Jump to content

Karnic stjålet i Kristiansand. - bilder

Brynjar

Recommended Posts

hehe, takk for alle vennlige ord, det varmer..

Når det gjelder finnerlønn/bergningslønn, så burde det være en automatikk i slikt fra forsikringen..

Begge båtene jeg fant står det i politi loggen at det var jeg som meldte fra, og hvis dem oversender infoen til forsikringsselskapet, så burde det være forsikringsselskapets interesse å honorere litt til den som fant den/de,

med tanke på at vi som finner igjen sparer forsikringsselskapene endel kroner.

Da er det kanskje flere som har øynene litt ekstra oppe.

Nå er jeg så heldig at bmhe ville spandere middag på meg og mine, det er noe jeg setter kjempestor pris på. Alltid koselig å kunne ta en middag ute. Men det gledet meg like mye å lese og høre hvor glad du ble for å få igjen båten, det er slikt som varmer godt. (det å kunne hjelpe andre til glede).

Hvis du ser en i otra som hilser og har bp vimpel øverst i vhf antenna, så er det bare meg :D Stopper nok for å slå av en prat hvis jeg ikke har hastverk :)

Litt flaks at svingeren til ekkoloddet ikke virket, og at jeg tilfeldig kom på at "der inne er det lenge siden jeg har vært, der er det sikkert varmere i vannet så jeg kan sjekke litt nærmere".. og så ingenting på vei inn, men på vei ut så jeg den. Så her rår tilfeldighetene i rekke og rad :D

God sommer alle sammen, nå stikker jeg inn på Hartmanns å tar meg ei pils, skål!

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Dette var hyggelig lesing :flag:

Siden jeg kjenner både Ulven og frue fra andre sammenhenger kan jeg skrive under på at det er flotte folk - godt jobbet!

Nyt et velfortjent måltid, og ikke minst sommeren :flag:

Takk for de vennlige ord :) og i lige måde..

I dag startet min 4 ukers ferie.. nå skal batteriene lades.. hmm.. hvor er landstrømmen tro.. :crazy:

En riktig god sommer til alle! :cheers:

Jeg snakket faktisk med fvn om dette når båten forsvant og spurte pent om de ville lage en liten sak og kanskje publisere et bilde av båten, men jeg fikk aldri noe mere svar tilbake enn "vi skal se.. kanskje vi ringer deg".

Vil de trykke noe om det som tross alt ble en veldig hyggelig historie skal jeg gjerne fortelle :smiley: Publisitet om problemet rundt båttyveri samt heder til Ulven og Båtplassen vil være vel fortjent.

Tipset er sendt, så får vi se. Send meg en IM med ditt tlf-nr. om de ringer. De vil sikkert hatt en prat med Ulven også. Slike glad-historier er fint sommer-stoff vettu. Ikke så dårlig reklame for Baatplassen.no heller. Vi får se om de responderer.

Hei.

Leit å høre.

Er ufattelig mye båttyver ute disse dagene, inne på www.nssr.no så ligger det enormt mange båter som er stjelt den siste mnd.

Anbefale deg å legge ut den der også.

Jeg holder til i Grimstad, skal selvfølgelig holde øynene åpne etter båten din.

Skal også være Vaktbåt under NGP I Arendal 18-20 juli, skal også se da.

Preben

Har snakket med en del andre båtfolk og det er vistnok ikke første gang stjålne båter har blitt funnet inne i den bukta.. Det er jo nært en ganske stor bydel og en plass ikke mange færdes.. kanskje vi burde begynne å "patruljere" der inne.

Nå har i hvert fall jeg koblet alarm ombord og fått kjøpt meg gps/gsm sporingsenhet. Vitale motordeler blir også tatt i land etter hver tur.

.

