riko Startet 25.Juni.2008 Del på Facebook Startet 25.Juni.2008 Hei! Jeg skal til å montere en GPS, nærmere bestemt en Navman Tracker 5507 med GPS/EGNOS-antenne. Problemet er bare at antennekabelen som fulgte med er 10 meter lang, noe som er litt upraktisk i min lille 25-fot'er. Det jeg lurer på er om det er greit å bare kutte over antenneledningen og skjøte den sammen igjen (for å gjøre den kortere), eller om dette vil kunne medføre problemer? På forhånd takk for alle tips! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Det er null problem ,har gjort det samme selv flere ganger Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Hei, Om du har ny plugg og riktig krympeverktøy, er jeg enig med Enzo, om ikke lar du det være Sitér dette innlegget Link to post
xbox Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Hvorfor må du kutte den? , kan du ikke bare lage en liten kveil og gjemme den bort? Sitér dette innlegget Link to post
riko Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Takk for alle svar! til JRK: jeg har ikke noen ny plugg, tanken var egentlig bare å klippe av en større del av ledningen "på midten" og skjøte endene sammen igjen... Pluggen som skal inn i selve displayet så liksom ut til å være nærmest støpt på så jeg synes det virket litt skummelt å skulle tukle med den.. til xbox: For det første blir en kveil med ca åtte meter ledning litt klumpete og upraktisk å skulle ha slengende, og for det andre er det vanskelig å skulle trekke kabelen gjennom f.eks gjennomføringer i dekk etc uten å kutte den (det er jo en klumpete plugg i den ene enden og antenne i det andre ) Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Dersom du ikke er sikker på hva du gjør, er jeg enig med JRK. Det går sikkert bra å kutte den, men du skal være klar over at signal kvaliteten kan bli dårigere dersom du ikke for satt på ny plugg (kontakt) på en skikkelig måte. Alt metall (spesiet elektronikk) har en tildens til å korridere og koblinger som ikke er godt beskyttet mot fuktighet vil før eller siden føre til problemer (etter min erfaring). Kutter du kablen (regner med at det er antenne kablen, en koakskabel) er det vanskelig å sette denne sammen igjen uten et skjøte stykke. Det er viktig at avstanden mellom innerleder og skjerm ikke forandres, du vil da lett kunne få et refleksjonspunkt i kabelen. Jeg både god erfaring og dårlig erfaring med dette, mitt råd er at du ikke kutter kablen. GPS kan være til god hjelp i en situasjon der du ikke helt vet hvor du er og da er det dumt at den ikke virker opptimalt. Men dette er mitt råd. Sitér dette innlegget Link to post
riko Svart 25.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Kutter du kablen (regner med at det er antenne kablen, en koakskabel) er det vanskelig å sette denne sammen igjen uten et skjøte stykke. Det er viktig at avstanden mellom innerleder og skjerm ikke forandres, du vil da lett kunne få et refleksjonspunkt i kabelen. til Lettmatch: Takk for svar. Det er antennekabelen ja, men tror ikke det er koakskabel (slik som i VHF f.eks), men bare "vanlig" ledning.. (?) Jeg regnet altså med å bare kunne skjøte farge på farge, kanskje ved å bruke et skjøtestykke ala dette: Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 (redigert) Dersom du klipper kabelen, ville jeg anbefale at du lager det til sånn at du kan ha antennen i drift uten at plotteren er på. I skjøten tar du da ut lederne for +12V og minus/jord og dersom du også har VHF med DSC kan du da også ta ut NMEA signalet fra GPS'en. Forsyner du GPS'en med 12V fra samme kurs som VHF'en vil du ha alltid ha GPS signal til denne. Du dropper da selvfølgelig 12V fra plotteren til GPS'en. Se denne skissen. Bruk disse til å skjøte med. Geir Redigert 25.Juni.2008 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Slik jeg forstår det ønsker trådstarter å skjøte antennekabelen, og det tror jeg er en coax. Antagelig 75 ohm. Han ønsker også å korte inn på den. Begge deler kan han greit gjøre - selv om han vil få en releksjon i skjøtepunktet og selv