roska Startet 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2008 Har en Mercury 80 på en Almarine 485. Den viser 25 knop på GPS ved full fart. Motoren går fint både på tomgang og maks. Er det noen som har en formening om dette er normal fart for denne ekvipasjen? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 en slik? En 16-foting på ca 400kg skille lett gjøre 35knop+ med 80hk, hvor gammel er motoren, og hva er turtallet på topp og hva slags propell har du? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ivar Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 en slik? En 16-foting på ca 400kg skille lett gjøre 35knop+ med 80hk, hvor gammel er motoren, og hva er turtallet på topp og hva slags propell har du? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
roska Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Motoren er fra 1979. Propellen ser ut til å være originalpropellen. Har ikke funnet noen tall på den. For meg ser det ut som den har svært stor stigning. Motoren har tungt for å ta båten opp i plan. Kjører ganske lenge i "motbakke" før den kommer. Når jeg slakker litt av på gassen (slik man normalt gjør for marsfarten) faller hastigheten ned under 20, og båten går i motbakke. Derfor er det best å holde hendelen i maxstilling for at båten skal gå fint. Det er ikke trimflaps på båten. Motoren står i 2. hull fra innerst. Etter lang kjøring på maxfart er det fremdeles kaldt under "lokket". Kan holde hånden så lenge jeg vil overalt på motoren. Strålen er fin. Gassarmen og tenningsarmen på motoren går til anslag ved full foroverstilling på hendelen. Noen ganger hender det at den ikke tåler gass når jeg skal akselerere. Da må jeg øke pådraget gradvis. Jeg er usikker på om motoren går på alle 4. Den er alltid lett å starte og går jevnt og fint. Hadde ventet meg mere futt. Takk for svaret. Forresten, båten er som den på bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 28.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2008 Motoren er fra 1979. Propellen ser ut til å være originalpropellen. Har ikke funnet noen tall på den. For meg ser det ut som den har svært stor stigning. Motoren har tungt for å ta båten opp i plan. Kjører ganske lenge i "motbakke" før den kommer. Siden motoren er ifra 79 er den målt på veiva, etter dagens standard ligger effekten på ca 70 hk.... En annet ting er belastningen på motoren, høres ut som om du har alt for stor stigning på propellen, hvilket VIL føre til motor havari !!! Skaff deg turteller, mål hvilket turtal du klarer å oppnå med MAX pådrag ( WOT ), du bør komme opp til 5500 > 5700 med lett lastet båt, er du langt unna dette bør du bytte til en mere riktig propell. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Stoner Svart 29.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2008 Jeg hadde tidligere 80hk på en 17,5-foter. Den greide 34 knop, så du burde nok greid mere enn 25 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.