Dynamic 9200 Startet 25.Juni.2008 Del på Facebook Startet 25.Juni.2008 Hei.har en Volvo penta 41 som har turtallsfall.Den når fullt turtall 3800 omdr med en gang en gir full gass,men detter deretter ca 1000 omdr,og er stabil på ca 2800 omdr.Noen som har hatt samme problem,eller har en ide hva det kan være?Ingen tegn til kompresjonsproblemer osv...Er vel trulig at den ikke får nåkk diesel el luft. Vurderer også å bytte til større motor når jeg har fiksa denne.Noen som har peil hva en 1990 mod 41A med 290 drev er verdt når den er i god stand?Timetallet er litt i underkant av 1000 timer. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 selges vel for rundt hundre kilo de der. rene. er det noen røykutvikling fra den? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Dynamic 9200 Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Rundt hundre ja.Vurderer en kad44 el lignende...Ingen røyk som er uvanlig nei...Skal begynne å prøve meg fram med filterbytte osv.. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Hvis turtallet legger seg stabilt på et lavere nivå har du etter all sansynlighet et problem med dieseltilførsel. Sansynlig tette filtere. Når motoren går på redusert turtall som du beskriver får du undertrykk i systemet fra det tette filteret og fram til matepumpa. Etter en stopp utligner trykket seg ved at diesel fylles opp i systemet. Når du så starter på nytt vil du i en kort periode få fullt turtall, før det igjen synker til lavt nivå. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SF Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Høres ut som tett dieseltilførsel ja Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
KaRsK Svart 11.Juli.2008 Del på Facebook Svart 11.Juli.2008 Fant du ut av det ? mangler selv ca 400 omdreininger .. har lurt på om det kan være at mate pumpe ikke leverer varene ?? er det mulig å montere el.dieselpumpe på denne motoren? i tilfelle , hvilken type (pris) takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Dynamic 9200 Svart 12.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Hei.har enda ikke funnet ut av det.har byttet begge dieselfilteran og luftfilter,renset aftercooleren,sjekket at turbo ikke har mye slakke,og at den går fint rundt.Mangler 4-500 omdr. Har forresten samme problem med drevet som du har også(siger) Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 hadde samme problem på min aqad40 motor ifjord , jeg måtte bytte fødepumpen ,den koster ca 1700,- orginalt volvo, du kan jo prøve og koble til en elektrisr sugepumpe på diesel slangen for og prøve om det er fødepumpen. Sitér dette innlegget Link to post
Dynamic 9200 Svart 12.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Skrudde av fødepumpen,og den holdt på trykket,så da er den vel iorden? Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 var nede i båten å sjekket litt nå.. i fri så får jeg turtall på ca 4000 .. men ifart så får jeg maks 3.400 nå .. skal ha båten på slipp om en ukes tid , og tnekte jeg skulle se om det blir bedre etter en skikkelig vask + boning av propeller?? hvis det ikke er noe forskjell så prøver jeg med en el.pumpe på dieseln .. noen som vet hvilken type jeg bør bruke da ? turbo er litt over 1 år gammel , luftfilter er skiftet alle dieselfiltre er skiftet.. slangene er 10mm (kanskje de bør være større ?) takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Dynamic 9200 Svart 12.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Samme med meg.4000 i fri,men kun 3400-3500 i gir.har hatt båten oppe,men ingen groe osv.Er småe propeller på båten(a3) og hadde 3900 omdr tidligere.Føler jeg har prøvd det meste.Har du fikset problemet med at drevet siger KaRsK? Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 12.Juli.2008 Del på Facebook Svart 12.Juli.2008 Dette har det vært skrevet endel omtidligere. Det første en må gjøre er å sjekke at turtelleren viser riktig. Så sjekker du turtall i frigear. Turtallet her skal være 4200-4300. Får du kun 4000 er det for lite. Sjekk først at du får fullt utslag på dieselpumpa når du gir full gass. Hendelen skal stoppe mot en skrue. Er det klaring her må gass-wire justeres. Sitér dette innlegget Link to post
Dynamic 9200 Svart 13.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 Alt dette er sjekket. Får nåkk mere turtall i fri,men måleren min går til 4000,og det får jeg lett i fri. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 13.Juli.2008 Del på Facebook Svart 13.Juli.2008 har ikke fått fikset drevet enda nei .. prøvde med motorolje på pumpa , men ikke noe forskjell.. har bestillt ny pumpe på ebay :) Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 har nå skiftet tilt pumpa .. men ikke noe hjelp i det .. så da er det sylindrene på drevet som må ordnes. 1: er det noe som kan fikses selv ? eventuellt hvordan? 2: etter at jeg hadde båten oppe og vasket den får jeg nå turtall på 3.500 (uten prob) og 35 gps knop skal ha 3.800 og ca 40 knop håper at det kun er drevet som lager litt krøll på de siste omdreiningene/knopene , så håper noen har gode tips om hvordan man fikser sylindrene bak :( mvh karsk Sitér dette innlegget Link to post
Captain Barbossa Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Ang. drev som siger, skylder dette enten lekasje i sylinder eller leksje i en tilbakeslagsventil i pumpen. Hvis dette skyldes pumpen er det forholdsvis dyrt med ny pumpe. Da har jeg en alternativ løsning som jeg fikk laget til på et VP290 drev jeg hadde tidligere. Jeg monterte inn en trykkstyrt tilbakeslagsventil til noen hundrelapper og alt fungerte da helt fint. Dette er samme teknologi som brukes på bommer på kraner og gravemaskinner og er velprøvd, og mye billigere en ny pumpe. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 vel , pumpa er i orden .. den er kjøpt inn ny.. så da er det sylindrene bak som er problemet. kan det fikses uten å kjøpe nye ?? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Barbossa Svart 31.Juli.2008 Del på Facebook Svart 31.Juli.2008 Det er mulig at det går å skifte simmerringer, men du får ikke kjøpe originale så da må du ut og lete. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.