Jump to content

Hva slags instrument er dette?


naumar.no

Recommended Posts

Har denne saken i båten, er det en turteller? Litt vanskelig å si for meg siden instrumentet uansett ikke virker og stort sett viser 8888 eller 7549. Varier ikke ved gasspådrag.

 

instrument.jpg

 

Dersom det er en turteller, hvordan skal denne kobles til en 50HK Johnson 86' modell?

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post

Takker. Det er et evig ledningkaos bak der og helt akter som jeg nå prøver å rydde opp i. Ville bare være sikker på at dette var en turteller før jeg begynte å rydde kabler og feilsøke kobling/instrument.

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post

Vil jo også bytte ut denne etterhvert, hva skal jeg ha da? Bare en vanlig turteller? Eller må jeg passe på noe spessielt her iogmed at den skal kobles til coilen(e) og ikke til dynamoen som jeg har forstått er det mest vanlige?

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post
jeg haDDE ikke giddet feilsøke på den der. koster ingenting med en ny på biltema . dermed får du koblingsskjema til den også :-)

 

Link? Har ikke klart å finne noe sånt jeg..

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post

Men i følge beskrivelsen mangler jeg en sylinder... "Passer alle biler med 4, 5 eller 6 sylindrer". Jeg har bare 3..

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post

Hvor mange coiler er det på motoren din, er det 2-takt eller 4-takt?

 

Det turtelleren gjør er å telle pulser inn på (+12V) på coilen.

I en 4 sylindret motor i en bil har du en coil og en fordeler som distribuerer gnist til de ulike pluggene.

På denne motoren vil du ha to pulser pr omdrening. En 6 sylindret har følgelig tre.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Jeg antar at du har tre, en til hver sylinder.

Dersom du har tre og kobler en vanlig turteller som er beregnet for 4 sylindret bilmotor til dene coilen din vil turtelleren vise feil. Den vil vise kun halve turtallet.

 

Dersom du har en felles coil som betjener alle tre sylindrene burde det gå greit om innstiller biltema turteller på 6 sylindre.

En seks sylindret 4-takter har like mange gnister pr omdreining som en tre sylindret 2-takter.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Motoren er 2-takt. Da har jeg kanskje 2 coiler da?

Antall coiler har ingenting med antall sylindere ELLER 2/4-takts motoren .

 

Du har en 50 hk Johnson ?? er en 2 sylindret 2-takter.

 

Tror ikke du kan bruke noen Biltema ( eller annen bil turteller på den motoren ), vil antagelig ryke relativt kjapt da spenningen UT til coilen skal være rundt 150 V.

 

Du trenger en turteller beregnet for utenbords motorer, de fleste henter her signalet ifra statoren ( AC ).

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Tror ikke du kan bruke noen Biltema ( eller annen bil turteller på den motoren ), vil antagelig ryke relativt kjapt da spenningen UT til coilen skal være rundt 150 V.

 

Arne Kjetil

 

 

150V??? det var jeg ikke klar over, har ikke skrudd mye på utenbords :blush:

Mulig det hadde fungert da den kun teller pulser men tvilsomt, videre er ikke en biltema turteller særlig egnet til det korresive miljøet du har i cocpit på en åpen båt.

 

Da er kanskje løsningen

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1544...upkey=001001091

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Det turtelleren gjør er å telle pulser inn på (+12V) på coilen.

Teller vel i de fleste tilfeller (-) pulser, da coiler får +12V direkte ifra batteri :lol: ( via tenning )

 

 

150V??? det var jeg ikke klar over, har ikke skrudd mye på utenbords :blush:

Da er kanskje løsningen

http://www.maritim.no/product.aspx?id=1544...upkey=001001091

Er som oftest en eller annen form for CDI tenning på utenbords motorene, derav 150 V.

På enkelte gamle motorer kan en bruke bil turteller da disse hadde en ren stift tenning ( ca før 1965 ), har selv brukt en slik på en litt eldre Johnson 90 ( V4 2-takt ) var bare å justere turtelleren til å bruke 4 pulser pr omdreining ( samme som en V8 4-takter ) .

 

Faria turtelleren fungerer fint :smiley: .

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...