Jump to content

Uvettig kjøring på fjorden, aaarrg!

Polarn

Recommended Posts

Hvem har ikke opplevd idioter på fjorden?? Den som jeg synes er værst er nær passering i høy fart hvor av det følger en hekkbølge like stor som båten. For et par uker siden skulle jeg til å kjøre over muren ved drøbak mellom den trange passajen med stakene på. Bak meg kommer en 32 fots cabincruser i samme fart som meg. Rett før stakene fant han ut at han skulle passere meg og dro båten opp i halvplanede fart. Han hilste pent og så neppe hvor stor hekkbølgen hans var. Når han hadde passert kom selvfølgelig den enorme hekkbølgen. Jeg var da midt i mellom stakene og kunne ikke hive meg inn i hekkbølgen hans, så jeg måtte bare bite tenna sammen å stå det ut. Hva er det med folk som gjør slikt? Jeg har sikkert 100 andre historier med lignende situasjoner. Har dere noen historer å fortelle?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Eller som han som passerte snekka mi i ca 3. meters avstand innenfor 5 knops grensen i Oslo, med god plass på alle kanter. Han kom bakfra i full fres med hekkbølge så stor at vi måtte klamre oss fast og redde det vi kunne. Barna som satt og koste seg på hyttetaket holdt på å ramle i sjøen. Og så: Da han vel hadde passert oss slo han ned farten!

Eller som han som kom i full fres rett bak båten, også innenfor 5 knops grensen, og tok med seg redskapen akkkurat da jeg hadde lagt ut dorgesnoret. Det nytter ikke å vise fingeren, for idiotene ser seg aldri tilbake. Bra man ikke har med skytevåpen om bord.

Men når dette er sagt: Jeg opplever de fleste båtfolk som veldig hyggelige og hensynsfulle. Så jeg prøver å roe meg ned og ikke la en og annen idiot ødelegge en ellers fin dag.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg har lenge fantasert om å montere torpedoer...

Slike små som James Bond bruker, men med mindre smell. Bare nok til at gjengen blir opptatt av å lense båten i stedet for å kjøre som noen idioter... :lol:

Ja ja. Jeg har flere gode opplevelser på sjøen enn små. Men akkurat den type opplevelser som dere nevner her er en av grunnene til at jeg godt kan tenke meg større båt (mer stabil og mer "sjef". Med mer "sjef" mener jeg at færre duster vil passere så nærme som de gjør når båten er liten.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Peppre dem med paintballgunner.. :smiley:

Har selv sittet på svai med kaffidregg ute og irritert meg over folk som passerer i halvplan og graver sjø. Spesiellt slike som kjører i halvplan fordi de leker seg på wakeboard og vil ha bølger å hoppe i.

St. Hans i fjor gikk jeg gjennom et trangt sund hvor det lå en del snekker på dregg og koste seg. Hvem andre enn Redningskøyten stasjonert på Hjellestad durte gjennom dette sundet i halvplan og ødela idyllen for absolutt alle. Bølgene var faktisk så heftig at de slo over baugen på Windy'en min, rullet oppover dekk og stoppet ikke før midt opp på vindskjermen min. Jeg stod der helt paralisert og ventet masse vann inn i båten på plasser jeg i alle fall ikke vil ha sjøvann.

Det som er det mest irriterende er at de som altid skal kjøre forbi, altid skal kjøre så nerme som mulig?Du kan garantere at om der er hundrevis av meter inn til land på begge sider av din egen båt, så skal den som innhenter deg bakenifra som regel passere deg med noen få meters avstand, og naturlighvis lage så store sjøer som mulig. Det må jo bare være for og imponere: Pass opp , her kommer jeg!

Var på vei inn mot Strømstad en sen kveld i mye vind og regnvær. Hadde da en Baltic, og passserte en masse båter som også var på vei til samme destinasjon.

Skulle jeg da tatt hensyn (var ikke i 5 knops område) til disse måtte jeg fulgt "konvoien i ca. 6 knop, noe som ikke var aktuellt da jeg var mest oppsatt på å kunne legge meg til for å ta kvelden. Selvsagt ble noen irritert over både hekksjø og litt av hvert, ikke minst tanken på at jeg kunne komme til å få en plass alongside, noe som ville bli en kamp for disse andre som kom noe senere.

De som hyler høyest om hekksjø, er oftest de som ikke har mulighet til å gå raskere enn "snekkefart" men innerst inne skulle gjerne hatt en 5-10 knop høyere fart.

'

Fikk forresten plass ved kaia i Strømstad, og observerteat mange lette forgjeves etter kaiplass utover kvelden. Sikkert veldig usolidarisk av meg å ikke ligge i konvoien, men må nok innrømme at "couldn`t care less"

De som hyler høyest om hekksjø, er oftest de som ikke har mulighet til å gå raskere enn "snekkefart" men innerst inne skulle gjerne hatt en 5-10 knop høyere fart.

De som hyler høyest er seilere som i flau vind stopper opp pga. bølgene.

Derfor, en oppfordring: Gå ikke gjennom et regattafelt i svak vind.

Var på vei inn mot Strømstad en sen kveld i mye vind og regnvær. Hadde da en Baltic, og passserte en masse båter som også var på vei til samme destinasjon.

