Jump to content

Video av Yamaha 25hk som fusker, hjelp.


Winman

Recommended Posts

Hei, jeg er en båt-noob på 45år som bor like ved sjøen på Randaberg. Naboen min hadde en motor som han var skikkelig lei av og som han skulle kaste. Jeg fikk den av han gratis for og se om jeg kunne få orden på den igjen. Var på Biltema i dag og kjøpte bensinkobling, bensinslange, startgass og vannklemme for og gi motoren kjølevann. Den stara med en gang ved hjelp av startgass for deretter og svive fint på tomgang, med bensin(lenge og vel). Det som skjer når jeg gir gass viser godt på denne videosnutten som ligger

 

Håper noen kjenner igjen symtomene etter og ha sett videoen.

 

Hilsen Sveinung.

 

PS jeg har båt til den...

Link to post
Share on other sites

Alltid en god grunn til å rense forgasseren først, gjerne en kompresjons test også ( nytter ikke å få en motor med mekaniske feil gå ordentlig ) :smiley:

 

Men det første du kan sjekke er om alt beveger seg slik det skal, kan nesten se ut til at forgasseren ikke er med ??

 

På de flest 2-takt utenbords motorer er det 2 ting som bestemmer turtallet....

  • Første del av pådraget (ca 2/3 ) består kun av en tennings justering ( øker fortenninga )
  • Først etter ca 2/3 ( her har også de fleste motorer maks fortennnig ) begynner forgasseren å åpne , er maks åpen ved fult pådrag.

Sjekk om alt beveger seg ca som beskrevet, om alle stag sitter på plass.

Deretter kan forgasseren sjekkes ( prøv å juster blandings skruen litt først ( andre kan sikkert komme med grunn justeringa ))

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Enig; her ser det ikke ut som om spjeldene på forgasserne er med i det hele tatt. Sikkert bare en bagatell med stagene som skal bevege disse..

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

  • 11 år senere...
Winman skrev On 28.6.2008 at 19.12:

Hei, jeg er en båt-noob på 45år som bor like ved sjøen på Randaberg. Naboen min hadde en motor som han var skikkelig lei av og som han skulle kaste. Jeg fikk den av han gratis for og se om jeg kunne få orden på den igjen. Var på Biltema i dag og kjøpte bensinkobling, bensinslange, startgass og vannklemme for og gi motoren kjølevann. Den stara med en gang ved hjelp av startgass for deretter og svive fint på tomgang, med bensin(lenge og vel). Det som skjer når jeg gir gass viser godt på denne videosnutten som ligger

 

Håper noen kjenner igjen symtomene etter og ha sett videoen.

 

Hilsen Sveinung.

 

PS jeg har båt til den...

Hei

jeg har en motor med samme problemet som du hadde på denne, fant du ut hva som var feilen?

 

mvh

Henning

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...