Jump to content

BMW seilbåtmotor hva er det?

benq

Recommended Posts

Er og snuser litt på en seilbåt (Happy 27) , men så kommer spørsmålet, i denne båten står det en BMW seilbåtmotor på 10 hk.fra ca. 1980, jeg har aldri hørt om denne typen motorer, men siden den er der så er det helt sikkert at noen vet om denne motoren??? Neste spørsmål : den lader ikke og firmaet som selger delene opplyser at det i verste fall vil koste 5000 kr å reparere, (dette er bare deleprisene), det var noe med noen magnetspoler som står på svinghjulet , noen som vet noe om dette da??. Alt dette er hentet fra selgerens utsagn. Båten har for øvrig stått på land i 5 år, så tanken " ER DET NOE MERE" kommer jo. :nonod::yesnod:

Rekner med det er en BMW D12

"The BMW D12 Marine Engine: 7.5 kW (10 bhp).

Particularly suitable for sailing yachts and motor

sailers up to approx. 9 metres (30') and 3 tons."

Kjenner ikke så mye til den motoren, så noe mer enn det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Er det motoren som avbildet under, så kjenner jeg at jeg blir fysisk dårlig bare ved tanken..

16_1212140692473.jpg

For å si det sånn, det er neppe mange som slår den der i ukurans... :smiley:

Suzuki

No boat needed..

Jeg skal seile atlantern med en båt med slik motor :sailing::sailing: Hva er det som er svakhetene med disse motorene? Den jeg kjenner til har hatt mye problemer med kjølingen, men har plutselig begynt å fungere igjen nå (ferskvannskjølt). Ser ut til at vannsirkulasjonen i motoren stopper, men har som sagt fungert en liten stund nå. Kan man ikke sette noe vanlig dynamo på disse motorene?