.

bmhe

Ja hvis noen baatplassmedlemmer får stjålet båten sin, så roper vi ulv, ulv. Da kommer vår egen ulv i fåreklærne sine, han sjekker givere til ekkolodd og finner stjålne båter :flag:

Jeg vet ikke om jeg orker det hele sommeren jeg altså...jeg skal være ombord i båten vår i sommer. Jeg skal selvfølgelig følge med om vi ser noen båter som ser stjålet ut...

Nå har i hvert fall jeg koblet alarm ombord og fått kjøpt meg gps/gsm sporingsenhet. Vitale motordeler blir også tatt i land etter hver tur.

Det er lurt, vi gjør også det!

Gleder meg fremdeles ut til å spise, bmhe!!

Ja hvis noen baatplassmedlemmer får stjålet båten sin, så roper vi ulv, ulv. Da kommer vår egen ulv i fåreklærne sine, han sjekker givere til ekkolodd og finner stjålne båter :flag:

:blush: hehe.. Hvem vet, tilfeldigheter er ikke så lett å styre.. :D Flaks kaller vi det.

Der hvor båten ble funnet så bor det kanskje noen kjenninger av Politiet i nærheten?

Ikke nødvendigvis, det er et område det ikke er så mye folk, så det er nok lett å dumpe en båt for å dra videre..

Har snakket med en del andre båtfolk og det er vistnok ikke første gang stjålne båter har blitt funnet inne i den bukta.. Det er jo nært en ganske stor bydel og en plass ikke mange færdes.. kanskje vi burde begynne å "patruljere" der inne.

Ja, de kan ha dratt til mange steder fra der, kanskje de hadde en annen båt der også for å dra videre, gudene vet, jeg gjør ikke :D

Bra du har fått deg sporingssak, gjør det lettere å finne igjen om den skulle bli borte, men hjelper nok med den tykke kjettingen og vitale delen fra motoren, hindrer dem i hvertfall.

Så den lå fint på plassen sin når jeg kjørte opp og ned i elva et par ganger i helgen.. :D

Vi reddet en Jeanneau 42, nesten ny. Kan ikke tenke meg å si at jeg skal ha bergningslønn. Vi alle ønsker at vi tar vare på hverandre. Synes karnic viste en god oppførsel i og gi

en bedre middag. Ulven har vist stor baatplassånd ved å følge med. Sammen med mange andre

Ellers synes jeg denne tråden har vist at god "sportsånd" ved at folk følger med når noen mister båten.

Vi sees!

Finnerlønn til ulven synes jeg er på sin plass og dette synes jeg ikke skal være opp til en morgengretten saksbehandler som er ansatt for å spare penger.

Skal det være slik så må vi jo melde fra om at vi har funnet båten og at den blir utlevert mot finnerlønn. Om stakkeren som er blitt frastjålet båten ikke har forsikring på den så bør man jo være noe rundere i kantene. Jeg hadde i hvert fall sittet igjen med dårlig samvittighet om jeg skulle avkrevd eier for en evt. finnerlønn. Får jeg pengene i fra et forsikringsselskap så tar jeg gladelig i mot.

PS: Bergningslønn må være avtalt før bergning. Man er pliktig å redde et mannskap men båten kan man "la gå" om reder ikke vil betale bergelønn. Ergo så har dere som har berget båter ikke krav på noe i etterkant. Setter du sleper i en båt og ringer forsikringsselskapet og spør om bergelønn så får dere nok det. Du har din fulle rett til å la båten seile sin egen sjø eller gå til bunns om assuransen ikke vil dekke ditt krav. Har de noen lunne greie på økonomi så betaler de bergelønn i stedet for å erstatte båten.

Finnerlønn til ulven synes jeg er på sin plass og dette synes jeg ikke skal være opp til en morgengretten saksbehandler som er ansatt for å spare penger.

