Jump to content

aq 140 i fjord 24

sofa

Recommended Posts

hei

Jeg har nettop kjøpt meg en fjord 24 med 2, aq 140 motorer(bensin )

Vor stor fart kan jeg forvente å få med denne motoriseingen?

Ved 3600 -3800 rpm fikk jeg ca 18 knop , max turtall jeg oppnådde var 4100 rpm og ca 22 knop.

Vi var 3 voksne ombord og fulle tanker.

Jeg synes at farten var litt lav da det tross alt er ca 250 hk. till sammen

ps. båten var ikke rengjort og bunnsmurt.

Takker for alle svar :smiley:

PS. Det er 280 duopropp drev på båten.

Redigert av sofa (see edit history)

Hva slags utveksling på drevet? Mener å huske at 280 DP først kom på AQAD 41, med ca 1.61:1 i utveksling...? De 4-sylindrete bensinmotorene har vel hatt noe sånt som 2.15:1 i utveksling..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har en slik motor i båten min. Etter det jeg har lest og forsøkt funnet ut av, er disse motorene levert med 280D drev altså singelprop med 2,15-1 i utveksling. På lette båter kan man tøye max rpm til 5500, men ved tyngre båter skal max rpm ligge på 5100. Mars fart bør ligge på 4600-4800. Vanskelig og si hva slags propeller du skal ha, men det er viktig at båt og drev er rent,

På båten du har, ville jeg nok valgt og ha propeller som når max rpm litt ut i sesongen, evt montert flaps, da båten din nok er noe baktung. Hver motor inkl drev veier ca 250kg.

En annen enkel ting og sjekke er tenningen på motorene, vanlig at vektene setter seg, noe som medføre feil tenning på høyere turtall (selvopplevd)

Har etterhvert opparbeidet meg god kunnskap om disse motorene, så er det noe mer du lurer på, så spørr ivei :seeya:

Norske båter er best!

Takker for svar :flag:

Båten skal opp på slipen til uka for rengjøring og bunnsmøring samt at belgene skal skiftes :sweat:

Det er montert trimmflaps men er søren ta ,ikke sikker på om at de virker :sad:

Innser at jeg har fått meg en ny hobby,til vinteren skal hele det elektriske systemet renoveres :sweat: og det gruer jeg meg til :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...