benq Startet 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2008 Er og snuser litt på en seilbåt (Happy 27) , men så kommer spørsmålet, i denne båten står det en BMW seilbåtmotor på 10 hk.fra ca. 1980, jeg har aldri hørt om denne typen motorer, men siden den er der så er det helt sikkert at noen vet om denne motoren??? Neste spørsmål : den lader ikke og firmaet som selger delene opplyser at det i verste fall vil koste 5000 kr å reparere, (dette er bare deleprisene), det var noe med noen magnetspoler som står på svinghjulet , noen som vet noe om dette da??. Alt dette er hentet fra selgerens utsagn. Båten har for øvrig stått på land i 5 år, så tanken " ER DET NOE MERE" kommer jo. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Rekner med det er en BMW D12 "The BMW D12 Marine Engine: 7.5 kW (10 bhp). Particularly suitable for sailing yachts and motor sailers up to approx. 9 metres (30') and 3 tons." Kjenner ikke så mye til den motoren, så noe mer enn det kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Mulligan Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Det ble montert en masse sånne BMW motorer I båter på 25-29 fot på 80-tallet. Felles var ladeproblemer og stadige feil. Ikke tiillegg denne noen verdi ved kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Er det motoren som avbildet under, så kjenner jeg at jeg blir fysisk dårlig bare ved tanken.. For å si det sånn, det er neppe mange som slår den der i ukurans... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Kaftein ØL Svart 25.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2008 Jeg skal seile atlantern med en båt med slik motor Hva er det som er svakhetene med disse motorene? Den jeg kjenner til har hatt mye problemer med kjølingen, men har plutselig begynt å fungere igjen nå (ferskvannskjølt). Ser ut til at vannsirkulasjonen i motoren stopper, men har som sagt fungert en liten stund nå. Kan man ikke sette noe vanlig dynamo på disse motorene? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.