Lars Høvik Startet 27.Juni.2008 Del på Facebook Startet 27.Juni.2008 Har nå bestilt meg en Furuno GP 32 og må vel borre mine første høl i min kjære. Har tenkt til å intallere den under sprayhood'n. Noen gåde råd om hva jeg skal bruke som tetningsmasse. Noe annet jeg nurde tenke på? Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Ikke bruk bor, bruk stikksag! GP 32 er en kjempefin GPS, enkel å bruke og veldig tydelig display. Jeg monterte en slik i den forrige båten min. I en seilbåt skal den monteres innfelt, ikke på en brakett. Så slipper du at tauverk kveiler seg runt. Og kontakten til ledningene blir tørt og fint inne i båten - ikke ute. Sag hull i skottet, det blir kjempefint. Plasser GPS-en så nær luka som mulig ikke ut i borde. Så kan du se den selv om det sitter noen på benken. Det finnes egne festebeslag å få kjøpt, men jeg lagde noen selv. Her har jeg skrevet om monteringen av den lille plotteren jeg har nå: www.ms20.info Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Lars Høvik Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 (redigert) Men man bruker ikke noe til å tette med? Kan jeg spørre hvordan du laget festebeslagene, eller av hva? Burde ha bestilt det og skjønner jeg :D Bare jeg får det tett er det vel greit, pluss at den helst ikke skal være så enkel å få med seg for eventuelle kriminelle. Redigert 27.Juni.2008 av Lars Høvik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars Høvik Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Lurer fortsatt på hval slags tetningsmiddel jeg burde bruke, om det et er skruehull eller andre slags hull. Ser det har blitt brukt en slags svart masse på bl.a. motorbraketten, er det bare silikon elller et annet stoff? Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Beslagene laget jeg av firkantet messingstang fra Clas Ohlson. Kappet av 2 stykker på ca. 8 cm. Borret hull nær endene og et i midten som er 90 grader på de to andre. En skrue gjennom midterste hull inn i gps-en, to skruer med mutter gjennom de to andre hullene og mot insiden av båten. Pakning av gummi. Hvis du skal tette hull til ledninger og annet, er det vanlig å bruke Sikaflex e.l. Silikon holder dårlig. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
Gizmo Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Jeg vil foreslå Tech7, som er meget egnet - og som du kan lese mer om her: http://www.novatech.as/ Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Hei. Tech 7 finnes også i blank som ikke er silikon. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Skipper Worse Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 (redigert) Hva enn du bruker av tetningsmiddel i skruehull: Forsenk hullet slik at det får en skrå kant fra utsiden og inn/ned mot senter av hullet. Med rikelig tetningsmasse blir det da liggende en god streng hele veien rundt, og da holder det tett selv med en god del bevegelse. Sånn omtrent slik som det her: ----------\ [skruehull] /---------- Redigert 30.Juni.2008 av Skipper Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Krimart Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Hei, skal du kun bore et par hull for å feste en brakett med skruer (dvs. gjenger i glassfiberen - det er vel glassfiberbåt vi snakker om?) så bor opp så skruen går rimelig lett, typisk mer enn du ville i treverk. Forsenk/bor opp ekstra i gelcoat'en så den ikke sprenges. Dytt i litt polyuretan teningsmasse for maritimt bruk når du skrur i skruen, f.eks. sikaflex 291 http://www.sika.no/sikaflex-291_(1).asp. Skal du ha gjennomgående bolter bør du om mulig velge en med en "fot" som tetter mot dekket og tette med samme sikaflex e.l. Skal du ha en gjennomgang for kabel så bruke egnet kabelgjennomføring med gummitetning rundt kabelen, men bruk samme sikaflex rundt den delens som sitter i skroget. Står gjennomføringen et utsatt sted bør det nok beskyttes ekstra med en svanehals. http://www.maritim.no/search.aspx Hvis du velger å montere den flush dvs. ikke på brakett som La Digue forslår, så må du i så fall sage ut et (stort) hull etter malen du sikkert fikk med. Det tettes med en egen pakning som fulgte med (hvis ikke må du bestille et flush mount sett). Vil vel egentlig ikke anbefale å gjøre det med mindre du har et megt godt egnet sted og du regner med å beholde denne GPS'en i evigheter. Hva gjør du f.eks. hvis den må repareres og du har et gapende hull i skroget. kjøp da heller en navpod e.l. http://www.oceanequipment.com/Exclusive-Di...od/default.aspx Disse finnes med ferdige hul for noen plottere. Sitér dette innlegget Link to post
nilsht Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 Hei, med fare for å kapre tråden: Hva bruker dere for å tette gamle skruehull, altså hull som ikke skal brukes mer? Kunne godt tenkt meg noe tyntflytende.... Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 2.Juli.2008 Del på Facebook Svart 2.Juli.2008 med fare for å kapre tråden: Hva bruker dere for å tette gamle skruehull, altså hull som ikke skal brukes mer? Kunne godt tenkt meg noe tyntflytende.... Gelcoat filler + vannslipepapir + Rubbing = God som ny. Er hullet stort må det muligens litt glassfiber/polyester til også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.