Lingo Startet 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2008 Hei! Etter å ha hatt snekke i noen år, har jeg nå kjøpt en hurtiggående flatbunner. Det jeg lurer på er om noen kan gi en enkel og liketil oppskrift på hvordan man bruker motortiltingen for en optimal kjøring. Jeg vet hvordan den fungerer, men finnes det en enkel tommelfingerregel? Takknemlig for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 (redigert) Lingo Velkommen til Båtplassen Tommefingerregel: Ved høy hastighet lønner det seg å ha så mye luft under båten som mulig. (minst friksjon). " fjøla" i bånn, kjør opp flaps så ikke de bremser, (hvis du har flaps.) Om drevet nå står inne, vil du kunne se at ved små variasjoner av tilt ut (bow up), så vil du se at turtall og fart øker litt. Når det ikke øker mer, eller propell spinner og båten begynner å hoppe, så er det for mye. Da taper du fart. Håper dette bidro litt. ( Ikke veldig behagelig og trimme båten slik i høy sjø) Da kan med fordel drev tiltes inn (Bow down) Litt avhengig av båttype. Per Harald Redigert 26.Juni.2008 av Per Harald (see edit history) Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
TB2855 Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 Når du starter, og skal ha båten opp i plan, lønner det seg å ha drevet inne bow down. Og etterhvert som du kommer opp i plan tilter du ut som Per Harald forklarte. Ikke vær redd for å prøve deg frem, tilt ivei. Velkommen til forumet. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Mouche Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 Fint om du sier noe om type båt du har, størrelse og innenbord/utenbords motor. Kan jo være stor sannsynlighet for at andre her på forumet har maken eller tilsvarerende båt eller brukererfaring med tilsvarende. Og så er sikkert flere enn meg nysjerrige! Forøvrig velkommen på forumet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lingo Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 Hei! Takk for hurtige og informative svar. Jeg har forresten en Galeon 777 med en VP kad 43. Lingo Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.