Rui lui Startet 27.Juni.2008 Del på Facebook Startet 27.Juni.2008 som noen her vet så har jeg en westcruiser 32 med en tamd 70 c motor.vis jeg skulle byttet ut denne hva burde jeg da velge?den jeg har nå er jo veldig stor og tung så et bytte kan absolutt bli aktuelt..... westcruiser. Sitér dette innlegget ] Link to post
slett meg Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Det finnes mange i den klassen med 130 i slaglengde og 2500rpm ?IVECO NEF John Deere 6068 Cat 3126 CummingsISB DeutzBF6M Hino JO8C ISUZU 6B Lister petter omega MAN D0836 MTU D900 MWM 10serie Perkins 1106 Seatek 620 Sisu 74 VolvoPenta D7 Yanmar CH 6CXfor å nevne noen Tipper Mercedes daf detroit renault også har motorer i denne klassen! Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 kanskje jeg misforstår deg??men jeg vil jo ha en motor gjerne litt større i hk men lettere og mindre:-) Sitér dette innlegget ] Link to post
slett meg Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Da må du skifte gear også. Hvor mange hk har du i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 280hk Sitér dette innlegget ] Link to post
S/Y EIMY Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Nogva Nanni 6420 tdi 320hk flott motor www.nogva.no Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 ja den så kjekk ut..har sendt di ein mail:-) hva tipper du den koster? Sitér dette innlegget ] Link to post
slett meg Svart 27.Juni.2008 Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 Skjønner deg ikke helt men må du øke kostnader og pålitlighet kan du sikkert kjøpe en steyr yanmar by FM eller noe snillere mercruiser 4.2 el. Kommer sikkert langt med en VP63motor også. Valg av motor er avhengig av utrolig mange faktorer og prioriteringer. Generelt fører ønske om minst mulig og lettes mulig motor til høye service kostnader. Du bør se på mange faktorer. Tiljengelig plass .Båtens vekt følsomhet (topppfart med tom full båt)Planlagt utseilt distanse og antall drifts timer. Så krav til toppfart/marsjfart. Farvann og krav til driftsikkerhet. Mulighet for å reparere/vedlikeholde motor selv? Alt dette må taes med i betraktning! Høyt antall timer og lavt antall seilte nm gir ett svar. Seiler du langt gir et annet svar osv! Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Rui lui Svart 27.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2008 ja forstår det er mange ting å tenke på---plass er iallefall ikke noe problem,båten er ganske tung,men hoved problemet er at denne 70c er ganske så tørst....men men får gå litt i tankeboksen..takker for innspill Sitér dette innlegget ] Link to post
TB2855 Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Enig med S/Y Eimy, Nogva Nanni er nå på kampanjepris til 269.900.- Sjekk http://nogva.no/?ItemID=1124 Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
ivar Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 En kamerat av meg byttet fra Cummins 502 V8 på ca 250hk(?) til en Vetus Deutz, mener det var DT67. Han er iallefall godt fornøyd så langt. Ble iallefall en markant reduksjon i støynivå ombord. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
fiskebat Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Det har mye å si hvor mange timer båten brukes i året , den hovedsakelige forskjellen på motorer i daglig bruk og de som brukes til fritid er lavere turtall og mindre utak av effekt for motorer i daglig bruk. Jeg har inntrykk av att ofte følger kvalitet(levetid) og vekt hveradre så om båten er tung å skyve er det som ofte en fordel med en litt tung motor , mens til en lett båt paser det ofte bedre med lette hurtigående dieselmotorer. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 ...at denne 70c er ganske så tørst....men men får gå litt i tankeboksen..Da er jo spørsmålet hvorfor er den tørst? Der er ikke særlig forskjell i forbruket på motorer av samme klasse (konvensjonelle dieselmotorer bruker mer enn f.eks. common rail motorer men der er ikke de helt dramatisk store forskjellene der heller). Har nok vel så mye en følelse av at båten er tungdrevet og dermed renner der gjennom mye diesel. En mer moderne motor vil bruke mindre men vi snakker da om kanskje 10-20% og det er jo et stort spørsmål om det forsvarer investeringen. Lettere motor vil kunne gi mer lettdrevet båt men jeg er litt tvilende på at det og gir de helt store besparelsene, måtte i så fall være at du får den skikkelig opp i plan men jeg mener Westcruiser ikke er bygget for de helt store hastighetene... Ta en god tur i tenkeboksen og aller helst prøv å få tak i erfaringsdata for tilsvarende båter så slipper du en masse gjetting... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
SF Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Tar du også i betraktning at motorene i 60 og 70 serien er de motorene fra VP som faktisk har et godt rykte, så ender du kanskje opp med å bruke noen kroner på den motoren du har Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Hansi Svart 30.Juni.2008 Del på Facebook Svart 30.Juni.2008 Med mindre du har lomma full av cash, motoren er i elendig forfatning, kan jeg ikke finne på noen fornuftig grunn til at du skal skifte motor. Ville, hvis behov spandert noen kroner på den motoren du allerede har. Sitér dette innlegget Link to post
Vegvisir Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Har samme båt selv. Står en Iveco Aifo 8361 SRM 32 i den som skal klare å skremme den opp i ca 25 knop hvis nypolert og medvind pluss kjøttkaker til middag .. Forbruket er vel mest spiselig på kosefart rundt 12-15 knop da disse ikke er bygd for fart egentlig Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 Volvo sine 60 og 70 motorer bruker omtrent det samme som de modrene D6 motorene. Så lenge effektuttak er det samme vil forbruk bli noe lunde likt. De bruker alle rundt 230g/kwhEr motoren din slitt og dårlig justert kan forbruk bli bedre med en moderne motor. Men det er mye rimeligere å bruke noen kroner på den du har. Ofte er en overhaling av turbo og diesel system samt finjustering av motoren nok til å få den god som ny når det gjelder fuel forbruk. Er motoren slitt ev full av tæringer og lekkasjer er det en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.April.2018 Del på Facebook Svart 10.April.2018 ivar skrev On 30.6.2008 at 15.12: En kamerat av meg byttet fra Cummins 502 V8 på ca 250hk(?) til en Vetus Deutz, mener det var DT67. Han er iallefall godt fornøyd så langt. Ble iallefall en markant reduksjon i støynivå ombord. rettelse - det var en DT63, den på ca 230 hk. Han ønsker imidlertid at han hadde 40-50 hk ekstra. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.