Jump to content

hvilken motor passer best Westcruiser 32?


Rui lui

Recommended Posts

Det finnes mange i den klassen med 130 i slaglengde og 2500rpm ?IVECO NEF John Deere 6068 Cat 3126 CummingsISB DeutzBF6M Hino JO8C ISUZU 6B Lister petter omega MAN D0836 MTU D900 MWM 10serie Perkins 1106 Seatek 620 Sisu 74 VolvoPenta D7 Yanmar CH 6CXfor å nevne noen Tipper Mercedes daf detroit renault også har motorer i denne klassen!

Link to post

Skjønner deg ikke helt men må du øke kostnader og pålitlighet kan du sikkert kjøpe en steyr yanmar by FM eller noe snillere mercruiser 4.2 el.

Kommer sikkert langt med en VP63motor også. Valg av motor er avhengig av utrolig mange faktorer og prioriteringer. Generelt fører ønske om minst mulig og lettes mulig motor til høye service kostnader. Du bør se på mange faktorer. Tiljengelig plass .Båtens vekt følsomhet (topppfart med tom full båt)Planlagt utseilt distanse og antall drifts timer. Så krav til toppfart/marsjfart. Farvann og krav til driftsikkerhet. Mulighet for å reparere/vedlikeholde motor selv? Alt dette må taes med i betraktning! Høyt antall timer og lavt antall seilte nm gir ett svar. Seiler du langt gir et annet svar osv! Lykke til!

Link to post

En kamerat av meg byttet fra Cummins 502 V8 på ca 250hk(?) til en Vetus Deutz, mener det var DT67. Han er iallefall godt fornøyd så langt. Ble iallefall en markant reduksjon i støynivå ombord.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det har mye å si hvor mange timer båten brukes i året , den hovedsakelige forskjellen på motorer i daglig bruk og de som brukes til fritid er lavere turtall og mindre utak av effekt for motorer i daglig bruk.

Jeg har inntrykk av att ofte følger kvalitet(levetid) og vekt hveradre så om båten er tung å skyve er det som ofte en fordel med en litt tung motor , mens til en lett båt paser det ofte bedre med lette hurtigående dieselmotorer.

Link to post
...at denne 70c er ganske så tørst....men men får gå litt i tankeboksen..
Da er jo spørsmålet hvorfor er den tørst? Der er ikke særlig forskjell i forbruket på motorer av samme klasse (konvensjonelle dieselmotorer bruker mer enn f.eks. common rail motorer men der er ikke de helt dramatisk store forskjellene der heller). Har nok vel så mye en følelse av at båten er tungdrevet og dermed renner der gjennom mye diesel. En mer moderne motor vil bruke mindre men vi snakker da om kanskje 10-20% og det er jo et stort spørsmål om det forsvarer investeringen. Lettere motor vil kunne gi mer lettdrevet båt men jeg er litt tvilende på at det og gir de helt store besparelsene, måtte i så fall være at du får den skikkelig opp i plan men jeg mener Westcruiser ikke er bygget for de helt store hastighetene... Ta en god tur i tenkeboksen og aller helst prøv å få tak i erfaringsdata for tilsvarende båter så slipper du en masse gjetting...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
  • 9 år senere...

Volvo sine 60 og 70 motorer bruker omtrent det samme som de modrene D6 motorene. Så lenge effektuttak er det samme vil forbruk bli noe lunde likt. De bruker alle rundt 230g/kwhEr motoren din slitt og dårlig justert kan forbruk bli bedre med en moderne motor. 

 

Men det er mye rimeligere å bruke noen kroner på den du har. Ofte er en overhaling av turbo og diesel system samt finjustering av motoren nok til å få den god som ny når det gjelder fuel forbruk. Er motoren slitt ev full av tæringer og lekkasjer er det en annen sak.

Link to post
ivar skrev On 30.6.2008 at 15.12:

En kamerat av meg byttet fra Cummins 502 V8 på ca 250hk(?) til en Vetus Deutz, mener det var DT67. Han er iallefall godt fornøyd så langt. Ble iallefall en markant reduksjon i støynivå ombord.

 

rettelse  - det var en DT63, den på ca 230 hk.  Han ønsker imidlertid at han hadde 40-50 hk ekstra. 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...