Jump to content

MD21B blir varm, gåen topp?


Polarn

Recommended Posts

Hei, jeg er nytt medlem her. Tenkte jeg skulle høre med dere skippere.

Jeg har en VP MD21B i en Polar 770 som jeg nylig har kjøpt. For hver gang jeg tar ut båten går tempnåla høyere og høyere.

Den har ikke gått varm ennå. Jeg har byttet impeller og sjekket sjøvansfilteret. Motoren bruker ikke olje eller glykol. Det kommer heller ikke ut olje/diesel ut av eksosen når jeg startet den. Hva gjør jeg videre nå??

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Rense varmeveksler og oljekjøler. Du kan demontere disse og benytte 30% saltsyre i 10 minutter - da kan du speile deg i røra etterpå. Alternativt, uten å skru, kan du kjøre systemrens - litt mindre arbeid, skal vissnok fungere bra det også - ulempen er at du ikke får en visuell inpeksjon på samme måte.

Link to post

ok, det var tanken min også. Problemet blir at jeg kjenner denne motoren svært lite da jeg bare har hatt mindre båter tidligere med to sylindra motorer.

Varmeveksleren sitter foran motoren og er det runde røret vil jeg tro? Er det bare å demontere å rense, trenger jeg nye pakninger når jeg skrur av? Oljekjøleren er den som sitter på venstreside, bare å følge rørene antar jeg. Samme her, er det bare å demontere rense og montere igjen. Kan jeg bruke pakningssement?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Hei

Har hatt samme motor i flere båter og problemet er som regel kjøler eller eksoskrøk. Har også hatt noen med defekt toppakning, men da vil du merke at det er overtrykk på motor eller kjølevæske. Sjekk om kjøleren som står på har gummipakning mellom innløp og utløp på kjøleren. Hvis det er tilfelle så kan denne også bli defekt.

 

Spirit

Link to post

Hei

Jeg mener unormalt overtrykk på kjølevannsystemet. (hvis du har direktekjøling med sjøvann uten egen kjølevannskrets kan du ikke se det) Det med gummipakning er for varmeveksleren hvis det er ferskvannskjøling.

Når det gjelder motoren så kan du ta av påfyllingslokket og legge det løst på, blåser det av har du for høyt trykk i motoren. (indikerer gjennomslag men må være trent for å se det)

 

Spirit

Redigert av Spirit (see edit history)
Link to post

Hvilken girkasse har du? Hadde en 21B med MS3 kasse. Da motoren gikk varm et års tid etter den var kjøpt, spylte og pirket jeg 2 hele og en halv anode ut av kjølekanalen på kassa. Det hjalp skal jeg si deg! Oljekjøleren har også lett for å tettes.

Disse to tingene er lettest å å begynne med, og ligger også først i saltvannskretsen.

Link to post

Enig, tanken slo meg da jeg fant pluggene på kassa, åssen kasse jeg har må jeg nestesn sjekke ut. Skal ikke på båte før til lørdag, så jeg får ikke sjekket ut før da. Har merket meg at det noe jæv.... med maneter i fjorden nå, kan dette ha noe å si???

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Det var vel litt for selvfølgelig...

 

Jeg hadde samme problem i min Polar 770 da ble det full sjau. mellom kjølerør er det stål foringer med oringer disse slålforingene er av dårlig kvalitet så de må du regne med å skifte. på min var det propp i oljekjøler og i kjølerør.

Dette er en ganske stor jobb. System rens er ikke soffet å bruke ved dette problemet. Kjølerene er ganske åpene så er de tette blir dette for tøft for systenrensen.

Link to post
  • 1 år senere...

Hei

har hatt samme problem i min båt har en mb21b montert i seilbåt den gikk varm har prøvet med system rens det blev det mye være av alt kjølevann så ut som ??, jobber i norsjøen der bruker vi sitronsyre til og rense mye rart dette brukte jeg på min motor fjernet først termostaten blannet ca 300gram sitronsyre i vann og fylte dette på kjørte motoren i 3 til 4 dager ca 20 timer motor drift tømte motoren for kjølevann og spylte den lenge mens motoren gikk den så ut som ny etter dette monterte termostaten og fylte glykol vann på har ikke hatt problemer etter dette husk og bytte kjølevann hvert år hvis du bruker billig glykol og ikke blande forskellig typer glykol

lykke til :smiley::smiley:

Link to post

Hei

når det gjelder fosforsyre kan jeg ikke svare for det men jeg vet at mange bruker sitronsyre det ser ut som metalet er sandblåst etter en syre behandling

sytronsyre ødelegger ikke pakkninger ,men det er viktig at du spyler motoren rent etter behandlingen

jeg hadde problemer med kjølevann i 3 år før jeg brukte sitronsyre det er ca 3år siden har ikke vert problemer siden

har du støre problemer end kjølevann har jeg en motor til høsten for salg da jeg monter ny d2-55 da

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...