Jump to content

SMART-ladere fra biltema

Lars Høvik

Recommended Posts

Jeg har en BT lader og den står tilkoblet stort sett hele tiden. Det er forskjell på de ulike laderne fra BT og om du sjekker opp her på forumet så vil du se at det er spesielt en type som er anbefalt.

CTEK er sikkert fine greier, men så lenge BT laderen duger er det jo himmelsk forskjell i pris.

Er i akkurat samme situasjon, og MÅ gå til innkjøp av lader før ferien. Har også vurdert Biltemas 30A Smartlader opp mot Sterling. Får en 20A Sterling lader med to separate utganger og med galvanisk skille, for to og en halv båtpenger. Smartladeren koster vel ca en og en halv, men mangler så vidt jeg kan se disse to viktige egenskapene. Håper også at noen Smart eiere melder seg her med erfaringer.....

Får en 20A Sterling lader med to separate utganger og med galvanisk skille,

3 separate uttak, takk. :smiley:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Lurer på om jeg faktisk ender opp med den vedlikeholdsladeren som ble testet her. 6A var det vel. Bruker ikke annet enn lanterner og GPS så det burde vel holde.

Men et annet spørsmål:Når jeg da først lader, hvor mye strøm kan båten "trekke" ved bruk av f.eks.pc e.l?

Edited by Lars Høvik (see edit history)
Kan anbefale CTEK. Helt perfekt spør du meg. Har XS7000 selv. På 220v siden har de en løsning som ivaretar spenningsfall i bryggeanlegg helt ned mot 170v.

..........

Det er typen M300 som er beregnet for båt, og som er ok størrelse på (25A)?

Finner ikke prisen på denne. Prøvde også å finne noe om maks parallell last under lading, men fant ikke noe.

Ser at den er dobbeltisolert, og da er sannsynligvis ikke nettkontakten jordet, (ref skaper ikke tæring... ).

Edited by OLPI (see edit history)