Stitch Startet 25.Juni.2008 Del på Facebook Startet 25.Juni.2008 I løpet av min realtivt korte båtkarriere i egen skute, har jeg alikevell hørt et par vær "utrykk"/tegn, av erfarne seilere. "Red sky in the morning, sailors warning" - det betydde at det kunne bli mye mye vind og dårlig vær dersom himmelen var rød på morgenen. "Rain before wind, topsail in" - kommer regnet før det begynner å blåse kommer det mye vind. Er det noen som har hørt/kjenner lignende uttrykk, hadde det vært artig å høre om. Sitér dette innlegget Mvh Stitch Albin Nova Link to post
NovaMalin Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 (redigert) Morgen rød gir aften blød, aften rød gir morgen sød. Det er vel ikke noe utpreget maritimt utrykk, men kan da ha relevans for båtfolket allikevel. Redigert 25.Juni.2008 av Sjekteeier (see edit history) Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Herman Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 "Rain before wind, topsail in" - kommer regnet før det begynner å blåse kommer det mye vind. Og motsatt: Wind before the rain - the sun will shine again! Dette firker faktisk. Kommer vinden først er det som regel snakk om en regnbyge, hvis det bare begynner å regne uten noen vindøkning vil det gjerne holde på en stund. Så en mindre vitenskapelig fra min mor: "Hvis det er nok blå himmel til å sy en bukse, vil det bli bra vær." Funker sånn passe. Problemet er selvfølgelig hvor mye blå himmel du trenger, kanskje det bare var nok til en shorts... Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Stitch Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Samme har jeg inntrykk av også, at de virker. Den med blå himmel og bukse må jeg prøve , da burde det være blå himmel veldig lenge :-) Sitér dette innlegget Mvh Stitch Albin Nova Link to post
knutza Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 Vi har et uttrykk her nord: Når sneen ligger metertjukk i juli, blir det en sein vår Sitér dette innlegget Link to post
Stones Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Eller som det også sies: "kan du gå på skaren til sankthans kommer sommeren sent" Sitér dette innlegget Link to post
rover Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Og nok et "tulleutrykk" Når toget står på "Ski", er det mye snø............ Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...c3?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Lærte en regle av en gammel sjømann som brukte månen for å gi vindvarsel. Han påsto, og jeg er tilbøylig til å være enig med ham at; Liggende måne, stående måtroser, Stående måne, liggende matroser. Ligger månen er det mye vind. Står månen er det lite vind. Se selv og bli overbevist. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Herman Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Hva er en liggende/stående måne? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Ny måne og ned måne ) er ny ( er ned 0 er full Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
MajorAndy Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Der er et kendt dansk udtryk: "Hvis solen går ned i en sæk (i skyer) står den op i en bæk (regn)" Betydningen dækker over at et væromslag som regel kommer vestfra. Så hvis de første skyer i varmfronten (i en lavtrykspassage) kan ses om aftenen på den vestlige himmel, så vågner man til silende dagsregn næste morgen. Ikke så usædvanligt, desværre... Andy Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Ask før eik gir steik, eik før ask gir plask Sitér dette innlegget Link to post
daghb Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Tror jeg trenger forklaring på den siste der... Sitér dette innlegget - Kulla 13,5 ft 2006, 9,9 hk Mercury 4T- Suzumar 265 med årer, Pyranha kano, to havkajakker Første båter:- Pioner 8, Rana 14, Hansvik 16 Link to post
27 knop Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Hvis eik spretter før ask, blir det "plask"/regn, er det derimot omvendt, slik at ask spretter før eik, blir det "steik"/varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 (redigert) Hva er en liggende/stående måne? Hvis du ser månesigden ligge har du havnet i tropiske strøk. For øvrig er nok værtegn basert på månefasene et uttrykk for overtro. Ringer rundt månen er derimot tydelige værtegn: Rund og mørk og dyprød krans, varsler uværsgudens dans. Da er det skyene som egentlig gir varslinga. Det er likevel greit å huske på at mange værtegn er basert på lokale fenomen og lokale værsystemer. For norske forhold gjelder f.eks. "morgenhimmel rød er sjømannens død, aftenhimmel rød gir gjeteren brød" som gjelderpå våre breddegrader, men ikke tropene. Engelske ordtak kan bli en smule tunge: When the wind backs and the weather glass falls, then be on your guard against gales and squalls. Ask før eik gir steik, eik før ask gir plask Her snakker vi om langtidsvarsel, og ordtaket skal velegentlig være "sommer'n blir steik"og "sommer'n blir plask". Redigert 29.Juni.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 og ordtaket skal velegentlig være "sommer'n blir steik"og "sommer'n blir plask" Skal nok ikke det. "Sommer'n" er ikke med i uttrykket, men det er sommeren "varselet" gjelder for. Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Hvis du ser månesigden ligge har du havnet i tropiske strøk. For øvrig er nok værtegn basert på månefasene et uttrykk for overtro. Følg med på månen . Så skal du se at det er et fenomen som også opptrer her hos oss. Og vi kan jo drømme om tropenetter for det er bra værmelding utover i uka. Det er forøvrig nymåne nå en av de nermeste dagene. Vipper månen over sin vertikale stilling blir det blåsevær.....heilt sant. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
avsluttet Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Er du værfast med mye vind og nedbør og du venter på at "han skal spakne av" kan det være greit å finne ut når det er flo. Det blir gjerne litt bedre når sjøen faller. Dette er noe jeg har blitt fortalt, og fant ellers dette når jeg nå leter etter referanser http://met.no/Meteorologi/A_varsle_varet/Gamle_vartegn/. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.