Jump to content

Fart m/ 80hk på 16foter


roska

Recommended Posts

en slik?

IZGsSgkJevTVQBtR3idwZA==.jpg

 

En 16-foting på ca 400kg skille lett gjøre 35knop+ med 80hk, hvor gammel er motoren, og hva er turtallet på topp og hva slags propell har du?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

en slik?

IZGsSgkJevTVQBtR3idwZA==.jpg

 

En 16-foting på ca 400kg skille lett gjøre 35knop+ med 80hk, hvor gammel er motoren, og hva er turtallet på topp og hva slags propell har du?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Motoren er fra 1979. Propellen ser ut til å være originalpropellen. Har ikke funnet noen tall på den. For meg ser det ut som den har svært stor stigning. Motoren har tungt for å ta båten opp i plan. Kjører ganske lenge i "motbakke" før den kommer. Når jeg slakker litt av på gassen (slik man normalt gjør for marsfarten) faller hastigheten ned under 20, og båten går i motbakke. Derfor er det best å holde hendelen i maxstilling for at båten skal gå fint. Det er ikke trimflaps på båten. Motoren står i 2. hull fra innerst. Etter lang kjøring på maxfart er det fremdeles kaldt under "lokket". Kan holde hånden så lenge jeg vil overalt på motoren. Strålen er fin. Gassarmen og tenningsarmen på motoren går til anslag ved full foroverstilling på hendelen. Noen ganger hender det at den ikke tåler gass når jeg skal akselerere. Da må jeg øke pådraget gradvis. Jeg er usikker på om motoren går på alle 4. Den er alltid lett å starte og går jevnt og fint. Hadde ventet meg mere futt. Takk for svaret. Forresten, båten er som den på bildet.

Link to post
Share on other sites

Motoren er fra 1979. Propellen ser ut til å være originalpropellen. Har ikke funnet noen tall på den. For meg ser det ut som den har svært stor stigning. Motoren har tungt for å ta båten opp i plan. Kjører ganske lenge i "motbakke" før den kommer.

 

Siden motoren er ifra 79 er den målt på veiva, etter dagens standard ligger effekten på ca 70 hk....

 

 

En annet ting er belastningen på motoren, høres ut som om du har alt for stor stigning på propellen, hvilket VIL føre til motor havari !!!

 

Skaff deg turteller, mål hvilket turtal du klarer å oppnå med MAX pådrag ( WOT ), du bør komme opp til 5500 > 5700 med lett lastet båt, er du langt unna dette bør du bytte til en mere riktig propell.

 

:seeya:

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...