Jump to content

tøff speedbåt for meg til jeg blir 16?


Noflow

Recommended Posts

hei igjen, i min nye søken på fart ønsker jeg en speedbåt!

 

jeg har fått meg jobb, spart opp litt penger osv, og da har jeg veldig lyst på en rå speedbåt til neste sesong. (ghen skal selges etter sommeren/til neste sesong)

 

har lyst på en båt som går ihvertfall 40 knop, har plass til 4/5 stk, slipper å ha aaaalt for stor motor, men regner med opp til 70 hk ca.

 

men husk, dette er ingen ønskes kjøpt tråd enda, søker bare etter gode råd til hva som kunne vært en kul speedbåt til en ungdom som liker fart.

 

 

blablabla, i denne tråden slipper vi å ha noe om alder, fart osv... får alltid tråden til å spore av.

Link to post
Share on other sites

Min gjør 39 knop m/ 60hk, alu prop. En på Baatportalen fikk 42 m/ stål og 70 Yamaha. Men disse er målt m/ 1-2 i båten. Skal du ha 40 med 4-5 stk i båten, tror jeg du må opp litt i motorstørrelse...

 

En kamerat av meg med Sims 15 mener jeg gjorde 38 med 60 Mercury.

 

Det kuleste hadde vært en Hydrolift T17, den runder også 40-tallet med 70hk og 1-2 i båten.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
finnsport er jo en fin båt, utrolig vakre linjer:) hvordan går de i vannet?

 

og den kan ha kalesje, det er greit å ha her på sunnmøre.

 

 

Hadde selv en finnsport 500 for noen år siden med 70 hk. Gjorde fra 34 til 37 knop alene i båten, stabilt 33 knop kanskje med 2 i båten.

 

Skarp V-bunn gjør at den tar sjøen mykt, men det stjeler fart. Ville ikke anbefalt mindre enn 90 hk om jeg skulle ha en selv. Ville også sett til at den kan trimmes i fart noe jeg ikke kunne. Den er lang og smal og kan derfor velte om du drar det for langt i litt vind så i tilfelle du går for en slik (egentlig uansett) bør du ta det svært med ro i starten og lære båten å kjenne. Grensen mellom optimalt plan og på trynet i sjøen er svært liten.

Mistet ved et tilfelle en sylinder da jeg skulle ta noen grove hekksjøer etter en ferje og stupte gjennom 2 bølger og fylte nesten båten. På grunn av den smale baugen er det veldig lite bæring fremme som gjør at dette kan skje om du gjør alt galt (evt får motortrøbbel i galt øyeblikk). På den annen side gjør dette til at båten ikke mister særlig fart i "kollisjon" med bølger.

 

Båten er godkjent for inntil 90 hk, men kjenner til eksemplarer med 200hk. Da MÅ akterspeilet forsterkes. Med 200 hk gjør den 65-70 knop mener jeg.

Redigert av Rune_12 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finnsport 420: 40 knop med 55hk. Sitteplass til 4-5 personer. Lavt fribord og høy fartsfølelse.

 

Redigert:

Den er myk i sjøen i bølgeretning, men rumperister mot bølgene. Morsom båt.....jeg hadde en sånn for noen(?) år tilbake.

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Hadde selv en finnsport 500 for noen år siden med 70 hk. Gjorde fra 34 til 37 knop alene i båten, stabilt 33 knop kanskje med 2 i båten.

 

Skarp V-bunn gjør at den tar sjøen mykt, men det stjeler fart. Ville ikke anbefalt mindre enn 90 hk om jeg skulle ha en selv. Ville også sett til at den kan trimmes i fart noe jeg ikke kunne. Den er lang og smal og kan derfor velte om du drar det for langt i litt vind så i tilfelle du går for en slik (egentlig uansett) bør du ta det svært med ro i starten og lære båten å kjenne. Grensen mellom optimalt plan og på trynet i sjøen er svært liten.

Mistet ved et tilfelle en sylinder da jeg skulle ta noen grove hekksjøer etter en ferje og stupte gjennom 2 bølger og fylte nesten båten. På grunn av den smale baugen er det veldig lite bæring fremme som gjør at dette kan skje om du gjør alt galt (evt får motortrøbbel i galt øyeblikk). På den annen side gjør dette til at båten ikke mister særlig fart i "kollisjon" med bølger.

 

Båten er godkjent for inntil 90 hk, men kjenner til eksemplarer med 200hk. Da MÅ akterspeilet forsterkes. Med 200 hk gjør den 65-70 knop mener jeg.

 

Må rette litt på farten der....En kar fra trøndelag fikk 64 knop med Mercury 150 blackMax og 74 knop med med samme motor bare skrudd opp til 200hk.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...