Jump to content

Mangler turtall på Volvo Penta 41 A


Dynamic 9200

Recommended Posts

Hei.har en Volvo penta 41 som har turtallsfall.Den når fullt turtall 3800 omdr med en gang en gir full gass,men detter deretter ca 1000 omdr,og er stabil på ca 2800 omdr.Noen som har hatt samme problem,eller har en ide hva det kan være?Ingen tegn til kompresjonsproblemer osv...Er vel trulig at den ikke får nåkk diesel el luft.

Vurderer også å bytte til større motor når jeg har fiksa denne.Noen som har peil hva en 1990 mod 41A med 290 drev er verdt når den er i god stand?Timetallet er litt i underkant av 1000 timer.

Link to post

Hvis turtallet legger seg stabilt på et lavere nivå har du etter all sansynlighet et problem med dieseltilførsel. Sansynlig tette filtere. Når motoren går på redusert turtall som du beskriver får du undertrykk i systemet fra det tette filteret og fram til matepumpa. Etter en stopp utligner trykket seg ved at diesel fylles opp i systemet. Når du så starter på nytt vil du i en kort periode få fullt turtall, før det igjen synker til lavt nivå.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
  • 3 uker senere...

var nede i båten å sjekket litt nå.. i fri så får jeg turtall på ca 4000 .. men ifart så får jeg maks 3.400 nå .. skal ha båten på slipp om en ukes tid , og tnekte jeg skulle se om det blir bedre etter en skikkelig vask + boning av propeller??

 

 

hvis det ikke er noe forskjell så prøver jeg med en el.pumpe på dieseln .. noen som vet hvilken type jeg bør bruke da ?

 

turbo er litt over 1 år gammel , luftfilter er skiftet alle dieselfiltre er skiftet.. slangene er 10mm (kanskje de bør være større ?)

 

takker for svar

Link to post

Dette har det vært skrevet endel omtidligere. Det første en må gjøre er å sjekke at turtelleren viser riktig. Så sjekker du turtall i frigear. Turtallet her skal være 4200-4300. Får du kun 4000 er det for lite. Sjekk først at du får fullt utslag på dieselpumpa når du gir full gass. Hendelen skal stoppe mot en skrue. Er det klaring her må gass-wire justeres.

Link to post
  • 3 uker senere...

har nå skiftet tilt pumpa .. men ikke noe hjelp i det .. så da er det sylindrene på drevet som må ordnes.

 

1: er det noe som kan fikses selv ? eventuellt hvordan?

2: etter at jeg hadde båten oppe og vasket den får jeg nå turtall på 3.500 (uten prob) og 35 gps knop skal ha 3.800 og ca 40 knop

 

håper at det kun er drevet som lager litt krøll på de siste omdreiningene/knopene , så håper noen har gode tips om hvordan man fikser sylindrene bak :(

 

 

mvh karsk

Link to post

Ang. drev som siger, skylder dette enten lekasje i sylinder eller leksje i en tilbakeslagsventil i pumpen.

Hvis dette skyldes pumpen er det forholdsvis dyrt med ny pumpe.

Da har jeg en alternativ løsning som jeg fikk laget til på et VP290 drev jeg hadde tidligere.

Jeg monterte inn en trykkstyrt tilbakeslagsventil til noen hundrelapper og alt fungerte da helt fint.

Dette er samme teknologi som brukes på bommer på kraner og gravemaskinner og er velprøvd, og mye billigere

en ny pumpe.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...