Jorg-1 Startet 28.Juni.2008 Del på Facebook Startet 28.Juni.2008 Da har vi overtatt et lite problem på en Volvo Penta KAMD 42 som ikke kobler inn kompressor ved de angitte 1500 rpm. Ved at man legger ned en skrutrekker på en magnetføler ved gassarmen så slår den inn med en gang.... Tvilling motoren har ikke det problemet og alle avstander til giver/magnetføler er likt på babord og styrbord motor. Har noen noen forslag? Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
power Svart 28.Juni.2008 Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Dette har jeg ikke filla greie på men er det avstandsjustering på selve giveren ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jorg-1 Svart 28.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2008 Nja....ting kan justeres men da hadde nok kompressoren koblet inn på et høyere turtall. Dette har virket greit før sier tidligere eier men verken han eller jeg har feilsøkt på problemet. Tenkte om noen her på bruket hadde vært borti problemet tidligere? Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
RIB Svart 29.Juni.2008 Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Har hatt tilsvarende feil selv, vi feilsøkte på samme måte som du og første konklusjoner var at magnetbryteren var ok. Prøv å bytt om fra den andre motoren, hvis det ikke virker er nok potmeteret gåent. Avstanden mellom kontaktene i magnetbryteren mener jeg skal være 0,7 mm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jorg-1 Svart 29.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2008 Hei og takk....det høres jo fornuftig ut. Skal en tur i den grønne kjelleren i morgen og gir tilbakemelding. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
Jorg-1 Svart 6.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2008 Da kommer faciten. Magnetbryteren er kun for å slå inn kompressor når man gir full spak og skal fort opp i plan. En slags "kick down". Ellers sitter det en turtallsføler som teller tenner rett under den svarte releboksen i forkant av motor. Kontakten på føleren hadde fått et par bøtter saltvann over seg i forbindelse med dårlig tilskrudd lokk på sjøvannfilteret. Litt jokk og litt mokk samt CRC 6-66 så virket alt igjen. Det var ikke releet denne gangen. Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post Share on other sites More sharing options...
ken p Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Hei dere motorkyndige(;) Har en kad 32 kompressor, sliter med samme problemet, synes det tar veldig lang tid før kompressor slår inn, dvs når jeg trykker gass-sparke i bånn , så ligger motoren lenge å arbeider tungt på 1000 rpm før den kommer, slik var det ikke tidligere, det eneste som er gjort er bytte av compressor olje i år. Noen gode tips for en som liker å gjøre ting selv, men må ha god veiledning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Svart 19.Juni.2012 Del på Facebook Svart 19.Juni.2012 Så vidt jeg vet skal ikke kompressoren slå inn før 1500-1700 rpm. Hvis du ikke kommer dit så er det noe annet feil. Sjekk først forfilter/vannutskiller eller filter på motor. Gørra gror godt over vinteren :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.