Må si meg helt enig med `Hydrox` her. Det er vel og har vært helt vanlig å få 10% finnerlønn når man varsler om en funnet verdigjenstand. Forsikringsselskapet burde være takknemlig for at `ulven`sparte dem for større utgifter. :yesnod:

All ære til Ulven som fant og meldte ifra om båten. Det er forferdelig at mennesker ikke klarer å vite forskjellen på mitt og ditt.

Denne tråden minte meg faktisk på en liknende episode vi hadde på BMW forumet, Bimmers.no for noen år tilbake. Bilen til en av forumbrukerne ble stjålet og ble observert av flere forumbrukere. Spennende dramatikk, som heldighvis endte like godt som denne saken. Legger ved linker til nevnt episode for de som er interessert i å følge den dramatikken. :smiley:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=9615...ighlight=tyvene (verdt de sidene det er å lese)

Takket være 2 stk. på forumet her:R.Andersen og Kjetil Somme Clap

Andersen ringte meg på mob. og fortalte at han lå bak bilen min,han forsøkte å følge etter,mens jeg ringte politiet.Men bilen ble borte,jeg dro ned mot Kampen hvor bilen sist ble sett,det samme gjorde Kjetil Somme.

Han fikk øye på bilen på Tøyen og ringte 112,mens han fulgte bilen opp mot Carl Berner.Der slo politiet til,mens Kjetil sperret bakfra.

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=1217...ighlight=tyvene

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/09/02/442172.html

Ha en god sommer folkens! Det er viktig at vi er her for hverandre..! :flag::smiley:

Godt båten er tilbake i riktige hender. :smiley:

Redigert av Saltkjelen (see edit history)
Båten er funnet , alt vel!

Hva finneren og eier blir enige om synes jeg blir en privet sak mellom de to!!

Hva hadde skjedd hvis ikke `Ulven`hadde funnet båten.? Jo, da hadde det nok kostet forsikringsselskapet noe mer enn en middag som eieren spanderer. Forstår godt `Ùlven`som med sin båtentusiasme ikke har forlangt noe så vidt jeg har registrert. Hyggelig at eier og finner ble enige. :yesnod:

Dette blir nok litt off-topic, men jeg tar sjansen likevel da berging har vært diskutert litt i denne tråden, selv om berging ikke har relevans i dette tilfellet.

"Bergningslønn må være avtalt før bergning." Dette stemmer ikke. Er det kanskje avtale om berging du mener? Det er uansett ikke et vilkår for rett til bergelønn at berging er skjedd i henhold til avtale med det bergede fartøy. Reglene om berging finnes i kapittel 16 i Lov om sjøfarten(sjøloven), og de er deklaratoriske, det vil si at det eksisterer avtalefrihet, og annet kan avtales. Men det kan under ingen omstendighet avtales innskrenkninger med hensyn til plikten til å forhindre eller begrense miljøskade.

"Man er pliktig å redde et mannskap men båten kan man "la gå" om reder ikke vil betale bergelønn. Ergo så har dere som har berget båter ikke krav på noe i etterkant." Det er riktig at skipets eier, reder eller skipsfører kan forby en bergers tilbudte hjelp, og den som trosser et uttrykkelig og berettiget forbud mot å berge, har ikke rett til bergelønn eller særlig vederlag. Men, og det er viktig, et slikt forbud er ikke berettiget i tilfelle havaristen ikke kan greie seg uten den tilbudte hjelpen fra berger. Det innebærer at den berger som rettmessig har påtvunget havaristen sin hjelp, får rett til å berge. Men for å få rett til bergelønn, må bergingsaksjonen være vellykket og avsluttet, og det må være årsakssammenheng mellom bergerens innsats og det vellykkede resultatet. Og som tidligere nevnt, kan det ikke avtales innskrenkninger i plikten til å forhindre eller begrense miljøskade. Dersom berger forhindrer eller begrenser miljøskade, kan det endatil kreves et særlig vederlag som skal svare for bergerens omkostninger med arbeidet for så vidt dette vederlaget overstiger bergelønnen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...