om coaxen bør være avstemt til frakvensen. Jeg hadde ikke brydd meg med hverken refleksjon eller lengden på coaxen. derimot hadde jeg vært opptatt av kontakt og korosjon. Jeg hadde brukt to vanlige rekkeklemmer og masse limbånd. Jeg hadde avisolert så lange ender på senterleder at begge kommer under begge skruene i den ene rekkeklemmen. Det samme med skjermen i den andre. Og hvis jeg var bekymret for det korte "skjermbruddet" rundt senterleder, så hadde jeg surret litt aluminiumsfolie rundt (med kontakt til begge skjermendene) før jeg surret det hele inn i limbånd. Selv-vulkaniserende tape er en utmerket type limbånd til denne koblingen. Er det en aktiv antenne blir det en eller to ledninger til å skjøte. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 (redigert) Hei. Nå har vel trådstarter selv for flere innlegg siden sagt at dette ikke gjelder skøting av coax. At en imidlertid kan forledes til å tro det, er ikke rart i det hele tatt når selv leverandører av utstyr snakker om ekstern "GPS-antenne" når det egentlig er en komplett GPS (uten display og betjeningsknapper, men med innebygget antenne) det menes. Og kablingen til en slik GPS-enhet består av enkeltledere for spenningstilførsel og signalkabler for NMEA-signalene. Eksterne, aktive eller passve antenner for GPS brukes nesten ikke lenger. Der var/er det riktig at det brukes 50ohm coax hvor driftspenningen for aktive antenner mates på selve coaxen. Jeg ville ikke klippet ut en bit av kabelen og satt på skjøtemuffer/loddet/tvinnet/ el. endene sammen igjen. Men å klippe bort noen meter og lodde på ny (spesial)plugg er helt greit dersom en behersker loddingens edle kunst. Et problem er det imidlertid at pluggene kan være litt sære å få tak i og fort koster en "liten formue". Lars H. Redigert 25.Juni.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
2nd Trikker'n Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Det har du sikkert rett i Lars. Men det forenkler jo bare saken. Jeg ville fremdeles prøve rekkeklemme løsningen, med mindre jeg har gått glipp av at trådstarter ønsker enkelt å koble til og fra også. Får han ikke det vanntett, så kan han investere i en vanntett multiplugg (han og hunn) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Hei. Joda, det går ann å skjøte en NMEA-kabel, men jeg vil likevel fraråde det. Sørg i hvert fall for at skjermen ikke blir åpen dersom kabelen er skjermet. NMEA signalene har en lei tendens til å "lekke" ut og forstyrre annet følsomt utstyr. Her snakker vi om mer eller mindre firkantpulser med mye overharmoniske komponenter. Selv måtte jeg flytte AIS-mottakeren bort fra VHF'n da den ga forstyrrelser under mottak på VHF'n. Men dette var på den høyest baudraten, 38k. Å skjøte med slike eller tror jeg ikke er særlig greit i og med at lederne i en slik NMEA-kabel vanligvis er på tykkelse med sytråd. Å skjøte en coax med frekvenser i gigahertz området ved lodding eller rekkeklemme, ville jeg ikke tenke på en gang. Må den skjøtes, så bruk BNC-kontakter! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Monterte en Raymarine-plotter for noen år siden, og hadde samme utfordring, dvs. at pluggen var påsatt og det var vanskelig å få til trekking av kabel. Manual advarte selvsagt på DET STERKESTE mot å kutte kabel og skjøte i etterkant. Dette ville føre til "myyye dårligere" signal og en ville ikke få leve lenge i landet... Brukte ca. 800 forsøk før jeg fikk pluggj****en inn i trekkerøret ned fra hyttetaket (ja, hytta på båten). Monterte så ny Raymarine-plotter i vår. Antenna kom med 15 m ledning, men UTEN plugg. Plotteren kom med en kort kabel med plugg. Med i eska på antenna fulgte det med slike skjøtekoplinger som GeirT la inn bilde av. Enkelt og greit, og veldig lett å trekke. Hvis det er kul umulig å trekke kabelen på ordentlig vis pga. pluggen ville jeg ikke nølt med å skjøte den med f.eks. slike koplinger. Sitér dette innlegget Link to post
riko Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Puh, her er det tydligvis mange ting å ta hensyn til gitt.. Takk for alle gode råd!! Har noen spørsmål angående skjøting av coax til VHF som nevnes her også faktisk, men jeg starter heller en ny tråd for dette. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 (redigert) Ikke rart at du blir forvirret riko... noen for og noen imot. For å si det sånn, jeg har gjort dette med de skjøte-kapslene fra Clas Ohlson og det funket helt fint med den kabelen jeg har. Og for å berolige deg ytterligere. Alle lederne har forskjellig farge. Du KAN ikke ta feil når du kopler tilbake igjen. Geir Redigert 26.Juni.2008 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
pantzatt Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Man skjøter ikke coax, men kjøper en rull og erstatter den gamle!!!! Når det gjelder gps antennen så er det greit om du bruker kabel med samme kvadrat og lodder med krympestrømpe over etterpå. Men husk å bruke skjermet kabel! Sitér dette innlegget Link to post
riko Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Takk for det GeirT, jeg stikker på CO og kjøper de skjøteklemmene etterpå! Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Jeg prøver de enkle løsningene først. Virker de så har jeg spart noen kroner, Virker de ikke så gjør jeg som Lars sier. Det han sier er det riktige. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Låner en gammel tråd: Jeg skal flytte GPS´en fra flushmontering til montering på antennemast. Spørsmålet er om det finnes ferdige skjøtekabler eller om jeg må kjøpe kabel og plugger og mekke dette selv. Jeg har en Raymarin Raystar 125 som er koblet til en Raymarin C80. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 Raystar 125 snakker vel nmea2000 ? Det er vel ein standard på de kablene slik at det burde gå fint å få lengre kabel å bytte den som er der, eller skjøte den med en kortere kabel. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ebonita Svart 24.Mars.2013 Del på Facebook Svart 24.Mars.2013 (redigert) Jag har sköjtet både Garmin GPS och Raystar 114 anslutningskablar (SeaTalk). Båda antennerna är av den aktiva typen som Lars H beskriver och eftersom jag har haft svårt att hitta rätt anslutningskontakt mot navigator så har jag klippt originalkabeln och lödat ihop ändarna och sedan isolerat med krympslang. Har gått alldeles utmärkt. Vid ett tillfälle behövde jag lägga en ny kabel och då skarvade jag i 5 meter vanlig skärmad nätverkskabel (TP-kabel) och det fungerade oxå helt utan problem. Egentligen är det inte så många av trådarna man behöver ha med sig så det skulle nog gå lika bra med en skärmad tre eller fyrledare. Enda komplikationen med främmande kabel är att man får göra ett färgskema så att man skarvar rätt. Redigert 24.Mars.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 låner denne tråden. Jeg har ødelagt kabelen fra GPS-antenna mi. Tror ikke det er mulig å skjøte den i selve soppen. jeg kan ikke kjøpe ny sopp til kr 3500 bare fordi kabelen er ødelagt på halvveien. Ut fra tråden her kan det se ut som jeg kan lodde sammen lederne. Tanken er altså å klippe kabelen der den er ødelagt og lodde lederne sammen etterpå. Går det? Hvordan isoleres lederne best - spruter på noe plastgreier El tilsvarende? Eller; kanskje det går å skifte til en helt ny ledning i soppen? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Bonus Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Krympestrømpe med lim fungerer bra. På hver leder over loddingen, og over hele kabelskjøten. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Er det kabelen fra antenna til mottakeren kan den skjøtes med coax termineringer. Er det kabelen fra mottakeren til plotter kan den skjøtes med vanlige skjøtehylser. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 3.Mai.2015 Del på Facebook Svart 3.Mai.2015 Det er kabelen fra antenna. Men det er ingen koaks, det er en standard 5-leder der skjermen er jord. Disse ledningen er svært tynne, 0,25 kvadrat skulle jeg tro, så skjøtehylser blir vanskelig å få til tror jeg. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.