Jump to content

Hvordan tette skruehull på best måte?

Lars Høvik

Recommended Posts

Ikke bruk bor, bruk stikksag!

GP 32 er en kjempefin GPS, enkel å bruke og veldig tydelig display. Jeg monterte en slik i den forrige båten min. I en seilbåt skal den monteres innfelt, ikke på en brakett. Så slipper du at tauverk kveiler seg runt. Og kontakten til ledningene blir tørt og fint inne i båten - ikke ute.

Sag hull i skottet, det blir kjempefint. Plasser GPS-en så nær luka som mulig ikke ut i borde. Så kan du se den selv om det sitter noen på benken. Det finnes egne festebeslag å få kjøpt, men jeg lagde noen selv.

Her har jeg skrevet om monteringen av den lille plotteren jeg har nå:

www.ms20.info

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Beslagene laget jeg av firkantet messingstang fra Clas Ohlson.

Kappet av 2 stykker på ca. 8 cm. Borret hull nær endene og et i midten som er 90 grader på de to andre. En skrue gjennom midterste hull inn i gps-en, to skruer med mutter gjennom de to andre hullene og mot insiden av båten. Pakning av gummi.

beslag.gif

Hvis du skal tette hull til ledninger og annet, er det vanlig å bruke Sikaflex e.l. Silikon holder dårlig.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Hva enn du bruker av tetningsmiddel i skruehull: Forsenk hullet slik at det får en skrå kant fra utsiden og inn/ned mot senter av hullet. Med rikelig tetningsmasse blir det da liggende en god streng hele veien rundt, og da holder det tett selv med en god del bevegelse.

Sånn omtrent slik som det her:

----------\ [skruehull] /----------

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hei, skal du kun bore et par hull for å feste en brakett med skruer (dvs. gjenger i glassfiberen - det er vel glassfiberbåt vi snakker om?) så bor opp så skruen går rimelig lett, typisk mer enn du ville i treverk. Forsenk/bor opp ekstra i gelcoat'en så den ikke sprenges. Dytt i litt polyuretan teningsmasse for maritimt bruk når du skrur i skruen, f.eks. sikaflex 291 http://www.sika.no/sikaflex-291_(1).asp. Skal du ha gjennomgående bolter bør du om mulig velge en med en "fot" som tetter mot dekket og tette med samme sikaflex e.l.

Skal du ha en gjennomgang for kabel så bruke egnet kabelgjennomføring med gummitetning rundt kabelen, men bruk samme sikaflex rundt den delens som sitter i skroget. Står gjennomføringen et utsatt sted bør det nok beskyttes ekstra med en svanehals. http://www.maritim.no/search.aspx

Hvis du velger å montere den flush dvs. ikke på brakett som La Digue forslår, så må du i så fall sage ut et (stort) hull etter malen du sikkert fikk med. Det tettes med en egen pakning som fulgte med (hvis ikke må du bestille et flush mount sett). Vil vel egentlig ikke anbefale å gjøre det med mindre du har et megt godt egnet sted og du regner med å beholde denne GPS'en i evigheter. Hva gjør du f.eks. hvis den må repareres og du har et gapende hull i skroget. kjøp da heller en navpod e.l. http://www.oceanequipment.com/Exclusive-Di...od/default.aspx Disse finnes med ferdige hul for noen plottere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...