Skulle jeg da tatt hensyn (var ikke i 5 knops område) til disse måtte jeg fulgt "konvoien i ca. 6 knop, noe som ikke var aktuellt da jeg var mest oppsatt på å kunne legge meg til for å ta kvelden. Selvsagt ble noen irritert over både hekksjø og litt av hvert, ikke minst tanken på at jeg kunne komme til å få en plass alongside, noe som ville bli en kamp for disse andre som kom noe senere.

'

Fikk forresten plass ved kaia i Strømstad, og observerteat mange lette forgjeves etter kaiplass utover kvelden. Sikkert veldig usolidarisk av meg å ikke ligge i konvoien, men må nok innrømme at "couldn`t care less"

Dette kunne du sagt på en lettere måte Nøtterøy; du gir f... i alle andre bare du har det fint selv.....

Redigert av loffern (see edit history)

I dag var det en som deg som påbegynte forbikjøring av meg.

Hadde gått gjennom Gravane, kanalen som er mellom Odderøya og selve Kristiansand. (3 knop, ti meter bred)

Da jeg kom ut i åpen sjø og la båten opp i tolv knop begynte du å kjøre forbi med TI METERS AVSTAND!

Ikke rart snekkefolket ser stygt på mellomstore halvplanere!

Uflaks for han - - Jeg har ikke akkurat 33 hk i sjekta mi, så for andre gang denne sesongen fikk jeg gleden av å se en Scand 29 Baltic krenge i mine hekkbølger! :boxing:

Han ble passert i like dårlig avstand som han ga meg!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Og da er man vel "like gode"? :smash:

Det er sant, men hvem har vel ikke hatt lyst til å "gi de litt av sin egen medisin" noen ganger?

Regner med at han i baltic'en hadde kjørt forbi mange snekker og seilbåter med den avstanden han ga meg.

En slik båt lager store bølger i 15-17 knops fart.

Jeg lot han bare passere med en båtlengde, og økte og økte til han ikke hadde mer å gi, og så greide jeg 3-4 knop mer enn han.

Siden han hadde prøvd å passere meg med snaue ti meters klaring på min styrbord side, så jeg ingen grunn til å endre kursen da jeg passerte han.

Tullete? ja.

Barnslig? ja.

Gøy? ja. Absolutt!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Jeg som trodde at båtlivet skulle nytes dyrkes,????? ikke hisse hverandre opp slik at bare de negative sidene våre kom frem.

Reelax og ta det med ro la de som gjør livet surt for en seile sin egen sjø en dag smeller de på grunn da kan dee andre bare seile nytene forbi. :flag:

GOD SOMMER ALLE SAMMEN :flag::cheers::flag::flag::drink:

det har blitt nevnt i flere tråder at de som lager hekkbølger - passerer tett på båten som "tøffer" avgårde osv kansje ikke vet det selv eller gir f.....

mye her og andre tråder tyder mest på det siste

meg meg meg

hvis man legger seg longside etter å passert en haug med snekkefart tyder jo litt på akuratt det spesielt hvis det er tynt med plasser fra før av

jeg var i strømstad for noen uker tilbake og det var faktisk veldig god plass og la meg longside tildels fordi båten er relativt ny for meg - litt knotete første turene

da jeg våknet dagen etterpå og gikk og handlet og var tilbake var det plutselig rift om plassene og da følte jeg meg faktisk litt dum men det er det vel ikke alle som har evnen til???

Redigert av jab (see edit history)

'

Har selv en liten planene båt. iriterer meg også grønn på unødig store hekkbølgelagere. Det kan da umulig være behagelig og kjøre slik heller.

Ha stram wire i åpen sjø, men i sund og rundt der det ligger mange båter, går det an og ta hensyn :flag:

Norske båter er best!

Hei

Jeg er e av de ulykksalige som lager mye hekksjø i marsjfart. Hvis jeg skal forbi en snekke som koser seg i fire knop hender det at jeg kjører helt nært og slakker av rett bak. Passerer i 5-7 knop og drar på igjen med en gang jeg er forbi. Samme når jeg møter båter i denne kategorien.

Blir lettere å unngå bølger uten å kjøre hundrevis av meter i sakte fart da.

Hvis jeg går etter hovedleia regner jeg stort sett med at folk forventer å møte båter og har pakket sammen det fineste kaffeserviset.

God sommer

Mons

Mons

har pakket sammen det fineste kaffeserviset.

:yesnod:

Ombord hos oss er det noe som heter "å gjøre sjøklart". Det betyr at alt som ikke tåler å falle i dørken er forsvarlig lukket ned, låst fast, spent opp eller hva det nå er vi gjør med alt sammen. Ingen hekkbølge klarer å lage til ugreie ombord. Sålenge båten ikke legger seg flat, holder saker og ting seg på den plassen de ble plassert. Dette er en naturlig del av det å gjøre båten klar for det uventede før avgang. Om det uventede kommer i form av en hekkbølge, vær og vind eller en grunnstøting er egentlig ikke så interessant. Og så lenge det er noe vi gjør hver dag, er det fort gjort. Det er begrenset hvor mye vi klarer å rote til i løpet av en kveld og en morgen.

For å være ærlig kan jeg ikke huske at jeg har irritert meg over hekkbølger annet enn når jeg seiler regatta i lite vind, eller er ute med kajakken. Seiler jeg på andre steder enn dere, eller er båten vår bare mer forberedt på at det kommer en og annen bølge (eller at vinden øker i styrke)?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...