sjøkrabbe 32 Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Opplevde i dag at 3 båter ca 40-44 fot og de kjørte med samme fart, passerte på hver sin side av meg ca 5-6 meter.lagde en del hekksjø de altså, ikke kjekt og være i midten da Alt var jo stuet bort men det ble jo litt tivoli av det da, når du får det fra alle kanter. Sitér dette innlegget http://www.trawler.no Link to post
Astor Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Hvem har ikke opplevd idioter på fjorden?? Den som jeg synes er værst er nær passering i høy fart hvor av det følger en hekkbølge like stor som båten. For et par uker siden skulle jeg til å kjøre over muren ved drøbak mellom den trange passajen med stakene på. Bak meg kommer en 32 fots cabincruser i samme fart som meg. Rett før stakene Det er 5 knop 150 meter fra land rundt Hurum. Før, gjennom og etter jetteen er det 5 knop. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Christina 3 Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Var på søndagstur i går innover i 7 knopen forbi sponvika mot svinesundsbroene. Ved det gamle ferjeleiet like før den gamle brua kom det en båt i full fart. Det er ikke akkurat så veldig bredt imellom de røde stakene og fjellet der rett føre 7 knopen opphører. Strøm er det også der så båten har lett for å kaste litt til sidene. Akkurat der ble jeg forbikjørt av en grå Chaparall (tror det var en signatur 290) i rundt 20 knop med 5 ungdommer i. Gikk greit men vil ikke si at det er å vise hensyn ? Hadde båten min slengt litt til siden kunne det gått galt...(derfor var jeg litt obs å ga litt gass) Traff de litt senere igjen på vei utover og sa til de at det er lov å vise litt hensyn. "hva mener du" fikk jeg til svar. Synd dem ikke hadde kontroll igår.... Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Da jeg kjørte hjem fra Ryfylketreffet i går med 2 båter på slep kom det en ekstremt svær kvit sak brølende bakfra. Nå er det slutten tenkte jeg, da jeg så at han svinge ut på siden av meg og fossefallen sto bak båten. Men jammen meg så slakket båten helt av og gikk rolig forbi meg! Da var det tommelen opp, og jeg viste tydelig at jeg tatt pris på det (Noe jeg mener er viktig) Det er en veldig liten del av disse båtene som tar slikt hensyn, men tenkte jeg skulle komme med et litt anderledes innlegg i denne tråden Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Bitteliten Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 (redigert) Jeg forsøker å ta så mye hensyn som mulig. Har innsett at vi lager masse sjø, og det krever aktsomhet. Særlig hensyn tas til seilbåter - særlig om det er lite vind og de lenser/slører, kajakkpadlere og små joller. Men folk som ligger og fisker midt i skipsleia tar jeg ikke alltid så mye hensyn til - dvs jeg holder god avstand - men jeg slakker ikke så mye av. De har jo lagt seg der med viten om hva som kommer Mer og mer går vi utaskjærs, og da er det enklere å holde avstand. Innaskjærs holder vi stort sett lav fart. Leveregelen ombord er " er vi i tvil om dette er OK så slakker vi av". Bedre å slakke av en gang for mye enn en gang for lite. Men med 14 tonn båt som er 13 meter lang og 4 meter høy innser jeg at vi er et visst blikkfang på sjøen. Noen vil nok alltid bli sure over slike farkoster - men det får heller være. Redigert 30.Juni.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vanntrivsel Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Gikk ut fra Kragerø i fjor sommer. Det blåste friskt idet vi rundet staken ytterst. Bak kom det et digert beist av en NW i godt driv og passerte bare noen meter unna. Store bølger fra sjøen slo inn i siden fra babord og en mega hekkbølge på styrbord sendte båten rett til himmels. Det frådet rundt båten og propellen tok luft. Idet vi landet , slo sjøen over vinduene og jeg lurte et øyeblikk på om vi skulle gå ned med mann og mus. For et adrenalinkick av dimensjoner. JA til store hekkbølger Sitér dette innlegget Link to post
Al Capone Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 . Store bølger fra sjøen slo inn i siden fra babord og en mega hekkbølge på styrbord sendte båten rett til himmels. Det frådet rundt båten og propellen tok luft. Idet vi landet , slo sjøen over vinduene og jeg lurte et øyeblikk på om vi skulle gå ned med mann og mus. For et adrenalinkick av dimensjoner. JA til store hekkbølger Hva skal man si til sånt da! Tror ikke du hadde syntes dette hadde vært så hyggelig med små unger om bord. Sitér dette innlegget Link to post
Båtduden Svart 30.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2008 Off ja det er bare en måned siden jeg byttet fra min Askeladden 9 til min summerfun 17. Og jeg sier det bare cabin cruiserene må heller kjøre for enn sånn der nesten oppi plan bølgene er jo helt syke når de ikke er ordentlig i plan! Og når vi først snakker om for fort kjøring i sakte soner, jeg har båten min på en hytte ved Feste på Lindås utenfor Bergen. Og 3 ganger for dagen kommer hurtigbåtene forbi de katamaran greiene og de holder ikke fartsgrensen litt engang! For 2 år siden lå jeg litt nermt land med min 9 foter innen 5 knops grensen, og en av disse hurtigbåtene suste forbi meg i en fart på minst 25 knop. Og bølgene etter disse båtene er jo sinnsykt svære! Så bølgene hev hele båten med meg og en kamerat oppi på land så båten knuste delvis og alt ombod ble ødelagt! Så det er ikke bare privatbåter som er et problem her! Men jeg skal ikke sitte her og si at jeg ikke bryter de grensene der, men jeg har bare en 17 foter så jeg gjør ikke noe spesielt skade, lager ingen bølger i plan, men svære bølger ute av plan da! Ha en god båtsommer! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.