Jump to content

Hvordan måle Pitch

murer

Recommended Posts

Har en sandvik 25 med en propell med 17 Pitch, synes denne er litt for lett, går fint opp til 6knop ca 2200rpm, etter det er det nesten ikke mer fart å hente, men har masse motor igjen.

Fikk med en justerbar propell når jeg kjøpte båten, kunne tenke meg å prøve denne med f.eks 18Pitch eller 19Pitch men aner ikke åssen jeg måler dette.

Noen som kan hjelpe?

:diving:

Hva slags motor, gir og toppturtall på motor?

Du mener at over 6knop så bare øker turtallet uten at farta øker?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Sitter en MB i båten med et prm gir 2:1 max efekt 3300rpm.

Har fått beregnet propell med pitch mellom 16-18.

Har litt fartsøking over 6knop, men ikke mye, Har skjekket giret,

å er sikker på att det ikke slurer

Det høres mye ut med en pitch på 16 - 18. Nå kan man jo kompensere med pitch når man ikke har plass til stor nok diameter, men bare innenfor et område.

Å måle pitch uten instrument er vanskelig å få nøyaktig. Du vet at på en omdreining skal propellen "gå" framover 18" hvis den har pitch på 18". Man måler da ved 70% fra senter av propellen og ut på propellbladene. Du må så finne omkrinsen ved dette punktet og så finner du ut fra det når propellen er vridd passe.

du har vel samme problemet som jeg hadde i min båt når jeg kjøpte den. den gikk 7 knop på 1100 rpm . ved fullt pådrag og 2000 rpm gikk den 9,5 . som du ser er ikke de tallene logiske ,. feilen var hvordan båten lå i vannet. jeg presset ned nesen ved pådrag og brukte bare kreftene på å grave vann. ikke gunstig.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.