Jump to content

Knoper og stikk

Lars Høvik

Recommended Posts

Det er nesten litt flaut å spørre, men hva bruker dere til å skjøte genuaen? Jeg bruker en åttetallsknop, og fører enden tilbake i samme spor, lært av en klatrer at den er "sikker", men jeg synes knuten noen ganger blir litt stor. Spesielt i lite vind har den en tendens til å henge seg fast i masta.

Regner med at jeg er amatør, men er det en "riktig" måte å skjøte seilet?

Edited by Lars Høvik (see edit history)

:) Lager et åttetall, fører enden igjennom skjøtet, for så å føre det tilbake igjennom åttetallet så enden går ut parallelt med tauet. Sitter som et skudd, brukes gjerne av klatrere.

Slik jeg forstår det blir det et slags "dobbelt åttetall"

Veldig lite "nautisk" , men hva så? Er det lett å løsne etter belastning?

Hvordan er den å slå på en vilt flagrende skjøtebarm når det haster? Jeg tror ikke noe slår pålestikket da. 1-2-3 stram på 4.

Kanskje ikke nautisk eller praktisk?

Åttetallsknuten er en 100 prosent sikker knute, den svekker tauets styrke lite, og det er lett å se om den er riktig knyttet.

Derfor er den en favoritt blant klatrere. Vi bruker den til innbinding i selen, på slynger og for å skjøte tau.

Pålestikk er den vanligste i genuaskjøte. Kjapp å knyte og somregel grei å få opp.

Siden du tydligvis har ett langt skjøte som går både til styr og babord, kan du også bruke en enkel knute og så ha en sjakkel imellom knuten og seilet.

Det opplegget var det på min seilbåt når jeg kjøpte den. Ikke så veldig nautisk, men praktisk! Knuten blir liten og lett å sjakle opp, og den setter seg ikke

fast i vant og mast.

Forknytt hilsen Torstein :smiley:

Som før nevnt så er jeg amatør, så jeg valgte en knute jeg veit holder. Den har i veldig lite vind hengt seg opp i bomfestet på masta, dvs der jeg putter inn sveiva for inrulling av storseil, men har annet enn det ikke hatt noen problemer med å slå. Slår åttetallet før jeg trekker taua frem, så er det bare å føre tauet i igjennom skjøte og reversere det i åttetallet. Null problemer å løsne etter belastning, men har aldri vært ute i kuling og den slags vær.

Ikke så nautisk nei, men er litt derfor jeg spør. Regner med at det er andre "enkle" løsninger. Skal prøve ut polestikk og se hva jeg synes om det.

Siden du tydligvis har ett langt skjøte som går både til styr og babord, kan du også bruke en enkel knute og så ha en sjakkel imellom knuten og seilet.

Det opplegget var det på min seilbåt når jeg kjøpte den. Ikke så veldig nautisk, men praktisk! Knuten blir liten og lett å sjakle opp, og den setter seg ikke

fast i vant og mast.

Forknytt hilsen Torstein :smiley:

Den sjakkelen anbefaler jeg ikke. Det er vond å få i trynet. :nono: