Jump to content

Noen med Storebro-erfaring?

Arve

Recommended Posts

Hei dere.

Klassiske båter tiltaler meg mer og mer. Dagens "look" blir raskt kjedelig og ganske like synes nå jeg da. Er det en type båt jeg virkelig nyter synet av på vannet (finnes fler da) så er det de eldre Storebro :yesnod: modellene. Vakkert. Så lurer jeg på... finnes det noen her på forumet med erfaring fra slik båt. Jeg tenker da på Storebro 31 og 34 fra tidlig 80 tall. Vil svært gjerne ha noen tips om både motorisering og styrke/svakhet med disse farkostene. Kan se ut til at vår neste båt er en Storebro. Hva med alder på skrog. glassfiber etter 20/25 år...? Noen er motorisert med 40-motorer. Er ikke dette i minste laget for en såpass tung båt. Vel som dere skjønner.....jeg vil gjerne ha noen eraringer og råd. :cheers:

Arve

Hei!

Er lykkelig eier av en storebro 31 baltic!

Den er motorisert med 2XTMD40, 124hk hver. Føler selv dett er er nok, men båten tåler mye mer.

Vi marser stort sett rundt 18 knop, da uten å stresse motorene for mye. Båten topper på 23!

Eneste problem jeg har hatt er glassfiber pest i bunnen. Det er fikset nå.

Kvaliteten er meget bra, og båten holder seg godt tross høy alder.

Jeg vet at det har vert endel båter med råte i vindskjemene (31).

Utvendig tre på disse båtene krever jo mere velikehold enn generell plast.

Sjøegenskaper syntes vi er meget bra, båten er lett og manuvrere.

Er alt i alt meget fornøyd med båten, tror det er vanskelig og finne noe på samme nivå til tilsvarende pris!

Redigert av SRC31 (see edit history)

Beträffande Storö 34 så hjälpte jag för några år sedan en kompis att rusta upp en sådan. Mitt intryck är att det var mycket gammaldags båtbyggeri som med naturnödvandighet ger kommande ägare mycket underhållsarbete.

T ex teakdäck lagt på teakplywood.... Det är väl knappt en konstruktion som skall förvaras utomhus överhuvud taget...

Och massor av trä i överbyggnaden, t ex fönsterramar. Hjälper väl inte mycket att man efterhand satte in aluramar i träet.

Och sedan var det väl Penta MD32 motorer i många av dessa båtar. Knappast en av Volvos mer lyckade mariniseringar.

Nä omodernt och gammaldags eller ålderdomligt är väl det närmaste man kommer. Man skall ha mycket tid och en fet plåbok!

Men - visst ser 34:a ut som en motorbåt skall! En klassiker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...