nå, kan dette ha noe å si??? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
fiskekroken Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Du har vel renset saltvannsfilteret. Hvis ikke du har filter er det ofte oljekjøleren som får det først. Da kan maneter ha mye å si. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Selvsagt, renser det hver gang jeg har vært ute. Det er så mye dritt i fjorden nå, har ikke pleid å vært det tidligere. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
fiskekroken Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Det var vel litt for selvfølgelig... Jeg hadde samme problem i min Polar 770 da ble det full sjau. mellom kjølerør er det stål foringer med oringer disse slålforingene er av dårlig kvalitet så de må du regne med å skifte. på min var det propp i oljekjøler og i kjølerør. Dette er en ganske stor jobb. System rens er ikke soffet å bruke ved dette problemet. Kjølerene er ganske åpene så er de tette blir dette for tøft for systenrensen. Sitér dette innlegget Link to post
hallberg Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Hei har hatt samme problem i min båt har en mb21b montert i seilbåt den gikk varm har prøvet med system rens det blev det mye være av alt kjølevann så ut som ??, jobber i norsjøen der bruker vi sitronsyre til og rense mye rart dette brukte jeg på min motor fjernet først termostaten blannet ca 300gram sitronsyre i vann og fylte dette på kjørte motoren i 3 til 4 dager ca 20 timer motor drift tømte motoren for kjølevann og spylte den lenge mens motoren gikk den så ut som ny etter dette monterte termostaten og fylte glykol vann på har ikke hatt problemer etter dette husk og bytte kjølevann hvert år hvis du bruker billig glykol og ikke blande forskellig typer glykol lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 27.Juli.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 Ja, dette er en gammel tråd som jeg hadde problemer med i fjor. Det løste seg med systemrens. Utkom masse dritt. Velkommen til BP forresten Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Ingar Svart 27.Juli.2009 Del på Facebook Svart 27.Juli.2009 hallberg: Vet du om sitronsyre virker på samme måte som fosforsyre (ferro-bet etc), altså at den bare tar oksid, ikke rent metall? Sitér dette innlegget Link to post
hallberg Svart 28.Juli.2009 Del på Facebook Svart 28.Juli.2009 Hei når det gjelder fosforsyre kan jeg ikke svare for det men jeg vet at mange bruker sitronsyre det ser ut som metalet er sandblåst etter en syre behandling sytronsyre ødelegger ikke pakkninger ,men det er viktig at du spyler motoren rent etter behandlingen jeg hadde problemer med kjølevann i 3 år før jeg brukte sitronsyre det er ca 3år siden har ikke vert problemer siden har du støre problemer end kjølevann har jeg en motor til høsten for salg da jeg monter ny d2-55 da Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.